توانمندی جمهوری اسلامی ایران در مقابل سیستم موشکی آمریکایی

تصمیم به گسترش سامانه دفاع ضد موشکی "تاد" موضوعی است که از گذشته مطرح بوده و در صورت عملیاتی شدن با هدف تنش‌آفرینی در منطقه و افزایش درآمدزایی برای شرکت‌های آمریکایی و به اصطلاح مهار توان موشکی ایران بوده که صدالبته اولآ ایران توان دفاع از خود را دارد و ثانیآ تاکنون به هیچ کشوری متعرض نشده که خود نشان می‌دهد آمریکا چه اهدافی را در منطقه پیگیری می‌کند.

سامانه دفاع ضدموشکی "تاد" چیست؟
به گزارش گلستان 24؛ سامانه دفاع ضد موشکی "تاد" (Terminal High Altitude Area Defense -THAAD) یک سیستم دفاع ضد موشکی ساخت کمپانی "لاکهید مارتین" آمریکاست.
 
مقامات آمریکایی همواره با برجسته‌نمایی قدرت موشکی ایران سعی دارند تا کشورهای منطقه را سرکیسه کنند و سلاح‌های کمپانی‌های خود را به کشورهای منطقه غرب آسیا بفروشند. 
 
در این مسیر مطرح کردن مواردی که بتواند ایالات متحده آمریکا را به اهداف خود برساند، برای سردمداران این کشور ضروری به‌نظر می‌رسد. 
 
*** سامانه "تاد" 
 
سایت شرکت "لاکهید مارتین (Lockheed Martin) " درباره سامانه "تاد" نوشت: سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" تلفیقی از 5 بخش "لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)"، "رادار"، "سیستم کنترل آتش" و "سامانه‌ها و واحدهای ارتباطی" است که به طور مشخص سیستم "تاد" را حمایت می‌کنند. 
 
 
سامانه دفاع ضد موشکی تاد/ توانمندی جمهوری اسلامی در مقابل سیستم موشکی آمریکایی
 
 
این سایت یادآور شد: سامانه "تاد" می‌تواند ماهواره‌ها و دیگر سنسورهای خارجی را مورد رهگیری قرار داده و عملکردی مشابه سامانه "پاتریوت" داشته و در ماه می سال 2008 برای اولین بار و پس از آن در اکتبر سال 2009 برای دومین بار عملیاتی شد. 
 
سامانه دفاع ضد موشکی تاد/ توانمندی جمهوری اسلامی در مقابل سیستم موشکی آمریکایی
 
 
سایت "آرمی تکنولوژی" (Army-Technology) درباره سامانه ""تاد عنوان داشت: سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" یک سامانه برد بلند بوده که سیستم‌های تجهیزاتی آن به آسانی قابل انتقال است و قابلیت مقابله و محدودسازی سامانه‌های موشکی متخاصم را در محدوده 200 کیلومتر و ارتفاع بیش از 150 کیلومتر، داراست. 
 
سامانه دفاع ضد موشکی تاد/ توانمندی جمهوری اسلامی در مقابل سیستم موشکی آمریکایی
 
این سایت ادامه داد: سامانه دفاع ضد موشکی تاد با ایجاد یک سپر دفاعی از پایگاه‌های تاکتیکی و استراتژیک در خارج از محدوده جوی حفاظت می‌کند. این سامانه قابلیت پیش بینی، هدف قبل از پرتاب را داشته و دارای سوخت جامد بوده و وزن پرتاب آن 900 کیلوگرم است و تا حد واسط طول موج 3 تا 5 میکرون می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. 
 
سایت "آرمی تکنولوژی" (Army-Technology) با اشاره به 5 بخش این سامانه اعم از لانچر موشک (سکوی پرتاب)، سامانه مدیریت و فرماندهی، سیستم ارتباطی و اطلاعاتی BMC31 و واحدهای راداری یادآور شد: 9 پرتابگر نصب شده بر روی یک باتری تیپیک تاد (Typical THAAD Battery) قرار دارند و این کامیون که مدل بهینه سازی شده کامیون سنگین "اوشکوش (Oshkosh Truck) " است، 12 متر طول و بیش از 3 متر عرض دارد و لانچر آن توانایی حمل 12 موشک را دارد که مدت زمان روی لانچر رفتن موشک 30 دقیقه است. 
 
سامانه دفاع ضد موشکی تاد/ توانمندی جمهوری اسلامی در مقابل سیستم موشکی آمریکایی
 
 
 
سامانه دفاع ضد موشکی تاد/ توانمندی جمهوری اسلامی در مقابل سیستم موشکی آمریکایی
 
 
 
*** سیستم راداری 
 
سایت آرمای تکنولوژی (Army-Technology) عنوان داشت:سیستم های راداری تاد برای مقابله با تهدیدهای مشخص بکار گرفته می‌شود که قابلیت انتقال از طریق هواپیمای C130 را دارد . این رادار توانایی رهگیری سامانه های موشکی تا 1000 کیلومتر را دارد. 
 
 
*** مراکز عملیات تاکتیکی 
 
این سایت عنوان داشت: هر باطری سامانه تاد دارای دو مرکز عملیات تاکتیکی (Tactical Operation Centers) است که هر TOC مجهز به دو ایستگاه عملیاتی است. 
 
 
*** واحد متحرک اطلاعاتی BMC31 
 
سایت آرمای تکنولوژی  (Army-Technology) یادآور شد، سامانه تاد دست بالای هدف قرار دادن اهداف را نسبت به سایر سامانه ها داشته و سامانه های BMC31 و اجزای مختلف آن اعم از سامانه کنترل و فرماندهی در قسمت متحرک بالای وسیله نقلیه نظامی نصب شده است. 
 
سامانه دفاع ضد موشکی تاد/ توانمندی جمهوری اسلامی در مقابل سیستم موشکی آمریکایی
 
سایت گلوبال سکیوریتی (Global Security) درباره سامانه تاد نوشت: سیستم تاد یک سامانه موشکی زمین پایه بوده که شامل کامیون و لانچر (پرتابگر موشک)، اجزای مرتبط با موشک، رادارهای AN/TPY  و سیستم های تلفیقی آتش است. 
 
این سامانه قابلیت رهگیری و محدودسازی در خارج در مقابل موشک‌های با قدرت تخریب بالا و این سامانه قدرت عملکرد بالاتری نسبت به "سامانه پاتریوت" دارد. 
 
اما ایالات متحده آمریکا درصدد نهادینه‌سازی سامانه تاد برای نصب در منطقه "غرب آسیا" بوده است. خبرگزاری رویترز (Reuters) نوشت: پنتاگون قرارداد 4 میلیارد دلاری شرکت "لاکهید مارتین" برای حمایت از سامانه موشکی و تجهیزات آن بین "آمریکا" و "امارات" را نهادینه کرده است و این اتفاق که در سال 2013 بین امارات عربی متحده و آمریکا رخ داده، نشان از عزم واشنگتن در جهت تنش آفرینی در منطقه داشته و اخیرا هم یک مقام آمریکایی مطرح کرده که غرب آسیا پتانسیل نصب سامانه تاد را دارد. 
 
 
 
امیر سرتیپ موسوی: در مقابل سامانه تاد از خود دفاع می‌کنیم
 
امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی جانسی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم دانش آموختگی افسران دافوس در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره اینکه اخیرا یکی از مسئولین نظامی آمریکایی مطرح کرده که غرب آسیا پتانسیل استقرار سامانه دفاع ضد موشکی تاد را دارد، گفت: ما وظیفه داریم در مقابل هر تجهیزاتی که دشمن دارد، "پاد" آن را داشته باشیم و می‌توانیم از خود دفاع کنیم.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه یادآور شد: اینکه آن‌ها چه سامانه‌ای را و در کجا مستقر می‌کنند، جزئیاتش قابل بحث نیست، اما آنچه که مهم است این است که ما می‌توانیم از حدود و ثغور خود دفاع کنیم؛ ما با دشمن شطرنج بازی می‌کنیم و اگر او یک مهره جابجا می‌کند ما هم یک مهره جابجا می‌کنیم.  
 
 
سامانه دفاع ضدموشکی
 
*** توانمندی جمهوری اسلامی ایران 
 
تصمیم به گسترش سامانه دفاع ضد موشکی "تاد" موضوعی است که از گذشته مطرح بوده و در صورت عملیاتی شدن با هدف تنش‌آفرینی در منطقه و افزایش درآمدزایی برای شرکت های آمریکایی و به اصطلاح مهار توان موشکی ایران است که صدالبته اولآ ایران توان دفاع از خود را دارد و ثانیآ تاکنون به هیچ کشوری متعرض نشده که خود نشان می‌دهد آمریکا چه اهدافی را در منطقه پیگیری می‌کند. 
 
 
 
گزارش از : محمد زرچینی 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار