متن نامه امریکا‎یی‎ها

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان، به نامه‎ای از سوی سناتورهای امریکایی اشاره کرده، آنرا حاوی نشانه های متعدد فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام امریکا برشمردند

اشاره رهبر انقلاب به کدام نامه امریکا‎یی‎ها بود!؟
به گزارش گلستان 24، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان، به نامه‎ای از سوی سناتورهای امریکایی اشاره کرده، آنرا حاوی نشانه های متعدد فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام امریکا برشمردند و فرمودند: «همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بین المللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای امریکایی رسماً اعلام می کنند اگر این دولت برود تعهدات او کأن لم یکن تلقی می شود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام امریکا نیست؟»
اما این نامه که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند کدام نامه اخیر امریکایی‎ها به مقامات ایرانی است؟
به گزارش رجانیوز، در شرایطی که دیپلمات‎های امریکایی در قالب مذاکرات با ایران، مجموعه‎ای از اقدامات را به عنوان تعهدات کشور خود در قبال اقدامات اعتماد ساز ایران، پیشنهاد داده و درباره چند و چون آن مشغول مذاکره و چانه زنی هستند، ۴۷ نفر از سناتورهای امریکایی در نامه‎ای سرگشاده به مقامات جمهوری اسلامی، براحتی اعلام کردند که کل این توافقات یک توافق اجرایی میان اوباما و مقامات جمهوری اسلامی است و رئیس جمهور بعدی و یا کنگره به راحتی می‎تواند آنرا با یک امضاء کان لم یکن تلقی کند.
شاید قرائت متن کامل این نامه به عنوان نمونه ای عینی برای نمایش لایه‎های زیرین و اصلی سیاست ورزی در امریکا کاملا لازم و ضروری است. خصوصا که بنا بر اذعان امضاء کنندگان این نامه، سناتورهای امریکا ممکن است چندین دهه عضو سنا باشند و به عبارتی، عصاره سیاست ورزی و سیاستمداری در امریکا را به نمایش میگذارند.
متن نامه سناتورهای امریکایی به این شرح است:
 
 
از مشاهده مذاکرات هسته ای شما با دولتمان دریافتیم که  که شما تصویر درستی از سیستم قانون اساسی ما ندارید. بنابراین ما این نامه را نوشته ایم تا توجه شما را به دو جنبه قانون اساسی مان(قدرتی که الزام آور شدن قراردادهای بین المللی برمبنای آن صورت می پذیرد و شخصیت های متفاوت هر اداره حکومتی و دولتی ) جلب نماییم. که شما باید به صورت جدی این را همانگونه که مذاکرات پیشرفت می کند در نظر داشته باشید.
 
اول، بر مبنای قانون اساسی ما کنگره نقشی مهم و قابل توجه در تصویب توافقات بین المللی که رئیس جمهور در حال مذاکره آن است بازی می کند.  در تصویب یک معاهده و پیمان, سنا باید آن را با دوسوم آرا به تصویب برساند. یک توافق قابل اجرا از نظر کنگره نیازمند رای  رای اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا می باشد. ( که با توجه به رویه های قانونی به طور موثر یعنی سه پنجم آرای سنا.)
دوم، دفاتر اداری و قانونی ما هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات متفاوتی هستند. برای مثال رئیس جمهور می تواند تنها برای دو دوره چهار ساله مشغول خدمت باشد در حالی که سناتورها می تواند برای دوره های نامحدود ۶ ساله در کنگره مشغول به خدمت باشند.
برای مثال پرزیدنت اوباما دفتر ریاست جمهوری را در ژانویه ۲۰۱۷ ترک خواهد کرد در حالی که خیلی از ما نمایندگان در سنا باقی خواهیم ماند - حتی شاید برای چندین دهه -
آنچه که این دو بند از قانون اساسی ما  مقرر می دارد نشان دهنده ی آن است که هر توافقی که مربوط به برنامه تسلیحات هسته ای شما باشد اگر بدون موافق کنگره امضا شده باشد صرفا چیزی بیش از یک توافق اجرایی بین رئیس جمهور اوباما و آیت الله خامنه ای نخواهد بود و  رییس جمهور بعدی خواهد توانست این توافق را صرفا با یک امضا باطل نموده  و کنگره های آینده نیز می توانند مفاد این توافق را هر زمانی که بخواهند تغییر دهند. 
ما امیدواریم همانطور که مذاکرات پیش می رود این نامه بر آگاهی  شما از سیستم قانون اساسی ما بیافزاد و درک متقابل و وضوح را گسترش دهد.
با احترام
 
البته رهبر انقلاب نیز پاسخی کوتاه اما قابل تامل به این رویکرد سناتورهای امریکایی داده و اعلام کردند: « مقامات جمهوری اسلامی نیز کار خود را بلدند و می دانند اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت امریکا بعدها نتواند »

ارسال نظر

آخرین اخبار