اعتراف جمهوری خواهان؛

از این نامه سرگشاده، منزجر و ناراحت هستم. این نامه به دنیا این پیام را می‌رساند که ما با هم متحد نیستیم.

کار احمقانه‌ای بود؛ خودمان را لو دادیم

به گزارش گلستان 24، اوایل این هفته، ۴۷ سناتور جمهوریخواه نامه‌ای را امضاء کردند که به دولت ایران هشدار می‌داد، توافق احتمالی باراک اوباما با رهبران این کشور می‌تواند توسط رئیس‌جمهور بعدی آمریکا لغو شود. اما حالا با خود می‌اندیشند که شاید انتشار این نامه سرگشاده به رهبران ایران، فکر چندان مناسبی نبوده است.

طبق گزارش پایگاه آمریکایی "دیلی بیست" (Dailybeas) معاون یکی از سناتورهای امضاء‌کننده نامه می‌گوید: "پیش از نامه، حرف‌ها درباره سخنرانی نتانیاهو و پیشروی مذاکرات اوباما با ایران به سمت یک توافق بد بود که در نهایت به امنیت ملی آمریکا آسیب می‌رساند. حالا، دولت اوباما و دموکرات‌های کنگره سعی دارند حرف‌ها را از سیاست خود دور و به سمت نبرد عمیقا سیاسی بر سر برتری ریاست‌جمهوری و کنگره منتقل کنند."

با این‌که برخی از جمهوریخواهان مناسب بودن انتشار نامه را مورد بازاندیشی قرار داده‌ اما هیچکدام از امضاءکنندگان حمایت خود از نیت‌ اولیه‌‌شان را پس نگرفته‌اند.»

سناتور باب کارکر جمهوریخواه، رئیس کمیته روابط خارجی سنا این نامه را امضاء نکرده است. کارکر به دیلی بیست گفت: "به نظرم نرسید که (این نامه) می‌تواند تلاش‌های ما برای ایفای نقش کنگره در مورد ایران را جلو ببرد. فکر نمی‌کنم این نامه ما را در پیشبرد اهدافمان، که ایفای نقش درست کنگره است، کمک کند."

این نامه سرگشاده که توسط سناتور تازه‌کار تام کاتن تنظیم شده، اوایل مارس در سنا دست به دست می چرخید. چهارشنبه گذشته، در حالی‌که تعدادی از سناتورها پیشایش حمایت خود را از آن اعلام کرده بودند، کاتن این مسئله را در یکی از جلسات ناهار هفتگی حزب جمهوریخواه مطرح کرد.

کارکر گفت: "بلافاصله فهمیدم این چیزی نیست که، حداقل برای من، با توجه به نقشم، سازنده باشد. تا آخر همین هفته نمی‌دانستم چنین نیرو و شتابی به خود گرفته باشد."

سناتور جف فلیک، از دیگر جمهوریخواهانی که نامه را امضاء نکرده است، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، همین حالا هم "دشمنی زیادی بین کنگره و کاخ سفید وجود دارد و توافق هسته‌ای ایران آنقدر مهم است که ما را در خطوط حزبی از هم جدا کرده. احساس کردم در این موقعیت مناسب یا سازنده نیست. مذاکرات سختی در جریان است و فکر کردم ارائه این نامه نمی‌تواند سودمند باشد."

کنگره

معاونین دو سناتور بصورت جداگانه، نامه‌شان را یک یادآوری "گستاخانه" در مورد برتری این جناح در کنگره توصیف کرده‌اند. معاون یکی از سناتورهای ارشد می‌گوید: "وقتی موضوع به ضعف در اداره مذاکرات می‌رسد، دولت اصلا حس طنز ندارد."

یکی از معاونین جمهوریخواه امنیت ملی می‌افزاید: "سنا باید ایفای نقش کند. این موضوع به هرگونه توافق نوعی دوام و پایداری فراتر از رئیس‌جمهور می‌بخشد. در حال حاضر فقط توافقی بین رئیس‌جمهور آمریکا و هر کس دیگری است که قرار است توافق را امضاء کند."

حامیان مذاکرات کاخ سفید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شدیدا نسبت به این نامه اعتراض و حتی برخی از آن‌ها به یک قانون قرن هجدهمی (که از سال ۱۸۰۳ اعمال نشده) اشاره کرده‌ و گفته‌اند، سناتورها با برقراری ارتباط با یک دولت خارجی برای تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا، یک عمل غیرقانونی مرتکب شده‌اند.

سناتور بیل نلسون دموکرات عنوان کرد، از این نامه سرگشاده "منزجر و ناراحت" شده است. وی گفت: "این نامه به دنیا این پیام را می‌رساند که ما با هم متحد نیستیم."

 

ارسال نظر

آخرین اخبار