تحلیل یک دیدار تاریخی:

بنظر می رسد حضور آیت الله العظمی علوی گرگانی در مراسم عزاداری آیت الله نورمفیدی به درخواست سخنران مراسم نبوده است. سخنران مراسم قطعا جسارت نخواهند کرد که به یک مرجع بزرگ بگوید من سخنرانی دارم شما هم بیایید پای منبر من بنشینید.

حضور آیت الله العظمی علوی گرگانی در بیت آیت الله نورمفیدی به درخواست سخنران مراسم نبوده است

به گزارش گلستان 24، در شهر گرگان در ایام فاطمیه دوم مطابق رسم هر ساله، چند شب مراسم عزاداری از سوی آیت الله نورمفیدی امام جمعه محترم گرگان برگزار می گردد امسال در یکی از این شبها حضرت آیت الله علوی از مراجع عظام تقلید در مراسم حاضر می شود حضور ایشان در این مراسم با گمانه زنی هایی همراه بوده است.

برخی از این کار به عنوان یک رویداد بی سابقه یاد کرده اند و گفته اند دعوت از آیت الله علوی از سوی سخنران این مراسم یعنی حجت الاسلام حسینی (کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا) بوده است.

 گویا سابقه دوستی و آشنایی قبلی بین آن ها مبنای این دعوت بوده است.

اما چند سخن در این باره باید متذکر شد:

1- اگر آیت الله علوی گرگانی در سال های قبل حضور نمی یافت به دلیل تقارن ایام فاطمیه با کلاس های درس حوزه بود ولی امسال ایام فاطمیه به تعطیلات نوروزی برخورد کرد و ایشان در گرگان حضور داشتند.

2- در سیره اهل بیت آمده که آن ها از هر فرصتی حتی در سفر اگرچه جمعیت اندک هم باشد، جهت برپایی مراسم سوگواری اهل بیت استفاده می کردند آیت الله علوی گرگانی هم با پیروی از اهل بیت به منزل یک برادر مسلمان رفتند و در جمع مردم  شرکت کردند.

3- حضور ایشان به درخواست سخنران مراسم نبوده است. سخنران مراسم قطعا جسارت نخواهند کرد که به یک مرجع بزرگ بگوید من سخنرانی دارم شما هم بیایید پای منبر من بنشینید.

4-اختلافات فکری و سلیقه های متفاوت سیاسی و اجتماعی باعث محدویت در ارتباطات و همکاری نمی شود حتی انسان می تواند به مخالف خود اقتدا کند زیرا که تحلیل درست داشتن از قضایای سیاسی و اجتماعی، شرط لازم برای امام جماعت نیست.

5-آنچه که در این راستا مورد تایید عقل و شرع است، همگرایی و اتحاد علما و مردم در وقت لزوم بویژه در مسائل دینی است. که واقعا آیت الله علوی با این اقدام نشان داد که پیشقدم است. یعنی ما می توانیم با هر عقیده ای که داریم با هم بر سر سفره اهل بیت بنشینیم. اگر ما با هم نباشیم برخی از مخالفین مذهب ما که همیشه مشغول عیب جویی هستند سوء استفاده دو برابری خواهند کرد.

6- به نظر می آید که برخی از تندروها می خواستند در این ماجرا نمدی برای کلاه خود ببافندکه نمونه آن را هم قبلا دیده ایم. همه دیدند که در ماجرای درگذشت آیت الله منتظری چگونه مقام معظم رهبری برخورد کردند. ایشان برخلاف تصور برخی، هم پیام تسلیت دادند و هم اجازه دادند که یکی از مراجع بر جنازه ایشان نماز بخواند و هم در حرم حضرت معصومه دفن شوند. ضمنا همان مرجعی که بر جنازه آیت الله منتظری نماز خواند کسی بود که همین چند وقت پیش بر جنازه خواهر مقام معظم رهبری هم نماز خوانده است.

7- امیدواریم که باز هم از این  نوع همدلی و اتحاد از سوی دیگر علمای شهر شاهد باشیم./گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار