لطفا ترتیب مطالعه خطوط را رعایت فرمائید، چرا که بر اساس زمانبندی واقعی شان مرتب شده اند

کارنامه خواندنی دور تازه مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس

گلستان 24 ، لطفا ترتیب مطالعه خطوط را رعایت فرمائید، چرا که بر اساس زمانبندی واقعی شان مرتب شده اند:

شروع :دور جدید مذاکرات هسته‌ای از یکشنبه ۲۴ اسفند ماه در لوزان سوئیس و با دیدارهای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و نیز معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا که به مدت بیش از ۳ ساعت و نیم طول کشید آغاز شد.

ورود آقایان :وزرای خارجه سه کشور اروپایی ظرف جمعه و شنبه راهی لوزان می‌شوند و به احتمال زیاد نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ روز شنبه در این شهر برگزار خواهد شد.

اخبار ضد و نقیض :تحلیل‌‌گر مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد اقدام یک‌جانبه نمایندگان سنا در انتشار نامه و تهدید به نقض هر توافقی با ایران، نشان از وفاداری آمریکا به اسراییل دارد.

خوش رقصی :رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وی درباره مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ گفت و گو کرد.

تذکری از یک بی سواد:نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: کاری نکنیم که نسل آینده در اثر کوتاهی ما بگوید ای کاش در برابر استکبار کمی مقاومت می‌کردید.

تذکری از یک بی سواد :نماینده مردم تهران در مجلس تصویب توافق‌ نهایی ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد را چهار میخه کردن توافق علیه ایران دانست و گفت: اتکا به پیشنهاد ظریف برای جبران خطای توافق ژنو به ضرر ایران است.

اخبار ضد و نقیض :روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای، به نقل از یک مقام غربی نوشته است که نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران به یکی از اصلی‌ترین موارد مورد اختلاف میان ایران و گروه ۱+۵ بدل شده است.

نتیجه تا این لحظه :یکی از مذاکره‌کنندگان اروپایی پنج‌شنبه شب با رد اظهارات مطرح‌شده مبنی بر نزدیک بودن توافق هسته‌ای، گفت هنوز موضوعات بسیاری باقی مانده که باید حل شود.

جوابهای دندان شکنانه! :وزیر امور خارجه ایران در پیامی که به نظر می‌رسد در پاسخ به پیام نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا صادر شده، گفت این آمریکاست که باید بین فشار و توافق هسته‌ای با ایران، یکی را انتخاب کند.

دلسوزان ایران! :دستیار وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران، مذاکرات و توافق را تنها راه‌حل دانست.

دیدارهای چند جانبه :  سران سه کشور اروپایی مذاکره‌کننده با ایران قرار است در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، دیداری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته و در مورد مسئله هسته‌ای با هم گفت‌وگو کنند.

صمیمیت در میان مذاکره کنندگان :وزیر خارجه آمریکا با حضور در محل اقامت تیم ایرانی در لوزان به حسین فریدون تسلیت گفت.

اتفاق ناگوار مذاکرات :حسین فریدون نماینده ویژه رئیس جمهور به دلیل درگذشت مادرش محل مذاکرات را ترک کرد.

تکاپوی توافق :وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت ایران و ۱+۵ سخت در حال تلاش هستند تا به توافق هسته‌ای دست یابند.

کارشکن مذاکرات :فرانسه که پیشتر «بلندگوی اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای» توصیف شده این بار هم به ادعای الجزیره عامل کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ است.

و همچنان تلاش برای توافق :عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای کشورمان گفت: طی چند روز گذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده‌ای بین هیئت‌های ایران و ۱+۵ صورت گرفته است.

وعده های پوچ :یکی از اعضای هیئت ایرانی مذاکره‌کننده ایران گفته که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اشاراتی مبنی بر آمادگی برای لغو تحریم‌های یکجانبه به محض توافق جامع با ایران، ارسال داشته‌اند.

پیشرفت مذاکرات! :وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشته است.

پایانی که دیدنی نیست! :یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده چین در لوزان سوئیس به خبرنگار وال‌استریت ژورنال گفته که هنوز تصمیم نهایی در خصوص زمان اتمام مذاکرات هسته‌ای اتخاذ نشده است.

 

وعده های پوچ :صدراعظم آلمان می‌گوید سران کشورهای اروپایی خواستار اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ هستند.

 

برگشت از مذاکرات :تیم مذاکره کننده ایرانی پس از ۶ روز مذاکرات که حاصل آن ۹ دور مذاکرات فشرده بود به منظور بازگشت به کشور عازم فرودگاه ژنو شد.

 

پایان :۶روز رایزنی فشرده هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس امروز پایان یافت و قرار است این مذاکرات دوباره چهارشنبه ۵ فروردین ماه از سر گرفته شود.

مذاکرات بازهم

نتیجه مذاکرات : هیچ!

ارسال نظر

آخرین اخبار