عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع روحانیون:

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که طلبه سیاسی و انقلابی طلبه‌ای است که جامعه و نیاز آن را بشناسد و متناسب با آن نقش ایفا کند، تصریح کرد: امروز با بازخوانی چهل سال فعالیت انقلاب قابل لمس است که هر جا با تفکر و عمل انقلابی زاویه گرفتیم با مشکل مواجه شدیم.

هر جا از تفکر و عمل انقلابی زاویه گرفتیم به مشکل خوردیم/ علم الاجتماع لازمه اجتهاد تمدن ساز است

به گزارش گلستان24؛حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در همایش مبلغین بصیر انقلابی، در مشهد گفت: امروز با بازخوانی چهل سال فعالیت انقلاب قابل لمس است که هر جا با تفکر و عمل انقلابی زاویه گرفتیم با مشکل مواجه شدیم و در هر حوزه ای با تفکر انقلابی و بسیجی، موفق بوده ایم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه رویه‌ طلبه انقلابی باید انقلابی باشد، ابرازکرد: طلبه سیاسی و انقلابی طلبه‌ای است که جامعه و نیاز آن را بشناسد و متناسب با آن نقش ایفا کند.

اقتصاد مقاومتی راهکار برون رفت از مشکلات کشور

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقتصاد مقاومتی راهکار برون رفت از مشکلات کشور است که باید در کارنامه امسال با توجه به انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب سهمیه آن را در عملکردها بررسی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی «در»، «با» و «از» مردم بودن را از ویژگی های روحانیت دانست و گفت: آنچه امروز نیازهای جامعه را برطرف می کند این است که منویات مقام معظم رهبری که برگرفته از دغدغه های مردم می باشد با تفکر و اندیشه انقلابی پاسخ داده و محقق شود.

ضرورت اجتهاد تمدن ساز

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه برای همه ما وجه اشتراک، طلبه بودن در مکتب امام صادق و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، گفت: سه وظیفه عمده برای یک روحانی و طالب علم می‌توان تعریف کرد که به عنوان ماموریت برای این قشر قابل تامل است.

وی «علم آموزی، علم افزایی و توقف نداشتن در کسب علم و دانش» را نخستین ماموریت طالبان علم برشمرد و تشریح کرد: در هیچ سطحی از علم، طالبان علم مجاز به توقف نیستند و باید علم آموزی و علم افزایی داشته باشند و خود را در همه عرصه های علمی و اجتماعی توانمند سازند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به حدیث عنوان بصری ادامه داد: جامعه ما نیازمند عالمان فرهیخته است لذا فراگیری دانش و تلاش برای ملّا شدن را در هیچ عرصه و سطحی ار خود دور نکنید.

پژوهش لازمه اجتهاد تمدن ساز

تولیت آستان قدس رضوی، اجتهاد تمدن ساز را در گرو خوب فراگیری دروس و پژوهش دانست و خطاب به حاضران افزود: در مسائل اخلاقی و علم الاجتماع جای کار زیادی وجود دارد و اجتهاد تمدن ساز ما نیازمند تلاش شما است.

وی با بیان اینکه باید از افکار و اندیشه های ناب صیانت شود تا به اهداف والای دین دست یابیم، ابرازکرد: تفاوت زمان ما با قبل این است که فقه در جامعه حکومت می کند و به همین علت باید پاسخ سوالات را با جهد و اجتهاد بیابیم و به دست اندرکاران ارائه دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی، «تبلیغ و رساندن پیام دین به جامعه» را دومین عامل موفقیت در طالبان علم خواند و افزود: موانع بزرگی در مسیر این رسالت بزرگ تبلیغی و پیام دین وجود دارد که باید از آنها عبور و مردم را با سبک زندگی اسلامی آشنا کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه « الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا » در تشریح واژه خشیت گفت: خشیت غیر از خوف و فقط مختص خداوند است.

سیره علوی و فاطمی گره گشای زندگی مردم است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر اینکه سیره زندگی علوی، فاطمی، زینبی و امام رضا(ع) گره گشای زندگی مردم است، گفت: زینب(س) در عرصه علم، عالمه غیر معلمه است و در عرصه تبلیغ اگر نبود امروز برکت و برکات عاشورا را نداشتیم؛ ایشان در شرایطی که تهدید و عدم امنیت جانی داشتند سخن و پیام عاشورا را به جامعه رساندند.

حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی با بیان اینکه هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه و امام رضا(ع) از مدینه به مرو به عنوان هجرت های تمدن ساز در تاریخ به ثبت رسیده اند، اظهار کرد: بیشتر سخنان امام هشتم(ع) در زمینه نظام امامت و ولایت و نظام سازی به نام دین و قرآن است و ایشان با توجه به حدیث سلسله الذهب، می خواهند جامعه توحیدی با مبانی و اصول تشکیل شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم تبلیغ است، ادامه داد: امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی، جامعه‌ای بیدار در دنیا داریم که می خواهند مسلمان باشند و همواره برای داشتن هویت اسلامی مبارزه می کنند.

تبلیغ فقط در سخنرانی نیست

حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی با تاکید بر اینکه همه‌ ابزارها باید در خدمت دین باشند، افزود: امروز حوزه ها و طلاب باید به مدرن ترین ابزارهای ساخت بشر دست یابند و در خدمت دین و روشنگری جامعه از آنان استفاده کنند زیرا تبلیغ فقط در سخنرانی نیست، بلکه باید با استفاده از همه ابزارهای روز در انتقال پیام بهره لازم را برد.

وی اجرای دین را به عنوان سومین وظیفه طالبان علم معرفی و بیان کرد: در طول تاریخ پیامبران و امامان و علما آمدند تا دین در جامعه اجرایی شود که این امر بر پایه عمل به آیه « یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ » می باشد.

چهار اصل نظام سازی قرآنی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظام سازی قرآنی بر پایه چهار اصل «اقامه نماز»، «امر به معروف»، «نهی از منکر» و «صبر» امکان پذیر است.

گفتنی است، همایش مبلغان بصیر انقلابی  با مشارکت  سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان ،  معاونت تبلیغ این حوزه  و معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی شعبه خراسان رضوی در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد./حوزه نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار