در پی لغو ممنوعیت فروش اس 300 به ایران توسط پوتین؛

پس از انتشارخبر لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران توسط پوتین، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند و به همین بهانه، رسانه های فارسی زبا ن غرب نیز در فصل جدیدی از سناریوی ایران‌هراسی به انعکاس این اظهارنظرها پرداخته‌اند.

برگی جدید از سناریوی ایران‌هراسی در رسانه‌های فارسی زبان غرب

به گزارش گلستان 24، پس از انتشارخبر لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران توسط پوتین رئیس جمهور روسیه، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند، به همین بهانه، رسانه های فارسی زبا ن غرب نیز در فصل جدیدی از سناریوی ایران‌هراسی به انعکاس این اظهارنظرها پرداخته تا آبی به آسیاب دشمنان جمهوری اسلامی ایران ریخته باشند. اهمیت این واکنش‌ها و مانور رسانه ای، جایی است که این قضیه در بحبوحه داغ مذاکرات هسته ای و تفاهم لوزان اتفاق می افتد. تفاهمی که واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در غرب داشته و مخالفان ایران به خصوص رژیم اشغالگر قدس در صدد سنگ‌اندازی هر چه بیشتر بر سر راه تفاهم ایران و سران 1+5 در مراحل نهایی مذاکرات هستند.

 

رادیو فردا با تیتر "مخالفت آمریکا و اسرائیل با لغو ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران" آورده است: « جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۴ فروردین در گفت‌وگوی تلفنی با سرگی لاوروف، همتای روس خود، نگرانی‌های ایالات متحده در این رابطه را مطرح کرده است.آقای ارنست افزوده که آمریکا معتقد است این تصمیم روسیه "می‌تواند برنامه‌ها برای لغو نهایی تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از توافق نهایی اتمی را به خطر بیندازد". به گفته سخنگوی کاخ سفید، "همکاری و اتحاد با کشورهایی مانند روسیه برای موفقیت مذاکرات {هسته‌ای} مهم است".

جاش ارنست همچنین افزوده که تصمیم روسیه برای آغاز فرایند "نفت در برابر کالا"، می‌تواند به افزایش نگرانی‌ها درباره تحریم‌ها علیه ایران بینجامد.


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز از این تصمیم روسیه انتقاد کرده است. استیو وارن، سخنگوی پنتاگون گزارش داده است: "مخالفت ما با چنین معاملاتی طولانی و علنی است. ما معتقدیم چنین چیزی نمی‌تواند مفید باشد"».


رادیو فردا افزوده است: «یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات، روابط بین‌الملل و امور استراتژیک اسرائیل که در دولت این کشور مسئولیت پرونده ایران را بر عهده دارد؛ در سخنانی مشابه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، گفته که لغو ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران، نشان می‌دهد که ایران قصد دارد از تسهیلاتی که بر اثر توافق احتمالی هسته‌ای به دست می‌آورد، نه برای بهبود شرایط زندگی مردم خود بلکه خرید جنگ‌افزار استفاده کند.
این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که توافق مقدماتی لوزان بر سر برنامه اتمی ایران، ممنوعیت تحویل سیستم‌های دفاع ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران را"غیرضروری" کرده است».

 

 

بی بی سی نیز با تیتر«اسرائیل: لغو ممنوعیت فروش اس-۳۰۰ نتیجه تفاهم لوزان است» گفته است: «در پی امضای مصوبه ای توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای لغو ممنوعیت تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران، یک مقام بلندپایه اسرائیلی گفته است که این نتیجه توافقی است که قدرت ها و ایران بر سر کلیات آن در لوزان به تفاهم رسیده اند.»

بی بی سی اضافه می کند : «آقای استانیتز گفت:‌ "درحالی که ایران بندهای چارچوب توافق را یکی پس از دیگری نفی می کند... جامعه جهانی از حالا تسهیل تدابیر (علیه ایران)‌ را شروع کرده است."

او افزود: "به جای آنکه از ایران خواسته شود دست از فعالیت های تروریستی اش در خاورمیانه و جهان بردارد، اجازه داده می شود این کشور خود را به سلاح های پیشرفته ای مسلح کند که فقط باعث افزایش پرخاشگری آن خواهد شد."

مقام های اسرائیلی همواره استدلال کرده اند که تحریم های کنونی علیه ایران نباید لغو شود چون تازه بر اراده ایران در مورد برنامه اتمی اثر گذاشته است».


بی بی سی در بازتاب اظهارات مقامات آمریکایی نیز آورده است: «جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: "من در موقعیتی نیستم که درباره روند تصمیم گیری دولت روسیه گمانه زنی کنم، ولی می توانم بگویم که روسیه درک می کند که آمریکا امنیت متحدانش را جدی می گیرد"».

 

 

سایت صدای آمریکا نیز به بیان ابراز نگرانی مقامات کاخ سفید پرداخته و می‌گوید: «بنابر اعلام کاخ سفید، واشنگتن به این تصمیم مسکو واکنش نشان داده و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در تماسی با همتای روس خود از این اقدام روسیه ابراز نگرانی کرده است».

نکته قابل توجه در این گزارش اما اینجاست که، صدای آمریکا  سعی کرده است لغو ممنوعیت فروش سامانه اس 300 را به نوعی به اختلافات روسیه و اروپا در مناقشه اوکراین ربط داده و این اقدام روسیه را در راستای این دعوای سیاسی ارزیابی کند، به همین منظور آورده است: «دستور لغو ممنوعیت فروش این سامانه به ایران در حالی توسط ولادیمیر پوتین صادر می‌شود که اختلافات بین مسکو و غرب بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است و کشورهای اروپایی و ایالات متحده، روسیه را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داده‌اند».

 

 

 

دویچه وله نیز با اقدام به بازتاب مخالفت سران آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کرده است اقدام پوتین را به اختلافات روسیه و اسرائیل مرتبط کند. این پایگاه خبری آورده است:

«روسیه از تامین‌کنندگان اصلی اسلحه در جهان عرب است و از جمله به کشورهایی که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند اسلحه می‌فروشد. اسرائیل از این کشور خواسته همکاری خود را با ایران و سوریه کاهش دهد».

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار