وزیر کار گفت: بیش از پنج میلیون بسته معیشتی در حال آماده‌سازی است. این بسته‌ها بیشتر شامل مواد غذایی و کالا به ارزش هر بسته ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

آماده‌سازی ۵میلیون بسته معیشتی برای نیازمندان

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمد شریعتمداری، در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران و کارکنان آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها با بیان اینکه ملت ایران در مقابل تهدیدها مقاومت بالایی دارد و می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، اظهار داشت: در جریان شیوع کرونا ۱۳۸۰ مرکز با همکاری ۸ هزار و ۹۴۰ نفر از همکاران در حال تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم هستند که تا به حال ۱۲ میلیون و ۸۵۵ هزار عدد ماسک توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تولید شده است. همچنین ۳۳۳ هزار و ۱۸۷ تولیدکننده موفق به تولید ۳۲۶ هزار و ۶۹۳ عدد سایر اقلام بهداشتی و بیمارستانی شده‌اند.

شریعتمداری همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد اقتصادی منفی ۱۰ درصدی در منطقه گفت: در سایر مناطق جهان نیز رشد اقتصادی منفی خواهد شد که طبیعی است ایران هم از این شرایط متاثر باشد بر این اساس لازم است تمام تلاش خود را برای حفظ و بهبود شرایط اقتصادی و تولید به کار بگیریم.

مقابله با کرونا ممکن است به سبک زندگی تبدیل شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با توصیه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دقت شخصی برای در امان ماندن از ابتلاء به ویروس کرونا، بر ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه با همکاری صداوسیما تاکید کرد.

وی افزود: توصیه‌های فرهنگی برای مواجهه با شرایطی که حتی ممکن است به یک سبک زندگی جدید تبدیل شود ضرورت اساسی است.

شریعتمداری با اشاره به ظرفیت فضای مجازی در حوزه‌های آموزشی گفت: با استفاده از ابزارهای گوناگون سازمان فنی و حرفه‌ای باید به سمتی رفت که هیچ ساعت خالی در برنامه‌های این سازمان وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اقشاری که در حداقل شرایط نیازمندی‌ها قرار دارند، ادامه داد: این افراد غیر از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که از طریق پایگاه اطلاعات اقتصادی ایرانیان و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انتخاب شدند و ماهیانه بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این مبلغ مجموعاً ماهیانه در حدود ۳۵۰ میلیارد خواهد بود که در ماه مبارک رمضان دو برابر هم خواهد شد.

۵٠ هزار میلیارد تومان بودجه برای بیمه بیکاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای حفظ اشتغال موجود یک وام ۱۲ درصدی در نظر گرفته شده ادامه داد: این وام جمعا مبلغی در حدود ۵۰ هزار تومان خواهد بود که به شرط حفظ اشتغال موجود تا پایان سال جاری در اختیار بنگاه‌هایی قرار خواهد گرفت که نیازمند به منابع هستند. از طرف دیگر حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری در نظر گرفته شده که با تأیید هیئت‌های تشخیص در سطوح استانی از طریق سازمان تأمین اجتماعی این پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت.

شریعتمداری همچنین ادامه داد: با کمک نهادهای انقلابی نزدیک به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بسته معیشتی توسط سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، آستان قدس رضوی و هلال احمر در طول ماه مبارک رمضان در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت که در کنار اینها امیدواریم بتوانیم یک سبد معیشتی را هم در اختیار مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دهیم.

آموزش‌های فنی با تحصیلات آکادمیک همراه شود

وی در ادامه این جلسه با تاکید بر ضرورت ارتقای اعتبار مدارک فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: فرد ماهر در جامعه باید در جایگاه مناسبی قرار بگیرد و آموزش‌های فنی نیز با تحصیلات دانشگاهی همراه شود. در این زمینه به همکاری صداوسیما برای افزایش سطح مهارت‌ها و راه‌اندازی نهضت مهارت افزایی نیاز داریم تا فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

شریعتمداری همچنین با تاکید بر اینکه جهش تولید بدون جهش مهارت، شدنی نیست اضافه کرد: متاسفانه تعداد بالایی از خیل بیکاران از قشر دانش آموختگان هستند و کسانی که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را همراه با مهارت آموخته باشند کمتر بیکار هستند.

وی با تاکید بر اینکه معاونت اشتغال و کارآفرینی نباید بیگانه از سازمان فنی و حرفه‌ای عمل کند این معاونت را به همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه صلاحیت‌های حرفه‌ای و مهارتی مکلف دانست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به ضرورت ارائه آموزش‌های نوین پرداخت و گفت: یکی از الطاف الهی به کشور ما وجود دریا در شمال و جنوب کشور است که این مساله باید در برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای دیده شود تا از این طریق صنایع دریایی و بندرگاهی تقویت شود.

 

آماده سازی پنج میلیون بسته معیشتی ۳۵۰ هزارتومانی برای نیازمندان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در حاشیه این مراسم با اشاره به استفاده از امکانات سازمان فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور برای تولید اقلام بهداشتی اظهار کرد: تعاونی‌ها و شرکت‌های تابع سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری نیز با تغییر خطوط تولید خود اقدامات خوبی را در جهت تامین اقلام بهداشتی و حتی دارویی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر مهارت‌افزایی ادامه داد: برخی از این مشکلات در همین جلسه و با ایجاد تمرکز در سیاست‌گذاری آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در سطح وزارتخانه حل و فصل شد. از سوی دیگر قرار شد تا با تشکیل زودهنگام شورای عالی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای این جلسات در سال جدید به صورت هفتگی برگزار شود.

شریعتمداری با اشاره به تشکیل شورای همکاری نهادهای انقلابی، حمایتی و تصمیمات اخذ شده در این جلسه اظهار کرد: قرار شد تا همه از یک بانک اطلاعاتی واحد استفاده کنند به نحوی که اگر قرار است کمکی به افراد نیازمند تقدیم شود این کمک‌ها به همه آنها ارائه شود و کسانی جا نمانند. در مجموع بیش از پنج میلیون بسته معیشتی توسط این نهادها و با کمک خیرین و مردم در حال آماده‌سازی است. این بسته‌ها بیشتر شامل مواد غذایی و کالا به ارزش هر بسته ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

پرداخت وام یک میلیون تومانی به جاماندگان تا پایان هفته

وی با اشاره به کمک‌های دولتی در شرایط کرونایی در قالب تسهیلات قرض الحسنه بیان کرد: این تسهیلات به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب وام‌های یک میلیون تومانی به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پرداخت شده است. همچنین تلاش می‌شود تا پایان این هفته به ۵ میلیون و ۱۸۳ هزار خانوار باقی مانده که پیامک‌های آنها دریافت شده است نیز این تسهیلات ارائه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: علاوه بر اینها ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، یک میلیون بسته غذایی، آستان قدس رضوی، ۴۴۵ هزار بسته حمایتی-معیشتی، هلال احمر ۲۵۰ هزار بسته و بنیاد مستضعفان ۵۰۰ هزار بسته را تا نیمه اول ماه مبارک رمضان به دست نیازمندان خواهند رساند.

شریعتمداری در پایان با اشاره به ایجاد سامانه‌های مختلف برای دریافت کمک‌های خیرین اظهار کرد: کسانی که در قضیه کرونا خدمات قابل قبولی را ارائه کنند بر اساس قانون می‌تواند به عنوان هزینه‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

منبع: تجارت نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار