برای سومین بار فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار به هنرمندان استان گلستانی رسید و به شهرستان گنبدکاووس آمد.

فانوسی که برای سومین بار به گلستان آمد

در دوره تاریک رکود و انجماد سینمای کشور و قهر مخاطبان سینما از سالن‎های نمایش، ناگاه روزنه نوری از جانب جشنواره‎ای به زمین رسید که موسوم به جشنواره مردمی فیلم عمار بود. جشنواره‎ای که به ناگاه و در زمانی کوتاه تمامی محاسبات را برهم زد و مفاهیم مرسوم سینمایی را در کشور از نو به نگارش درآورد.

به گزارش گلستان 24، جشنواره‎ای که با تکیه بر توان و همت توده مردم و امید به خلاقیت و هنر استعدادهای پنهان در دورافتاده‎ترین نقاط کشور به سرعت خود را در تراز جشنواره‎های بزرگ کشور و به بیان برخی بر قله این جشنواره‎ها رساند و با قدرت رکوردها را یکی پس از دیگری شکست.

جشنواره مردمی فیلم عمار با هویتی ضد استکباری و ضد فتنه در سال 88 پا به عرصه پر پیچ و خم هنر کشور گذاشت و با به چالش کشیدن تمامی چارچوب‌های غربی سینما با رعایت فرم سینما محتوایی نوین را به جان سینمای ایران دمید و ضمن اینکه موجب آشتی مخاطب با فیلم شد، خدمات بزرگی به هنر کشور کرد.

جشنواره عمار به سرعت توانست به همگان ثابت کند اگر هنرمند بتواند به رسالت تاریخی خود در عرصه هنر که بی‌طرفی و روشنگری است بپردازد و به درد عمیق و مشترک مردمش با نگاهی هنرمندانه بنگرد نیازی به ارائه فیلم و درخواست برای تماشا نیست بلکه این خود مردم هستند که فوج فوج برای دریافت و تماشا و استفاده از هنر متعهد و صادق و صریح به سوی هنرمندان می‎شتابند.

جشنواره عمار با ایجاد فرصتی برابر برای همه آنان‎که به این میهن و انقلاب دل بسته‎اند و درصدد هستند تا با استفاده از ابزار هنر دین خود را به انقلابشان ادا کند موجب شد پدیده‎ها و استعدادهای پرفروغی از لابه‎لای توده‎های منسجم مردم خود را به عرصه هنر اثبات کنند و نشان دهند بدون اتصال به کانون‎های ثروت و قدرت نیز می‎توان هنرمندی شایسته و ستاره‎ای درخشان بود.

امسال و همزمان با 9 دی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار اکران خود را آغاز کرد و آثار متعددی را که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود به نمایش عمومی گذاشت آثاری که از سرتاسر ایران اسلامی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور به دبیرخانه ارسال شده بودند.

مصیب کوهی دبیر اکران‎های مردمی جشنواره مردمی فیلم عمار در استان گلستان امروز در گفت و‌گو با خبرنگار از راهیابی بیش از  10 اثر از کارگردانان گلستانی به بخش مسابقه جشنواره فجر خبر داده بود و گفته بود: فیلم عمار یک ابتکار خلاقانه در حوزه فراهم‎سازی بستر برای شکوفایی استعدادهایی است که تاکنون فرصت ظهور و بروز را پیدا نکرده بودند و عملاً با برگزاری این جشنواره ضمن ترویج فرهنگ توجه به هنر به عنوان بزرگترین ابزار انتقال مفاهیم ارزشمند و دینی، جوانان و نوجوانان مومن و متعهد این سرزمین امکان عرضه تولیدات هنری خود را با مفاهیم ارزشی پیدا کردند.

«صالح آباد» اثر کارگردان گلستانی فانوس جشنواره عمار را دریافت کرد

دیشب و پس از آغاز برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در هنگام معرفی نفرات برگزیده بخش «حرکت های خودجوش مردمی» فیلم مستند «صالح آباد» اثر «امین قرهسوفلو» کارگردان گلستانی و اهل گنبدکاووس مفتخر به دریافت فانوس این جشنواره شد و به این ترتیب بعد از جشنواره دوم و چهارم که این فانوس به گنبدکاووس و گلستان آمده بود برای سومین بار فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار به هنرمندی از گنبدکاووس در استان گلستان رسید و مستند  اثر محمدحسین صفری دیگر کارگردان گنبدی مفتخر به دریافت لوح تقدیر ویژه بخش نماز شد.

صالح آباد مستندی درباره یک کانون علمی و فرهنگی مردمی است که در مسجدِ محله با رویکرد تربیت محور اقدام به پرورش و تربیت جوانان و نوجوانان در کنار آموزش‎های علمی و مهارتی می‎کند و با تشکیل یک مثلث سه‎گانه رمز موفقیت نوجوانان را ارتباط میان خانه، مسجد و مدرسه بیان می‎کند.

امین قره‎سوفلو هنرمند گلستانی و برگزیده جشنواره پنجم فیلم مردمی عمار لحظاتی پس از دریافت این جایزه در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرنگار فارس در گرگان ضمن شکرگزاری خداوند متعال درباره دریافت این جایزه در پنجمین جشنواره فیلم عمار گفت: بیش از آنکه از دریافت فانوس توسط خودم خوشحال شوم از موج باشکوه قدردانی مردم و هنرمندان از حاج صادق آهنگران در این جشنواره خوشحال شدم و البته هدیه بی‌نظیری که از سوی رهبر معظم انقلاب به ایشان اهدا شد زیرا قطعاً موفقیت جوانان امروز در این سرزمین حاصل فداکاری و رشادت مردم نسل اول این انقلاب از جمله آهنگران هاست.

وی ضمن ابراز امیدواری برای مورد پذیرش قرار گرفتن این اثر به درگاه لایزال الهی و جلب رضایت پروردگار متعال گفت: من نماینده بخش اعظمی از هنرمندان شهرستانی گمنامی هستم که سرشار از خلاقیت و اراده در سرتاسر این میهن منتظر جشنواره‎هایی چون عمار هستند که ظرفیت‎های خودجوش خود را به ظهور و بروز برسانند.

قره‎سوفلو با تبریک به محمدحسین صفری و علیرضا نوروزی دو کارگردان دیگر اهل گنبدکاووس برای شرکت آثارشان در بخش مسابقه و کاندیدا شدن برای دریافت فانوس برای آنها آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

جشنواره عمار مصداق گسترش عدالت در فرهنگ و هنر است

مدیر کانون فرهنگی هنری شمیم ولایت نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گرگان این جشنواره را مصداق گسترش عدالت در عرصه هنر و فرهنگ دانست و گفت: جشنواره فیلم مردمی عمار با ساختاری کاملاً مردمی و برآمده از بطن جامعه توانست تا با آسیب‌شناسی دقیق هنر و سینمای ایران با پر کردن خلاها و ضعف‎ها و تقویت مزیت‎های آن عملاً سینما را با چاشنی تعهد و اخلاق محوری به درون خانه و مسجد و مدرسه و به عبارتی به درون بطن مردم ببرد و نشان دهد مردم از هنر فاخر در هرجا که ارائه شود استقبال چشمگیری خواهند کرد.

مهدی باقریان موفقیت جوانان گلستانی را نشانه‎ای از عمق توانمندی و کارآمدی جوانان این استان دانست و افزود: باید به چنین جوانانی خداقوت و دست مریزاد گفت و بر این نکته واقف بود که موفقیت چندباره جوانان استان گلستان در عرصه‎های مختلف هنری و ورزشی و علمی گویای این است که اگر به جوان پر روحیه و پر توان گلستانی فضا برای عرضه توانمندی‎هایش داده شود بدون تردید تمامی قله‎های رفیع افتخار را با تلاش و تعهد فتح خواهد کرد.

اما این دوره از جشنواره عمار ویژگی منحصر به فرد دیگری نیز داشت که این ویژگی ممتاز دبیری صادق آهنگران مداح نام آشنای دفاع مقدس در بخش اکران‎های مردمی این جشنواره بود که رخدادهای بسیاری را پیرامون خود رقم زد.

پس از آغاز اکران‎های مردمی و مصاحبه‎های صادق آهنگران در دفاع از هنر متعهد موج رسانه‎ای و فضای مجازی برخی علیه وی با هدف تخریب چهره هنرمندان متعهد آغاز به کار کرد، اما حمایت بی‎نظیر و بی‎سابقه انبوه هنرمندان و مردم از صادق آهنگران و تقدیم آثار هنرمندانی چون ابوالقاسم طالبی، فرج‌الله سلحشور و بسیاری از شاعران، نویسندگان، کارگردانان و... به وی در کنار حمایت‎های جریانات و تشکل‌های مردمی و دانشجویی نشان داد مردم قدرشناس ایران اسلامی همواره در دفاع از ارزشها و تلاشگران راه حفظ این ارزشها با قدرت در صحنه خواهند بود.

نکته جالب این جشنواره اهدای یک جلد قرآن مجید از سوی رهبر فرزانه انقلاب به صادق آهنگران در مراسم اختتامیه بود که چشمان وی را مملو از اشک شوق کرد.

در همین راستا هفته گذشته شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان، در پیامی از حاج صادق آهنگران و دست اندرکاران جشنواره فیلم مردمی عمار قدردانی کرده و از زحمات اکران کنندگان گلستانی این جشنواره نیز تقدیر کرده بود که در بخشی از این پیام آمده بود: چه بی نظیر فرمود امام راحلمان که هنر، دمیدن روح تعهد است در انسان‌ها و امروز جشنواره عمار چه هنرمندانه تعهد و معنویت را بر کالبد خسته‎جان سینمای این انقلاب می دمد و چه پر افتخار با فانوس‎های روشنگر مستندش آسمان سینمای ایران را درخشان و پرفروغ ساخته است.

انقلابی که فرهنگی بود و هست برای مانایی و ماندگاری‎اش مستلزم جوانانی است که با ابزارهای نوین و روش‎های هنرمندانه،آرمان‎ها و ارزش‌های آن را از قاب دور بین‎ها و بر پرده ی جان انسان‎های آزاده دنیا فریاد بزند.

لبخند شهدا جایزه اصلی جشنواره عمار است

جشنواره عمار نشان داد که با دست خالی اما دل‎هایی مملو از ایمان و توکل و با تلاش و ممارست در مسیر حق، با وجود همه نامهربانی‎ها و بی‎توجهی کرسی‎نشینان عمارت فرهنگ، می‌توان با تکیه بر فطرت پاک انسان‌ها و عزم و اراده توده مردم بر قله‎های رفیع فرهنگ و هنر ایستاد و بر پرچمداری تمدن نوین اسلامی در این عرصه با افتخار فخر فروخت.

جشنواره مردمی فیلم عمار نشان داد آنچه موجب افتخار و مباهات است لبخند رضایت مادران شهداست نه اسکارها و خرس‌های طلایی و نه تشویق‎های وزارت خارجه شیطان بزرگ.

 

گفتنی است برای نخستین بار در استان گلستان و به ابتکار دبیرخانه اکران‎های مردمی جشنواره فیلم عمار، رقابتی داخلی میان تمام آثار کارگردانان گلستانی در طی پنج دوره اخیر این جشنواره توسط هیئتی از کارگردانان مجرب استان گلستان به عنوان داور صورت بپذیرد و به برگزیدگان نیز جوایزی اهدا شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار