ظریف در جمع خبرنگاران

محمد جواد ظریف گفت گروه ایرانی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری سعی کرده تا با چرخشی قهرمانانه منافع ملی مردم مان را در مذاکرات حفظ کند.

 با نرمش قهرمانانه به خواسته های مان می رسیم

به گزارش گلستان 24، بلافاصله در پایان جلسه مشترک موگرینی و ظریف او در جمع خبرنگاران به سئوالات پاسخ داد.

سئوال نخست را خبرنگار صدا و سیما پرسید درباره برداشت های مختلف از مذاکرات. ظریف که مشکلش نداشتن مترجم بود ، ابتدا می خواست انگلیسی حرف بزند اما منصرف شد و گفت چون مستقیم با ملت ایران صحبت می کند ، ابتدا فارسی سخن گفت: «اجازه بدهید چون مترجم نیست من جوابش را انگلیسی می گویم تا همه بدانند. ولی اول ایرانی سخن می گویم و بد ترجمه می کنم. آنچه امروز مورد توافق قرار گرفت در واقع بر اساس یک دیدگاه بازی برد- برد در روابط بین الملل است. دیدگاهی که بر اساس آن تحریم های ناعادلانه پایان پیدا می کند . ما برنامه هسته ای مان را ادامه می دهیم اما اعتماد سازی می کنیم. ما در نطنز غنی سازی را ادامه می دهیم و بیش از 1000 سانتریفیوژ در فوردو داریم که غنی سازی نمی کنند و از آن محل در فوردو در حوزه های پیشرفته فیزیک هسته ای استفاده می کنیم. راکتور اراک را بازطراحی می کنیم و اعضای 5+1 و کشورهای دیگر همراه ما هستند و در پیشرفت فناوری کشور ما همکاری خواهند کرد. ما فعالیت های تولید سوخت و ساخت نیروگاه ها و راکتورها با کمک کشورهای دیگر از سر می گیریم. چیزی که در این مدت کشورهای غربی برای انجامش تردید داشتند. از سوی دیگر کلیه تحریم های اروپایی و امریکایی لغو می شود . با روش هایی که هر یک در کشورهای شان دارند. ما به تعهد دولت ها توجه می کنیم و به روش های داخلی شان توجهی نداریم. کلیه قطع نامه های شورای امنیت لغو می شوند چون این قطعنامه ها هیچ کمکی به حل مشکل نمی کردند. در بعضی زمینه ها نیاز داریم گفت وگو کنیم و برای همین بعضی از بحث ها در متن بیانیه کلی گفته شده بود. همه طرف ها بر اساس نیاز داخلی شان روایت هایی مطرح می کنند اما ما با شجاعت بر اساس فرموده مقام معظم رهبری که نام سیاست مان را نرمش قهرمانانه گذاشته بودند، در 3 ماه آینده تلاش می کنیم که فقط یک توافق نهایی داشته باشیم. ما تا 3 ماه آینده باید مذاکره کنیم. الان هیچ چیز قطعی نیست . فقط یک توافق وجود خواهد داشت که در قالب یک قطعنامه سازمان ملل صادر می شود. با حمایت های شما مردم خوب ایران ، ریاست جمهوری و همه دست اندرکاران حاضر در نشست به توافق برسیم. جا دارد از دکتر صالحی ، برادر دانشمندم و همکاران شان تشکر کنم . البته از همه دوستانی که در گذشته زحمت کشیدند هم تشکر کنم. یکبار دیگر از همه بخصوص از مقام معظم رهبری برای حمایت های شان از تیم مذاکره کننده ، رئیس جمهور عزیزمان و همه مردم تشکر کنم.»

او سپس در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره روابط ایران و جامعه بین المللی پرسیده بود ، گفت:«ایران هیچ وقت خودش را از جامعه بین المللی دور ندانسته . بسیار حیاتی و ضروری برای ایران است که بتواند اعتمادسازی بکند و ما داریم همین کار را می کنیم.» او درباره اینکه ایران تولید سوخت هسته ای ادامه می دهد را یک گام مثبت دانست و گفت تلاش می کنیم تا بتوانیم چرخه تولید را با کمک های بین المللی تکمیل کنیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکره بر سر مسائل دیگر دیپلماتیک با آمریکا هم گفت:«این یک بحث جداست.  دستور ما بر این بود درباره بحث هسته ای با آمریکا مذاکره کنیم . هرگونه مذاکره ای با امریکا باید بر اساس احترام متقابل و تعهد باشد. آنها هم باید به امضایی که می کنند احترام بگذارند. هر نوع تحریم ، مذاکرات را خدشه دار می کند . این وظیفه ماست که پایبند باشیم به تعهدات مان»

او در ادامه گفت:«اگر انشالله تا 3 ماه آینده به توافق منتهی بشود ، اقدامات متقابلی هم در نظر گرفتیم. هم برای ما هم آنها .البته الان مایل نیستم از آنها بگویم. ولی امیدوارم کشورهای غربی که خاطره مثبتی در ذهن مردم ما به جا نگذاشتند و بخصوص با این تحریم ها به مردم ما خیلی غیر انسانی بود . این تحریم ها نگذاشتند مردم به دارو و غذا  برسند اما آنها ایستادگی کردند و نشان دادند تسلیم فشار نمی شوند. پس غربی ها باید این را در ذهن شان داشته باشند. مردم ما همان طور که رهبری فرمودند ، مردمی بزرگوار و اهل منطق هستند. رفتارها را رصد می کنند و می بینند. کسانی که قبلا سابقه خوبی نداشتند ، می توانند حالا جبران کنند.»

ظریف در ادامه به خبرنگار گاردین گفت:«ما یک تصویر کلی از قطعنامه ها را در این بیانیه گفتیم که غنی سازی ادامه پیدا می کند. نیازهای علمی مان هم ادامه دارد و در چارچوب مشخص پیش می رویم.ما منتظریم یک قطعنامه ای صادر شود که همه قطعنامه های ضد ایرانی را فسخ کند. یکسری کشورها هم برای مان محدودیت ساختند. باید به یکباره همه این تحریم ها در چارچوبی زمانی برداشته شود و این همان توافق نهایی است که باید از فردا نگارشش شروع شود. این فقط خواسته ایران نیست ، آن طرف هم باید شروع کنند.»/خبرآنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار