راهپیمایی هزاران یمنی

واکنش کشورها به بمباران یمن/ اعلام جهاد علمای دینی/ شبکه المسیره یمن بعدازظهر پنجشنبه اعلام کرد جنگنده های عربستان بار دیگر با تجاوز به خاک یمن، مناطق مسکونی بخش شمالی این کشور را هدف قرار دادند.

اعلام وضعیت فوق العاده در عربستان/ 4 کشتی جنگی مصر در راه عدن

به گزارش گلستان 24   شبکه المسیره، هواپیماهای عربستان ظهر امروز نیز به روستاهای شهرستان الظاهر واقع در استان صعده در شمال یمن حمله کردند. تعداد تلفات دقیق این حملات هنوز مشخص نیست، اما دست کم 18 غیر نظامی از زیر آوارها بیرون آورده شده اند.

استان صعده در شمال یمن و در مرزهای جنوبی عربستان قرار دارد.

تلویزیون المسیره در یمن گزارش داد که هدف قرار گرفتن یک منطقه مسکونی در شمال صنعا پایتخت این کشور در اولین حمله عربستان به یمن، ده ها قربانی بر جای گذاشته است. هواپیماهای عربستان ساعات نخست امروز نیز به مناطقی در صنعا پایتخت یمن حمله کردند.

 

**راهپیمایی هزاران یمنی باوجود بمباران هواپیماهای خارجی

در حالی که هواپیماهای جنگی عربستان از نیمه شب گذشته تا عصر امروز چندین بار به نقاط مختلف یمن و از جمله شهر صنعا پایتخت این کشور حمله کردند، هزاران نفر از مردم یمن در اعتراض به تجاوز نظامی عربستان در صنعا تجمع کرده و این حمله نظامی را شدیدا محکوم کردند.

به گزارش شبکه المیادین، کمیته عالی انقلاب یمن صبح امروز و پس از تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن، از مردم این کشور خواست عصر امروز در راهپیمایی و تجمعی در مخالفت با تجاوز نظامی عربستان در منطقه باب الیمن صنعا شرکت کنند.

شبکه المیادین،این تجمع و حضور بسیار گسترده مردم را به صورت زنده پوشش خبری داد و این تجمع در حالی صورت گرفت که بیم آن می رفت هواپیماهای عربستانی مردم را هدف قرار دهند.

خالد المدانی عضو کمیته عالی انقلاب یمن در سخنانی در این تجمع هزاران نفری گفت: کسانی که به ما حمله کرده اند باید بدانند که ما به مقابله به مثل با آن ها خواهیم پرداخت.

وی افزود: می گویند چندین کشور علیه ما متحد شده اند، اما آنها باید بدانند که خداوند برای ما کافی است و او بهترین پشتیبان است.

وی تاکید کرد کسانی که برای حمله پا به خاک یمن بگذارند باید بدانند که یمنی ها اجازه نمی دهند آن ها سالم به کشور خود بازگردند و مزدورانی که عربستان با پول آنها را خریده است باید بدانند یمن تبدیل به گورستان آنها می شود.

عضو کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد تجاوز عربستان به یمن باعث اتحاد همه گروه های یمنی شده و همه مردم به مقابله با متجاوزان خواهند پرداخت.

المدانی در پایان گفت: خون هایی که هواپیماهای عربستانی ریختند، تبدیل به آتشفشان و زلزله ای خواهد شد و تخت و تاج طاغوتیان را نابود خواهد کرد.

 

**وضعیت فوق العاده در جنوب عربستان اعلام شد

خبرگزاری عربستان سعودی (سپا) روز پنج شنبه به نقل از سازمان هواپیمایی ملی آن کشور اعلام کرد که در پی انجام عملیات طوفان الحزم توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) علیه یمن، همه پرواز های داخلی و بین المللی شهرهای عربستان در نزدیکی یمن موقتا قطع می شود.

این گزارش به نقل از بیانیه این سازمان اعلام کرد: همه پروازها از مبدا و به مقصد شهرهای جزن، ابها، وادی، الواسیر، بیشا، شروره، نجران و بها در جنوب این کشور از امروز تا اطلاع ثانوی به دلیل وضعیت فوق العاده امنیتی در منطقه خاورمیانه به ویژه در جنوب شبه جزیره عربستان به حالت تعلیق در آمده است.

براساس این گزارش، شرکت های هواپیمایی داخلی و یا بین المللی جزییات مربوز به پرواز مسافران فرودگاه های این شهرها را مستقیما از طریق پیامک به اطلاع آنها خواهند رساند.

 

**کشتی های جنگی مصر راهی دریای سرخ شدند

گزارش ایرنا حاکی است که پس از آن که هواپیماهای جنگی کشورهای عربی مناطقی را در یمن بمباران کردند، مصر 4 کشتی جنگی خود را برای تامین امنیت دریای سرخ راهی یمن کرد.

 

**انجمن علمای دینی یمن اعلام جهاد کرد

گروه های مختلف یمنی، در پی تجاوز نظامی دولت سعودی به کشورشان، با صدور بیانیه هایی جداگانه خواستار مقابله مردم با متجاوزان و عزیمت به میدان های جنگ برای جهاد شدند.

به گزارش شبکه خبری یمنی المسیره، انجمن علمای دینی یمن نیز با اعلام جهاد در بیانیه ای اعلام کرد: ما از همه آزادگان و افراد با شرف می خواهیم برای جهاد، اسلحه بردارند.

حزب الامه یمن نیز پس از تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن، از رهبران و طرفداران این حزب خواست برای مقابله با متجاوزان و دفاع از مردم آماده باشند.

شورای همبستگی قبایل یمن نیز با صدور بیانیه ای خواستار مقابله مردم با متجاوزان و عزیمت به میادین جنگ شد.

 

** دست کم 18 غیرنظامی کشته شدند

منابع دفاع غیرنظامی یمن روز پنجشنبه اعلام کردند که دست کم 18 غیرنظامی در تهاجم هوایی سعودی به یک محله مسکونی صنعا پایتخت این کشور به شهادت رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس از صنعا و عدن به نقل از منابع محلی این شهر، نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور در پی تجاوز نظامی سعودی به خاک یمن، پایگاه هوایی العند نزدیک شهر عدن در جنوب این کشور را که در تصرف نیروهای کمیته های مردمی جنبش انصارالله است، گلوله باران کرده اند.

 

**حمایت ترکیه از حمله نظامی عربستان

وزارت امور خارجه ترکیه از تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها (انصارالله) در یمن حمایت کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه در اطلاعیه ای با اعلام این مطلب افزود: عربستان سعودی ترکیه را پیش از آغاز این عملیات آگاه کرده است.

 

**موضع مسالمت آمیز چین

چین اعلام کرد، از شرایط به وجود آمده در یمن عمیقا نگران است و از طرف های درگیر خواست از راههای مسالمت آمیز مشکلات پیش رو را حل کنند.

به گزارش ایرنا، «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: پکن بشدت نگران وضعی است که هم اکنون در یمن در حال شکل گیری است و همچنان در حال بدتر شدن است.

وی با اشاره به حمله هوایی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی به صنعا پایتخت یمن گفت: چین نگران وخامت اوضاع اخیر یمن بوده امیدوار است طرف ها با گفت وگوی سیاسی اختلافات را حل کنند تا شرایط عادی هر چه سریع تر به منطقه بازگردد.

هوا همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف ها بر اساس منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت، طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس و همچنین اسناد امضا شده در گفت و گوی ملی یمن، بحران کنونی را حل و فصل کنند.

 

**واکنش جبهه خلق برای آزادی فلسطین

جبهه خلق برای آزاد فلسطین – فرماندهی کل با صدور بیانیه ای تجاوز هوایی رژیم عربستان سعودی و همپیمانانش به یمن را به شدت محکوم کرد و آن را بخشی از سریال طرح صهیونیستی در منطقه دانست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، در بیانیه این گروه مقاومت فلسطینی آمده است: حکومت آل سعود بعد از مشارکت درتجاوز بین اللملی تروریستی علیه سوریه، این بار به جنایت تجاوز علیه یمن دست زده است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: گویا نقش و وظیفه واگذار شده به آل سعود تنها خدمت به دشمنان امت اسلامی و عربی است.

 

**مخالفت قاطع بغداد با تجاوز نظامی سعودی و متحدانش به یمن

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق روز پنجشنبه با تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن مخالفت کرد و گفت: مداخله نظامی راه حل بحران این کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جعفری پیش از آغاز نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهرک شرم الشیخ در جنوب شبه جزیره سینای مصر گفت «ما با این حمله موافق نیستیم و از آن حمایت نمی کنیم و با مداخله خارجی مخالف هستیم».

وی افزود تصور نمی کنم که راه حل های نظامی بتواند آغاز کننده یک راه حل باشند.

 

**تماس تلفنی شاه اردن و شاه سعودی قبل از حمله به خاک یمن

خبرگزاری قطر (قنا) روز پنجشنبه اعلام کرد، عبدالله دوم، شاه اردن دیشب قبل از حمله هوایی کشورهای عربی به خاک یمن، در تماسی تلفنی با همتای عربستانی خود با وی در باره تحولات منطقه و حتی یمن مذاکره کرد.

این خبرگزاری در گزارش خود به جزییات این تماس تلفنی اشاره نکرده است.

 

**30 فروند هواپیمای جنگی به خاک یمن تجاوز کردند

یک منبع نزدیک به انصارالله یمن به ایرنا گفت که روز پنجشنبه نزدیک به 30 فروند جنگنده بر فراز یمن مشاهده شد که نیروهای پایگاه هوایی یمن وفادار به جنبش انقلابی توانستند دو فروند را ساقط کنند.

 

**عربستان: حمله به یمن با هماهنگی آمریکا برای نجات جان منصور هادی صورت گرفته است

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نوشت، عربستان سعودی با ادعای اینکه حمله هوایی این کشور به یمن با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است، توجیه کرد که این حمله را با کمک متحدان عرب خود در خلیج فارس موسوم به شورای همکاری انجام داده است.

این خبرگزاری در گزارشی از واشنگتن افزود: عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن روز چهارشنبه (دیروز) گفت 'ریاض با هماهنگی با آمریکا و با کمک 10 کشور ائتلاف مبارزه با حوثی ها که شهر جنوبی عدن، پناهگاه رئیس جمهوری فراری این کشور را محاصره کرده اند، یک رشته حملات هوایی علیه مواضع آنها انجام داده است'.

وی در یک کنفرانس خبری در واشنگتن هدف از این حملات را حفظ و دفاع از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن اعلام کرد.

سفیر عربستان گفت که عملیات هوایی به مواضع حوثی ها (جنبش انصارالله) به آنها اجازه نمی دهد عدن را تصرف کنند.

الجبیر از درخواست هادی برای تشکیل یک نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس در این خصوص خبر داد و گفت که کشورهای متحد با توسل به زور علیه حوثی ها و مقابله با تحرکات آنان در یمن ادامه خواهند داد.

 

** درخواست کمیته انقلابی یمن برای راهپیمایی گسترده در محکومیت عربستان

کمیته انقلابی یمن روز پنجشنبه پس از تجاوز نظامی عربستان به یمن، خواستار شرکت مردم در راهپیمایی عصر امروز در صنعا برای محکوم کردن تجاوزهای عربستان شد.

به گزارش شبکه المسیره یمن، کمیته انقلابی یمن از همه مردم این کشور خواست در راهپیمایی عصر امروز در باب الیمن در صنعا شرکت کنند و تجاوز نظامی عربستان به خاک کشور خود را محکوم کنند.

کمیته انقلابی یمن با محکوم کردن این اقدام اعلام کرد: عربستان غیر نظامیان را هدف قرار داد و هدف این کشور به زانو در آوردن مردم است و در این میان به هیچ عنوان بحث درگیری های مرزی میان دو کشور در میان نیست.

 

** آمادگی نیروهای مردمی یمن برای دفع تجاوز خارجی

یک مقام جنبش مردمی انصارالله به رویترز گفت: نیروهای مردمی یمن آماده رویارویی با حملات هوایی به فرماندهی سعودی به خاک یمن هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، محمد البخیتی مقام کمیته سیاسی جنبش انصارالله در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تماس رهبران انصارالله با ایران برای کمک، گفت: هیچ گونه تماس با ایران از هنگام آغاز تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش صورت نگرفته است و مردم یمن آماده رویارویی با متجاوز هستند.

 

**انصارالله یمن: مردم به متجاوزان خارجی پاسخ کوبنده ای می دهند

علی القحوم یکی از رهبران جنبش انصار الله یمن گفت: اعلام جنگ عربستان به یمن غیر قابل توجیه است و مردم یمن به مقابله با متجاوزان خارجی و عربستانی می پردازند و پاسخ کوبنده ای به آن ها می دهند.

به گزارش شبکه المیادین علی القحوم گفت عربستان پس از آنکه همه چیز را در یمن از دست داد، دست به تجاوز نظامی به خاک یمن زد.

وی شایعات منتشر شده توسط رسانه های عربستانی در خصوص کشته شدن شماری از رهبران جنبش انصار الله یمن بر اثر حملات هوایی عربستان را شدیدا تکذیب کرده گفت: این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد؛ قربانیان این تجاوز نظامی غیر نظامیان یمنی و چند زن و کودک هستند.

وی افزود: هدف عربستانی ها از پیش کشیدن چنین سخنانی، سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود و کشتار غیر نظامیان اند .

علی القحوم خاطرنشان کرد: عربستان می خواهد تا آنجا که می تواند تعداد زیادی از کشورها را در تجاوز نظامی خود به یمن با خود همراه کند و شایعات منتشر شده مبنی بر ورود تانک های کشورهای عربی به یمن صحت ندارد.

وی بار دیگر تاکید کرد: هرگونه تجاوز و دخالت نظامی خارجی در یمن با مقاومت سرسختانه مردم مواجه خواهد شد.

 

** کنگره آمریکا خواستار حمایت از عربستان در تجاوز به یمن شد

پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) روز پنج شنبه اعلام کرد رییس کمیته روابط خارجی کنگره از رییس جمهوری این کشور خواسته از عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت کند.

براساس این گزارش، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز پس از انتشار اخبار مربوط به انجام عملیات نظامی نیروهای سعودی در خاک یمن، با صدور بیانیه ای خواستار پشتیبانی کشورش از تجاوز نظامی سعودی ها به یمن شد.

در این بیانیه آمده است: از آنجایی که تسلط انصار الله بر جنوب یمن هم موجب گسترش ناآرامی ها در آن کشور شد و هم تهدیدی علیه منافع امنیت ملی آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن بشمار می رود، دولت آمریکا باید برای حمایت از منصور هادی، رییس جمهور تحت حمایت آمریکا همه تلاش خود را بکار بندد.

 

** ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن است.

وزیر امور خارجه که در حاشیه مذاکرات لوزان با خبرنگار شبکه خبری العالم گفت وگو می کرد، افزود: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم.

ظریف، عملیات نظامی را نقض کنندۀ حاکمیت یمن اعلام و تاکید کرد که این عملیات، نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.

 

**رییس جمهوری مستعفی یمن به عمان گریخت

شبکه المسیره یمن اعلام کرد: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که تا چند روز پیش در عدن بسر می برد، به عمان گریخته است.

المسیره افزود: رسانه های وابسته به عربستان پیوسته تاکید می کنند وی در عدن بسر می برد، اما رییس جمهوری برکنارشده یمن روحیه خود را از دست داده و از کشور خارج شده است.

پیش از این اخباری در خصوص فرار عبد ربه منصور هادی به عربستان و همچنین جیبوتی منتشر شده بود. وی خواستار دخالت بین المللی در یمن شده بود.

 

**روسیه خواستار توقف همه اقدامات نظامی در یمن شد

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: مسکو مجدانه از طرفین درگیر در یمن می خواهد به هر گونه اقدام نظامی در آن کشور پایان دهند.

وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام این درخواست عاجل از طرفین درگیر در یمن، اعلام کرد که سفارت روسیه در یمن هنوز طرحی برای خروج نیروهای خود و اتباع این کشور از یمن ندارد.

تیموفی بیکوف دبیر مطبوعاتی سفارت روسیه در صنعا نیز امروز پنجشنبه در گفت وگو با ایتارتاس گفت: تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان اتباع روس در یمن اندیشیده شده است و سفارت روسیه همچنان به فعالیت عادی خود در این شهر ادامه می دهد.

 

**تعطیلی فرودگاه های عربستان

خبرگزاری ها گزارش دادند: هفت فرودگاه جنوبی عربستان به نام های ملک عبدالله، جازان، ابها، وادی الدواسر، بیشه، شروره، نجران و باحه به طور موقت تعطیل شدند.

 

**بندرهای اصلی یمن تعطیل شد

منابع آگاه در صنعت دریانوردی و محلی یمن اعلام کردند، فعالیت بندرهای عمده یمن روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به این کشور متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه به نقل از یک منبع صنایع دریایی یمن، همه بندرهای اصلی به علت اوج گیری درگیری ها بسته شده اند.

یمن ماهانه یک میلیون و400 هزار تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام از بندر مسیله صادر می کند که عمدتا به چین تحویل داده می شود.

در همین حال، اداره کل هوانوردی غیر نظامی سعودی اعلام کرد که در پی تجاوز نظامی این کشور به خاک یمن، پروازهای بین المللی و داخلی در هفت فرودگاه واقع در جنوب عربستان متوقف شد.

این فرودگاه ها شامل جیزان، ابها و وادی الدواسر می شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار