از مقاله هرش تا تکذیب کاخ سفید؛

«ارائه اطلاعات نادرست، استفاده از زندان های مخفی، حملات پهبادها، عملیات شبانه نیروهای ویژه، عبور از سلسله مراتب اداری و کنار گذاشتن آنهایی که ممکن است "نه" بگویند، همچنان بخشی از سیاست آمریکا است.»

روایت غلط دولت آمریکا از کشته‌شدن «بن لادن» جنجال‌آفرین شد

به گزارش گلستان 24، یک روزنامه‌نگار برجسته و مشهور آمریکایی، روایت دولت اوباما درباره کشته شدن اسامه بن لادن را مخدوش دانست. مقاله این روزنامه‌نگار آمریکایی واکنش و تکذیب کاخ سفید را به همراه داشت.

 

در روز دوم مه  سال ۲۰۱۱ دولت آمریکا اعلام کرد که در عملیات کماندوهای این کشور به یک مجتمع ساختمانی در حومه شهر ابیت‌آباد در شمال غرب پاکستان، اسامه بن لادن کشته شد.

 

کشتن اسامه بن لادن آنقدر برای دولت اوباما مهم بود که سایت صدای آمریکا (VOA) در توصیف آن می‌نویسد: کشتن بن لادن نقطه برجسته دور نخست ریاست جمهوری باراک اوباما بود و از فاکتورهای عمده انتخاب مجدد او برای دور دوم ریاست جمهوری.

 

 

نکته اساسی در موضوع کشتن بن لادن آنجاست که دولت آمریکا تلاش کرد نقش خود را پررنگ کند. در طول این چهارسال، واشینگتن همواره تاکید کرده که عملیات پیدا کردن و کشتن اسامه بن لادن کاملا تحت نظر آمریکا بوده است و مقامات پاکستانی در آن هیچ نقشی نداشته‌اند.

 

بی بی سی تنها با انتشار بخش کوچکی از مقاله هرش نوشته است:  آقای "سیمور هرش" در مقاله خود که در یکی از نشریه‌های نقد ادبی در بریتانیا (London Review of Books) منتشر شده، گفته است که مقامات ارشد سابق ارتش و امنیت پاکستان در این امر به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کمک کردند و از حمله به این مجتمع ساختمانی خبر داشتند.

 

نشریه نیویورکر که همواره مقالات سیمور هرش در آن منتشر می‌شده این بار حاضر نشد که این مقاله انتقادی از دولت اوباما را منتشر کند.

 

سیمور هرش

 

به اعتقاد هرش، رسواترین دروغ این بوده که دو رهبر ارشد ارتش پاکستان، ژنرال اشفق پرویز کیانی رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان، و ژنرال احمد شجاع پاشا مدیرکل سازمان اطلاعات داخلی پاکستان، هرگز از ماموریت آمریکا اطلاع نیافتند.

 

پیش از این "امتیاز گل" مدیر اجرایی مرکز پژوهش و مطالعات امنیتی در اسلام آباد نیز در کتابی با عنوان «پاکستان: پیش و پس از بن لادن» در گفتگو با چهار افسر اطلاعاتی مخفی نوشت که ارتش پاکستان از عملیات اطلاع داشت. مدتی پیش "اسد درانی" مدیر پیشین سازمان مرکزی اطلاعات داخلی پاکستان در دهه ۹۰ میلادی در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره این احتمال را رد نکرد.

 

 بن لادن از سال ۲۰۰۶ در آبوت آباد زندانی سازمان اطلاعات داخلی پاکستان بوده است و ژنرال ها کیانی و پاشا از حمله مطلع بودند تا ورود هلی کوپترهای آمریکایی حامل کماندوهای نیروی دریایی به داخل مرز هوایی پاکستان به واکنشی منجر نشود.

 

پاکستان در آن زمان عملیات آمریکا در داخل خاک این کشور را نقض تمامیت ارضی خود دانست. اما در مورد اظهارات اخیر آقای هرش هنوز واکنشی نشان نداده است.

 

 

به گزارش هرش طرفین آمریکایی و پاکستانی توافق می کنند که کشتن بن لادن دست کم تا هفت روز اعلام نشود و بعد ماجرا این طور توسط باراک اوباما تعریف شود که بن لادن در کوههای هندوکش در افغانستان با حمله پهبادها کشته شده است و نمونه دی ان ای هویت او را تایید می کند. آمریکایی ها اطمینان دادند که نقش ژنرال کیانی و ژنرال پاشا هرگز علنی نخواهد شد چون بن لادن برای بسیاری در پاکستان یک قهرمان محسوب می شد.

 

هرش می نویسد در طول حمله به مجتمع محل سکونت بن لادن، با هماهنگی سازمان اطلاعات داخلی پاکستان برق منطقه قطع شده بود و محافظی در محل نبود. هرش ادعا می کند بن لادن آنطور که کاخ سفید پیشتر گفته شد، در هنگام دست بردن به کلاشنیکف اش کشته نشد. قرار بر این بود که در صورت احساس هرگونه تهدیدی از جمله احتمال داشتن جلیقه انفجاری زیر لباس خواب بن لادن کشته شود. هرش به نقل از افسر بازنشسته ارتش آمریکا می گوید کماندوها بن لادن را بر خلاف گفته های کاخ سفید با شلیک یکی دو گلوله در سر نکشتند، بلکه او را با ورود به اتاقش گلوله باران کردند.

 

سقوط یکی از هلی کوپترها هنگام حمله و احتمال فاش شدن زودهنگام عملیات موقعیتی برای مشاوران رییس جمهوری آمریکا پدید آورد تا سناریوی کشته شدن بن لادن در کوههای هندوکش را بر خلاف توافق با ژنرال کیانی کنار بگذارند.

 

 

نظاره بر عملیات کشتن بن لادن

 

رابرت گیتز وزیر دفاع وقت آمریکا، مخالف این رویکرد بود و اعتقاد داشت باید به توافق با پاکستان پایبند بود. خشم وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتاب جدید او نیز انعکاس یافته است.

 

"ند پرایس" سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، با انتشار بیانیه‌ای به نوشته‌ هرش واکنش نشان داد و گفت: «در این اظهارات نکات بی‌اساس و نادرست آنقدر زیاد است که نمی‌توان صحت آنها را یک به یک بررسی کرد. با این حال، این اعتقاد که عملیاتی که منجر به کشته شدن بن لادن شد چیزی غیر از یک ماموریت صرفا آمریکایی بود دروغ محض است.»

 

وی تاکید کرد: «در آن زمان تنها دایره‌ای کوچک از مقامات ارشد آمریکایی از این عملیات باخبر بودند. رئیس جمهوری از همان ابتدا تصمیم گرفت که هیچ دولت دیگر، از جمله دولت پاکستان نباید از این عملیات باخبر شود؛ به پاکستان هم تا پس از وقوع عملیات اطلاع داده نشد.»

 

پرایس در پایان گفت: «ما به تلاش‌های مشترک خود با پاکستان به منظور نابودی شبکه القاعده متعهد بوده و هستیم اما این عملیات از ابتدا تا پایان یک عملیات آمریکایی بود.»

 

   

 

 

حمله نیروهای آمریکایی تا بیش از یک سال بعد، منجر به تیرگی روابط آمریکا و پاکستان شد.

 

سیمور هرش در پایان مقاله طولانی خود می گوید، باراک اوباما دیگر مانند موقع اعلام کشتن بن لادن در بهار ۲۰۱۱، با انتخابات دیگری روبرو نیست. ایستادن او بر سر توافق احتمالی هسته ای با ایران، همانقدر گویای رویکرد اوست که تصمیم اش برای اداره کشور بدون حمایت جمهوریخواهان محافظه کار در کنگره.

 

به گفته هرش ارائه اطلاعات نادرست در عالی ترین سطح، استفاده از زندان های مخفی، حملات پهبادها، عملیات شبانه نیروهای ویژه، عبور از سلسله مراتب اداری، و کنار گذاشتن آنهایی که ممکن است نه بگویند، همچنان بخشی از سیاست آمریکا است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار