چند روز پس از بیانیه لوزان

با گذشت چند روز از پایان این دور از مذاکرات در لوزان سوییس که به گفته ظریف باید از ان به عنوان توافق سوییس یاد کنیم، هنوز طرف های غربی درباره مذاکرات موارد غیرواقعی را پررنگ می کنند و در اظهاراتی متناقض با طرف ایرانی از توافق سوییس از ادامه تحریم ها سخن می گویند.

 آمریکایی ها هنوز به فکر امنیت اسراییل/ لغو همه تحریم ها یا تعلیق تحریم ها؟/ متناقض گویی طرف آمریکایی از ترس رژیم صهیونیستی

به گزارش گلستان 24، با گذشت چند روز از پایان این دور از مذاکرات در لوزان سوییس که به گفته ظریف باید از ان به عنوان توافق سوییس یاد کنیم، هنوز طرف های غربی درباره مذاکرات موارد غیرواقعی را پررنگ می کنند و در اظهاراتی متناقض با طرف ایرانی از توافق سوییس از ادامه تحریم ها سخن می گویند.

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا که در مذاکرات اخیر به عنوان طرف خارجی «علی‌اکبر صالحی» ظاهر شده بود می‌گوید که تحریم‌های ایران نه لغو بلکه کاهش می‌یابد و این روند هم پس از عمل کرن ایران به تعهداتش آغاز خواهد شد.

این حرف ها را اوباما نیز تکرار کرده است. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز، گفت:تحریم‌ها تنها باید زمانی برداشته شوند که ایران به تعهداتش پایبند باشد.

وی افزود: هنوز جزئیاتی وجود دارد که باید بر روی آنها کار شود، اما به نظرم چارچوب کلی از ایران می‌خواهد گام‌هایی را در رابطه با فوردو، سانتریفیوژها و غیره بردارد.

این در حالی است که طرف های ایرانی با اطمینان از لغوکامل تحریمها بلافاصله س از اجرای توافق سخن گفته اند. رییس جمهور حسن روحانی روز گذشته با اعلام اینکه همه تحریم ها پس از آغاز توافق برداشته خواهد شد گفته است: قرار ما در طول مذاکرات همواره لغو تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی بوده و هیچ‌گاه در خصوص تعلیق تحریم مذاکره نکرده‌ایم و اگر این موضوع بود، تفاهمی صورت نمی‌گرفت.

همانطور که در متن فارسی بیانیه لوزان که توسط موگرینی و ظریف قرائت شد، آمده است: همانطور که در آذرماه 1392 توافق کرده بودیم، ما به این منظور در اینجا گردهم آمدیم تا راه حل هایی به منظور دستیابی به حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین نموده و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو نماید، پیدا کنیم.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به تحریم های اتحادیه اروپا نوشته شده است: اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کردیک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی مورد توافق، لحاظ خواهد کرد.

ضمنا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز با حضور در برنامه نگاه یک که ایرانیان بسیاری آن را دنبال می کردند، از لغو همه تحریم ها سخن گفت و اعلام کرد که طرف غربی نمی تواند نسبت به لغو تحریم ها بی تفاوت باشد.

با همه این ها به نظر می رسد که تیم هسته ای که از حمایت های رهبر معظم انقلاب و مردم بهره می برد، به فکر لغو همه تحریم هاست، اما زیاده خواهی های طرف غربی و عهد شکنی های فراوان آمریکا در قبال ایران موجب شده است که خوشبینی به مذاکرات لوزان وجود نداشته باشد.

هنوز چند روزی از توافق لوزان نگذشته است که طرف غربی با متناقض گویی تلاش دارد دستاوردهای توافق لوزان را به سود خویش تمام کند. اعتماد به طرف ایرانی در مذاکرات لوزان باعث شده است که تیم مذاکره کننده مذاکرات را به راحتی دنبال کند. اگرچه نقدهای قابل رفعی برای مذاکرات آتی در بیانیه لووزان وجود دارد که به شکلی تخصصی باید به دست تیم مذاکره کننده ایرانی برسد اما گویا برآیند مذاکرات نتیجه مثبتی در پی داشته است.

اظهارات آمریکایی ها را می توان در راستای ترس از رژیم صهیونیستی تحلیل کرد، چرا که در همه طول مذاکرات آمریکایی ها و اروپایی ها از دفاع از امنیت اسراییل سخن گفته اند.

اوباما روز گذشته در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: من به آقای نتانیاهو احترام می‌گذارم و به آنها حق می‌دهم که باید درباره ایران،کشوری که اسرائیل را تهدید به نابودی کرده و هولوکاست را انکار کرده، نگران باشند. اگر در نتیجه اقداماتی که من انجام داده‌ام امنیت اسرائیل تضعیف شود این به منزله شکستی اساسی برای من و دوران ریاست‌جمهوری من محسوب خواهد شد.

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار