در ادامه اختلافات سیاسی در آمریکا؛

با نزدیک شدن زمان بررسی طرحی در سنای آمریکا برای نظارت کنگره بر توافق نهایی احتمالی میان ایران و 1+5، تلاش دموکرات ها برای تعدیل آن به طوری که شاید برای کاخ سفید قابل قبول باشد، شدت گرفته است.

تلاش اوباما برای راضی کردن تندروها

به گزارش گلستان 24،  کاخ سفید به تلاش خود برای به کرسی نشاندن تفاهم لوزان نزد اعضای کنگره ادامه می دهد و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در همین رابطه به دو سناتور در کمیته روابط خارجی تلفن زده است.

به گزارش رادیو فردا، باراک اوباما، با سناتور جمهوریخواه ، باب کروکر درباره تفاهم هسته ای با ایران تلفنی گفتگو کرد. باب کروکر یکی از تدوین کنندگان طرحی است که در آن قید شده هرگونه توافق نهایی با ایران باید به تصویب کنگره برسد.

رئیس جمهوری آمریکا، همچنین با سناتور بن کاردین که بلندپایه ترین دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست، صحبت کرد.

 

 

طرح سناتور کورکر که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد توافق نهایی با ایران را برای بازبینی و تصویب در اختیار کنگره بگذارد،‌ در روز ۱۴ آوریل یعنی سه شنبه آینده در کمیته روابط خارجی به بحث گذاشته خواهد شد.

اما این طرح با انتقاد کاخ سفید مواجه شده که می گوید مرحله بعدی مذاکرات با ایران، برای تنظیم جزئیات یک توافق جامع را، با مشکل مواجه می کند.

مشکل کاخ سفید این است که این طرح علاوه بر اکثریت جمهوری خواه، از حمایت حدود ۱۱ سناتور دموکرات و یک سناتور مستقل نیز برخوردار است، بنابراین به راحتی به صحن سنا خواهد آمد و به احتمال زیاد تصویب خواهد شد. اما جمهوری خواهان یک رای کمتر از ۶۷ رای لازم برای مصون کردن طرح در برابر وتوی رئیس جمهور دارند.

شماری از سناتورهای دموکرات که می گویند کنگره باید در مورد مساله ای به این اهمیت حق اظهار نظر داشته باشد، سعی دارند طرح را طوری اصلاح کنند که مورد پذیرش اوباما باشد.

به گزارش بی بی سی، سناتور دموکرات بن کاردین که در نظر دارد چند متمم به طرح سناتور کورکر بیافزاید، روز چهارشنبه به شبکه پی بی اس آمریکا گفت:‌ «تلاش من این است که بین اختلافات پل بزنم. نه اینکه احساس کنم می توانم رئیس جمهور را به یکی از مشوقان طرح بدل کنم، قصدم این است که بعضی از نگرانی های مشروع را برطرف کنم.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه در مورد تماس اوباما با دو سناتور گفت هدف تماس چانه زنی در مورد متن مصوبه نبود:‌ "تلاش ما در حال حاضر این است که به اعضای کنگره کمک کنیم درک کنند ایران دقیقا تاکنون چه تعهداتی داده است. قصد اصلی ما این است که اطمینان حاصل کنیم مقام های آمریکایی که مسئول مذاکره بر سر جزئیات این موافقتنامه هستند، زمان و فضای لازم برای کامل کردن آن تا پایان ژوئن را داشته باشند."

جان کری وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه به شبکه پی بی اس آمریکا گفت که اوباما طرح را در صورتی وتو نخواهد کرد که متن آن تغییر کند.

کاخ سفید به خصوص به بخشی از طرح سنا اعتراض دارد که از دولت اوباما می خواهد تصدیق کند ایران در یک عمل تروریستی علیه آمریکا در هیچ کجای جهان دست نداشته یا مستقیما از آن حمایت نکرده است.

دولت اوباما می گوید که هدف توافق لوزان جلوگیری از توسعه سلاح اتمی توسط ایران است و نباید آن را به سایر اختلافات دو کشور گره زد.

سناتور دموکرات کریس کونز متممی را پیشنهاد کرده است که بخش مربوط به تصدیق عدم فعالیت تروریستی ایران علیه آمریکا را از طرح کورکر حذف می کند.

در پیش نویس طرح سناتور کورکر آمده است:‌ «رئیس جمهور باید ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه اتمی ایران، متن موافقتنامه و کلیه مواد و پیوست های مرتبط آن را تسلیم کمیته های مربوطه در کنگره کند.»

 

باب کروکر

طرح کمیته روابط خارجی سنا، اوباما را از تعلیق تحریم های وضع شده در کنگره علیه ایران در جریان یک دوره ۶۰ روزه که توافق در کنگره مرور می شود، منع می کند.

اگر کمیته توافق با ایران را ظرف این ۶۰ روز تصویب کند - یا اگر آن را به رای نگذارد - باراک اوباما می تواند در جهت کاهش تحریم هایی که کنگره وضع کرده گام بردارد. اما اگر علیه آن رای دهد، اوباما نخواهد توانست تحریم های کنگره را بردارد.

سناتور کورکر تاکید کرده است که قصد تخریب تفاهم با ایران را ندارد: "این بدان معنی نیست که توافقی در کار نخواهد بود، اما این توافق باید از آزمون زمان بگذرد."

 

ارسال نظر

آخرین اخبار