راشاتودی در گزارشی بررسی کرد؛

در حالی که برخی ایرانیان از رفع تحریم ها شادمانند، برخی دیگر نگران عدول از فناوری هسته ای کشورشان هستند.

واکنش های دوگانه به یک بیانیه

به گزارش گلستان 24،  پیامدهای بیانیه مورد توافق ایران و 1+5 در لوزان همچنان ادامه دارد و ناظران منطقه ای و داخلی در کنار عموم مردم ایران نسبت به آن واکنش های متفاوتی را نشان داده اند. پایگاه اینترنتی راشاتودی در گزارشی به واکنش مردم کشورمان نسبت به بیانیه لوزان پرداخته و این گونه اظهار داشته که ایرانیان دو واکنش متفاوت و گاها متعارض را نسبت به این بیانیه نشان داده اند.

به گزارش راشاتودی وزیر خارجه ایران راه سختی را در آینده پیش رو خواهد داشت، شماری از ایرانیان به حمایت از او پرداخته و به تمجید از دستاوردهایش می پردازند و بیانیه فوق و توافق آتی را عاملی برای رشد و توسعه اقتصادی ایران در آینده و رفع تحریم های بین المللی می دانند. این رسانه روسی در ادامه به اظهارات ظریف در پایان مذاکرات لوزان و اشاره وی به حمایت های بی دریغ رهبری معظم انقلاب ایران از مذاکره پرداخته است.

به نوشته راشاتودی اما برخی دیگر از ایرانیان با دیده تردید به این مذاکرات نگریسته و بر این باورند که حقوق هسته ای ایران آن گونه که باید و شاید در خلال مذاکرات و بیانیه منتشر شده در پایان آن لحاظ نشده است. به باور آنها با این بیانیه تاسیسات غنی سازی ایران محدود به نطنز بوده و عملا فردو دیگر شاهد غنی سازی نخواهد بود، آنها از تغییرات شگرف صورت گرفته بر آب سنگین اراک و عدم فعالیت قاطبه سانترفیوژها ناراحت اند و می گویند که با وجود اظهار مسئولین مبنی بر رفع تحریم ها در آینده همچنان شاهد پابرجایی تحریم های حاصل از مباحث حقوق بشری و موشک ها خواهیم بود.

راشاتودی گریزی نیز به فضای حاکم بر مذاکرات و معضلات پیش رو زده و از سختی های آینده نوشته است، بر این اساسبیانیه لوزان مقدمه ای برای مرحله ای جدید در مذاکرات هسته ای ایران با غرب است. این بیانیه بحث و جدل های زیادی را در ایران به راه انداخته است. تیم مذاکره کننده ظریف در ادامه مذاکرات خود با ماموریت دشواری روبروست.  ایران و غرب گام نخست را پیمودند ولی این وضع به معنای آسان بودن مذاکرات در سه ماه آینده نیست. در حال حاضر درباره کلیات توافق شده است و باید درباره جزئیات نیز به توافق رسید. به نوشته این رسانه روسی نفوذ بالای متحدین آمریکا در سطح خاورمیانه همچون عربستان سعودی و اسرائیل و نگرانی آنها نسبت به هرگونه توافق با ایران و چانه زنی های پی در پی در خلال همین مذاکرات در آینده با جدیت هرچه بیشتر تداوم خواهد داشت، به ویژه آن که بنیامین نتانیاهو بلافاصله پس از بیانیه لوزان مجددا اظهار نگرانی کرده و آن را کافی نداسته است، این امر می تواند مانعی بزرگ در ایجاد هرگونه توافقی باشد، کما آن که فشارهای بیرونی و داخلی در روند همین مذاکرات منتهی به لوزان برخی گمانه زنی ها مبنی بر به بن بست رسیدن گفتگوها را در اذهان ایجاد نموده بود.

راشاتودی در ادامه به بررسی تبعات این مذاکرات در روابط ایران و آمریکا پرداخته و خط بطلانی بر نظریه ترمیم روابط تهران و واشنگتن پس از این مذاکرات کشیده است. به باور این رسانه روابط تهران و واشنگتن دارای تعارض بنیادین بوده و هیچ گونه گشایشی میان طرفین فراتر از مباحث هسته ای رخ نخواهد داد مگر به قیمت عدول کردن از ایدئولوژی یکی از دو طرف معامله که با توجه به اظهارات رهبران دو کشور در ماه های گذشته دور از ذهن به نظر می آید.

پایگاه اینترنتی راشاتودی در پایان نوشته است که با وجود دیدگاه های متفاوت ایرانیان نسبت به آینده مذاکرات و بیانیه کنونی، همگی آنها در برخی حوزه های کلان دارای اشتراک دیدگاهند، بطور مثال ایرانیان بر این باورند که کشورشان در دوره تحریم ها توانست مقاومت (اشاره به هم پیمانان منطقه ایران) و خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای اثبات کند. پس از لغو تحریم ها نیز قدرت منطقه ای ایران افزایش خواهد یافت و بیش از گذشته از متحدان خود در منطقه حمایت خواهد کرد. ایران از متحدان خود در منطقه در برابر از سرگیری روابط خود با آمریکا چشم پوشی نخواهد کرد. راشاتودی نوشته است که ایرانیان بشدت از سیاست های بلند پروازانه کشورشان مبنی بر نفوذ روز افزون در تمامی خاورمیانه استقبال می نمایند./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    من که فکر نمیکنم ملت اینقدر ساده باشند که فکر کنند دلار میشه 1000 تومن
    بیشتر به نظر میاد این طرف اینایی که دستشه رو از یه کسی گرفته که اینجوری نشون بده

آخرین اخبار