نقطه شروع ایجاد فرهنگ انقلاب نسل نوجوان و نونهال است، به طور قطع این مقطع سنی مناسب ترین رده را برای شاکله سازی و نهادینه کردن یک فرهنگ است که می تواند با کمترین هزینه و بهترین نتیجه اهداف فرهنگ انقلابی را دنبال کند.

شاخص های انقلابی گری را باید در نوجوانان نهادینه کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سوال مهمی که در عرصه فعالیت های فرهنگی ذهن هر دوستدار فرهنگ را به خود مشغول می کند این است که چگونه می توان اهداف و سیاست های فرهنگ انقلابی را در جامعه گسترش داد؟ و چگونه می توان یک ریل گذاری فرهنگی دائمی، مطمئن و پایداری را طراحی کرد تا هم طبق یک منظومه منضبط و هم بر اساس یک طرح هدفمند فعالیت های فرهنگ انقلابی را دنبال کرد و نتایج مثبت آن را نیز مشاهده کرد.

 

اولین مسئله ای که به ذهن تبادر می کند این است که باید یک سند و طرح مدون داشته باشیم تا بر اساس آن سند بتوانیم برنامه های خود را پیاده کنیم. سوال اینجاست آیا ما سند مدونی داریم؟ در پاسخ باید گفت که هم حاکمیت نظام اسلامی و هم دستگاه های مختلف فرهنگی دارای سند راهبردی هستند برای نمونه سند 1404 و اسناد دیگری که به طور ویژه دستگاه های دیگر بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام برای خود تنظیم کرده اند.

 

بنابراین در کشور ما زمان و مدتی را که برای تنظیم نقشه راه فعالیت های فرهنگی باید صرف شود، هزینه شده است و مشکلی از نبود اسناد راهبردی فرهنگی نداریم.

 

اما دومین مسئله ای که باید برای پیاده سازی برنامه های مدون مکتوب یا همان اسناد، برای آن اندیشه کرد این است که باید نحوه ساز و کار عملیاتی شدن آن را نیز بررسی کنیم.

 

تا بتوانیم طبق برنامه های بالادستی و زمان بندی مشخص برنامه ها را پیاده سازی کنیم. بنابراین هم برنامه و سند خوب و هم اجرای مناسب و هم اجرا توسط نیروهای معتقد و کارآمد و هم تربیت نسلی هدفمند در راستای سیاست های نظام اسلامی منظومه ای است که باید در سیاست های فرهنگی آن را دنبال کنیم.

 

و اما سوال مهم دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که ما برای ایجاد و گسترش فرهنگ انقلاب از کجا باید شروع کنیم و چه شاخصه هایی را باید در نظر داشته باشیم؟

 

در پاسخ باید گفت که نقطه شروع ایجاد فرهنگ انقلاب نسل نوجوان و نونهال است، به طور قطع این مقطع سنی مناسب ترین رده را برای شاکله سازی و نهادینه کردن یک فرهنگ است که می تواند با کمترین هزینه و بهترین نتیجه اهداف فرهنگ انقلابی را دنبال کند.

 

ایجاد جشن های انقلاب متناسب با سن کودک و نوجوان، برگزاری مسابقات و بازی های کودکانه و گنجاندن مفاهیم انقلابی در آن، فراگیری برنامه های انقلابی در بین نوجوانان، نشان دادن قدرت انقلاب در مقایسه با کشورهای دیگر، نقل خاطرات کودکانه از زمان انقلاب، گسترش سرودهای انقلابی و غیره برنامه هایی است که می تواند به نهادینه کردن فرهنگ انقلابی در بین نوجوانان کمک کند و در همین راستا طرح پیوند مدرسه و مسجد می تواند یک طرح راهبردی و موفقی باشد که سیاست های فرهنگ انقلابی را در بین نوجوانان و نونهالان نهادینه کرد.

 

اما 5 شاخص انقلابی گری و انقلابی ماندن را مقام معظم رهبری برای ما ترسیم کرده اند که ما نیز این 5 شاخص را باید به گونه ای عملیاتی کنیم و آن را تجسم عینی ببخشیم که در قالب طرح ها و برنامه های کودکانه به راحتی در نهاد کودکان و نوجوانان تواند قرار گیرد.

 

۱- اولین شاخص که معظم له فرمودند: پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی و انقلاب است.

ایشان فرمودند: «اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمیکند... نقطه‌ی مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.»

 

۲- هدف گیری و آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها:

ایشان فرمودند: «بعضی بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.»

 

۳- پایبندی به استقلال کشور:

«استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.»

 

۴- حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن

«باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.»

 

۵- تقوای دینی و سیاسی

«اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پایبند بود، اسلام اینها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز بکند.»

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار