سعید جلیلی در جمع دانشگاهیان گلستان:

جمهوریت نظام ‌اقتضا می‌کند که مردم نامحرم تلقی نشوند

بی‌اعتمادی به آمریکا یک واقعیت روشن تاریخی است‌

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه دشمن از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران می‌هراسد، گفت: بی‌اعتمادی به آمریکا یک توهم نیست بلکه یک تجربه و واقعیت روشن تاریخی است.

به گزارش گلستان24 ، سعید جلیلی بعد از ظهر امروز در نشست با جامعه دانشگاهی استان گلستان اظهار کرد: در توافق هسته‌ای باید با عزم ملی همدلی و همزبانی حول محور ولایت‌فقیه از منافع ملی حمایت شود.

وی بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در دفاع از منافع ملی را یکی از وظایف مهم نخبگان و فعالان سیاسی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: سخنان رهبری در 20 فروردین‌ماه جاری جلوه حمایت از مردم‌سالاری دینی و پاسداری از جمهوریت نظام بود. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوریت نظام اسلامی اقتضا می‌کند که مردم نامحرم تلقی نشوند و تصمیمات مهم در یک فضای شفاف انجام شود؛ این سخنرانی تاریخی سند مهم دفاع عالمانه اسلام از منافع ملی ایران است.

جلیلی بیان داشت: هر فراز از سخنرانی رهبری، تداعی‌کننده این جمله حضرت امام (ره) است که پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص چرایی مطرح شدن نام ایران در صحنه جهانی گفت: بیش از 180 واحد سیاسی در دنیا با عنوان دولت‎ها و طبقه‎بندی‌های مختلف با نگاه‎ها و نظام‎های حکومتی گوناگون وجود دارد اما ماهیت نظام اسلامی سبب شده تا در صحنه جهانی مطرح شود.

جلیلی بیان داشت: در مقطعی که حدود 20 تا 30 سال از آن می‎گذرد، در دوران جنگ سخت، فضایی مطرح بود که آن‌ها کشورها را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم‎بندی کرده بودند و بعد از فروپاشی مارکسیسم و جماهیر شوروی این کشورها تعدادشان کم شد.

وی افزود: برخی از نظام‎ها با عنوان جمهوری و برخی سلطنتی و برخی مدعیان، اندیشه خود را با عنوان کشورهای لیبرال دموکراسی مطرح می‎کردند، سئوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با این تقسیم‎بندی‎ها چرا امروز نام ایران در دنیا تا این سطح مطرح شده است؟ چه رویدادی در این سرزمین شکل گرفته و اهمیت سانتریفیوژ چیست که سبب شده شش کشور رده اول دنیا کار خودشان را رها می‎کنند تا درباره سانتریفیوژهای ایران 10 روز صحبت کنند؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: کشورهایی که می‎گویند 5 هزار کلاهک هسته‎ای دارند و کماکان به فعالیت خود ادامه می‎دهند چرا روی سانتریفیوژهایی که با دوربین‎های آژانس نظارت می‎شود، متمرکز می‎شوند؟

جلیلی با طرح این سئوال که چرا غرب هیچ نگرانی در مورد کشورهایی مانند هند و پاکستان که مبادرت به تولید سلاح هسته‎ای می‎کنند ندارد اما از فعالیت هسته‎ای ایران نگران است، خاطرنشان کرد: اوباما حتی با هند قرارداد هسته‎ای    منعقد می‎کند، پاکستان را مهد تروریسم می‎خواند و می‎گوید آنها ثبات سیاسی ندارند ولی چرا درباره آنها هیچ قطع‌نامه‎ای صادر نمی‎شود؟

وی گفت: به نظر شما مشکل از کجا ناشی می‎شود؟ باید برایش یک پاسخ صحیح و دقیق داشته باشیم، فلسفه چنین حرکت‎هایی که اکنون در حال انجام است چیست؟

جلیلی یکی از افتخارات نسل سوم و چهارم انقلاب را قرار گرفتن در ماهیت انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: نسل ما در دوره‎ای است که در ایران اندیشه و نظامی با ماهیت متفاوت شکل گرفته است، البته دعوای استکبار به‌خاطر یک اسم نیست، در ماهیت نظام اسلامی دو عنصر اساسی وجود دارد که غرب از آن هراسان است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: اندیشه ناب اسلامی امروز در این سرزمین ظهور و بروز پیدا کرده و مدعی شده که می‎تواند با داشتن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی این مهم را به جهان صادر کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: در پنج قرن اخیر تمدنی در غرب شکل گرفت که این تمدن در برابر خودش، گفتمان رقیبی نداشت و هر روز بزرگ‌تر شد و مانند بهمنی مسیر خودش را طی کرد لذا آنها احساس می‎کنند بعد از چند قرن بی‎رقیبی، یک رقیب تمدنی تحت عنوان گفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفته که در زمینه‎های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حرفی برای گفتن دارد و مدعی است که می‎تواند آرمان‎هایش را محقق کرده و موفق باشد.  

وی افزود: انقلاب اسلامی اجازه نمی‎دهد افرادی برای استقلال و آزادی او تصمیم بگیرند و یا حتی در این باره نظر بدهند، اندیشه‎ای امروز در دنیا مطرح است که مدعی شده در زمینه آزادی با مفهوم متعالی که خودش می‎خواهد تصمیم بگیرد لذا تمام تلاش دشمن بر این است که نگذارد این اندیشه فراگیر شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به راه‎اندازی و فعالیت 170 شبکه ماهواره‎ای، گفت: آنها برای ایران 170 شبکه درست نکردند که اوقات فراغت‎‌مان را پر کنند بلکه برای محدود کردن آزادی ملت ایران تلاش می‎کنند تا از این طریق به اهداف خود برسند و مقاصدشان را پیگیری کنند.

جلیلی به بخش‎هایی از سندی که اخیرا توسط آمریکا با نگاه استکباری منتشر شده اشاره کرد و گفت: این سند متعلق به قرون وسطی یا حتی یک سند ژورنالیستی نیست و مربوط به دو یا پنج سال گذشته نمی‎شود بلکه در سال 2015 میلادی منتشر شده و رئیس‎جمهور ایالت متحده آمریکا آن را تحت عنوان سند استراتژی امنیت ملی آمریکا امضاء کرده است.

وی ادامه داد: در بخش‎هایی از این سند آمده آمریکا چگونه باید جهان را رهبری کند و در این سند سئوال این نیست که آیا آمریکا باید رهبر جهان باشد یا خیر؟ آنها این آزادی و استقلال را برای هیچ‎یک از ملت‎های جهان قائل نیستند، آنها می‎گویند اجماع ملی وجود دارد که رهبری جهانی آمریکا اجتناب‎ناپذیر است و این رهبری جهانی همیشگی است.

جلیلی با بیان اینکه سند مذکور بر پایه منافع ملی آمریکا بنیان نهاده شده است، گفت: در این سند 50 صفحه‎ای آمده که رهبری آمریکا در این قرن همانند قرن گذشته همچنان ضروری و اجتناب‎ناپذیر باقی خواهد ماند، همچنین آمده که نشان خواهیم داد که برای این رهبری آنجا که لازم باشد یک‌جانبه اقدام نظامی خواهیم کرد و از همه امتیازات راهبردی خودمان استفاده می‎کنیم تا تاثیر و نفوذمان در همه کشورها بیشتر باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه قانون جنگل آمریکا منحصر به تاریخ و یا امروز نیست، اظهار کرد: در مناسبات قانونی آمریکا هرچه به منافع آن‌ها لطمه بزند تهدید جهانی تلقی شده اما اگر یک میلیون انسان بی‌گناه کشته شوند تهدید جهانی به شمار نمی‌رود.

جلیلی بیان داشت: در کمتر از سه ماه یک میلیون نفر انسان کشته می‎شوند و هیچ قطع‌نامه‎ای از سوی شورای امنیت صادر نمی‎شود اما برای چند سانتریفیوژ چندین قطع‌نامه صادر می‎کنند، کشتار مردم غزه و یمن بیان‌گر تاریخ وحشی‎گری‎های روم باستان نیست این‌ها واقعیت‎هایی است که در صحنه جهانی مشاهده می‎شود.

وی با اشاره به اینکه عرصه سیاست‎های خارجی عرصه واقعیت‎هاست، ابراز کرد: آیا کسی که 40 روز انسان‎های بی‎گناه را به خاک و خون می‎کشد و از متجاوز حمایت می‎کند قابل اعتماد است؟، حالا نظامی پیدا شده که در برابر ظلم ایستادگی می‎کند و می‎گوید که اجازه نخواهد داد استقلال و آزادی محدود شود.

جلیلی بیان داشت: کسانی که برای ما ترویج می‎کنند عرصه سیاست خارجی عرصه اندیشه، ایدئولوژی و آرمان نیست و عرصه واقعیت‎هاست خودشان بر این مسائلی که می‎گویند پابرجا نیستند، آمریکا می‎گوید که می‎خواهیم اندیشه را با عمل آمیخته کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به استقلال و آزادی احترام و تأکید زیادی قائل است، تصریح کرد: ایران اجازه نمی‎دهد کسی برای استقلال و آزادی‎اش تصمیم بگیرد و اگر دو اراده در برابر یکدیگر صف‌آرایی کنند کسی پیروز است که اراده خود را بر دیگری تحمیل کند.

سعید جلیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر علل بی‎اعتمادی به آمریکا در زمینه مذاکرات هسته‎ای اظهار کرد: انقلاب اسلامی دارای یک نسل جوان، دانشمند، تحصیل‌کرده و نماز شب‎خوان است، نسلی در ایران شکل گرفته که نمی‎گذارد تحقیق و توسعه محدود شود، این‌ها چیزهایی است که آمریکا از آن ترس دارد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوریت نظام بر پایه اندیشه اسلام، تولید قدرت می‎کند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران اجازه نمی‎دهد کانون‎های قدرت و ثروت برای آن تصمیم‎گیری کنند یا حق انتخاب داشته باشند بلکه ملت ایران بر مبنای ایمان برای خودشان تصمیم می‎گیرند.

*باید در بزنگاه‎ها حقوق ملت زیر پا گذاشته نشود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انقلاب اسلامی اجازه نمی‎دهد رأی مردم وتو شود، گفت: چه در سال 1388 و چه سال 1392 و یا قبل و بعد از آن هیچ‌گاه رأی مردم وتو نشده و همین مسئله جمهوری اسلامی ایران را برجسته کرده است.

جلیلی با بیان اینکه یک رابطه عمیق میان جمهوریت و اسلامیت وجود دارد، افزود: این واقعیت سبب شده تا موفقیت‎های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد. 

جلیلی با اشاره به اینکه دشمن از اعتماد بین نظام و مردم می‎ترسد، گفت: یکی از مهم‌ترین اسناد دفاع عالمانه نظام دینی، دفاع از حقوق ملی است که به صراحت بیان می‎شود، اگر می‎خواهیم به مملکت ما آسیبی نرسد باید در بزنگاه‎ها حقوق ملت زیر پا گذاشته نشود.

*تائید دشمن نباید مبنای مشروعیت حقوق یک ملت باشد

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص علت تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: رفتار دشمن به همین شکل بوده است که در حال حاضر نیز دنبال می‎شود.

جلیلی در پاسخ به این سئوال که همه مردم حتی آنهایی که شم سیاسی ندارند می‎دانند که ترور دانشمندان هسته‎ای زیرنظر چه کسانی انجام گرفته است اما چگونه مذاکرات با این افراد باید دنبال شود؟، گفت: مذاکره برای کشوری که دارای منطق روشن و حقوق مسلم است اشکالی ندارد، ما درباره منطق خودمان شک نداریم اما باید بی‎منطقی طرف مقابل را نشان دهیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا نباید فردو فعال باشد یا تحقیق و توسعه صورت نگیرد؟، گفت: تاسیسات فردو زیرنظر آژانس است، بازرسان آژانس به آن دسترسی دارند، بیان این مسائل از سوی آمریکا ماهیت وقیحانه و منطق استکبار را نشان می‎دهد، آنها می‎گویند فردو زیر کوه و نظنز در کف قرار دارد، اگر فردو بمباران شود، خراب نمی‎شود بنابراین نباید در آنجا چیزی باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: دفاع از منافع ملی ایجاب می‎کند اجازه ندهیم تفسیر و رأی دشمن رسمیت پیدا کند و نباید اجازه دهیم تائید دشمن مبنای مشروعیت حقوق یک ملت باشد و مسائل حزبی و جناحی بر مسائل ملی و سیاسی سایه بیندازد.

*انتظار متقابل مسئولان و مردم از یکدیگر باید رصد هوشمندانه رفتار دشمن باشد

جلیلی گفت: دفاع از منافع ملی ایجاب می‎کند اجازه ندهیم اجماع ملی بر اساس همدلی و همزبانی دولت و ملت حول محور ولایت خدشه‎دار شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار متقابل مسئولان و مردم از یکدیگر باید رصد هوشمندانه رفتار دشمن باشد، بیان داشت: حراست از منافع ملی و حفظ دستاوردهای صنعت ملی هسته‎ای باید سرلوحه کار همگان باشد، عزم ملی برای فهم صحیح واقعیت‎ها و نقاط مثبت کشور و حفظ این نقاط مانع زیاده‎خواهی‎های دشمن می‎شود.

* 850 هزار بیمار به داروهایی نیاز دارند که تولید آنها نیاز به سوخت 20 درصد دارد

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: آمریکا 39 بار در زمینه عبور خط لوله گاز از ایران موضع‌ گرفت، آیا قرار است از داخل لوله گاز بمبی عبور کند که چندین بار موضع‎گیری صورت می‎گیرد؟

جلیلی تصریح کرد: در سال 1382 یک توافق هسته‎ای صورت گرفت که یک‌سری از قراردادها تعلیق شود تا اعتمادسازی صورت بگیرد، تاسیسات اصفهان و نطنز اجرایی شد، پروتکل الحاقی 2.5 سال صورت گرفت بعد از آن گفتند که باید تعلیق و تعطیل شود و در نهایت اینکه تخریب شود، این‌ها نشان می‎دهد که بی‎اعتمادی به آمریکا یک توهم نیست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: 850 هزار بیمار به داروهایی نیاز دارند که تولید آنها نیاز به سوخت 20 درصد دارد، همین برای آنها اهرم فشار شد.

* ایران هسته‎ای خواهد شد / ایران قدرت تکثیر گفتمان انقلاب اسلامی را دارد

جلیلی در خصوص اینکه آمریکا می‎گوید گزینه نظامی روی میز است، گفت: آنها در سال‎های اول انقلاب، گزینه نظامی همه‌جانبه و نه محدود را روی میز گذاشتند، هشت سال سنگین‎ترین جنگ را بر ایران تحمیل کردند اما دیدند گزینه نظامی نتیجه‎ای ندارد و حتی اجازه داده نشد یک وجب از خاک میهن اسلامی به یغما برود.

وی بیان داشت: استکبار جهانی در هشت سال جنگ تحمیلی عروسکی مانند صدام را با همه تجهیزات علیه انقلاب اسلامی ایران به‌کار گمارد اما ایران پیروز شد، اکنون نیز می‎گوید نباید ایران هسته‎ای شود اما ایران هسته‎ای خواهد شد، آمریکا می‎داند شجره طیبه‎ای شکل گرفته که بر آرمان‎های انقلاب اسلامی مصمم است، آمریکا ثمرات انقلاب اسلامی ایران را در 35 سال پیش دیده است.

جلیلی با بیان اینکه آمریکا می‎داند رقابت گفتمانی چیست، افزود: آمریکا می‎بیند بعد از پنج قرن به کجا رسیده است و می‎داند که ایران این قدرت و توانایی را دارد که گفتمان خود را محقق و پیشرفت کند و آن را تکثیر کند، آمریکا از قدرت گفتمانی انقلاب اسلامی می‎هراسد.

وی با بیان اینکه مسیر انقلاب اسلامی یک مسیر شکوهمند و دارای یک مبنا است، افزود: آنچه عمود بر این ساختار است وجود ولایت‌فقیه است، عنصر ولایت سبب شده تا انقلاب اسلامی حفظ شود و قدرتی از جنس نرم بروز کند، دشمن به دلیل آنکه تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و به نتیجه نرسیده است می‎داند با چه پدیده‎ای روبروست.

جلیلی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی ملاک ولایت‌فقیه است، تاکید کرد: کسی که از ولایت زاویه بگیرد به همان اندازه آسیب خواهد دید.

ارسال نظر

آخرین اخبار