انتخابات هیات رییسه سال آخر مجلس نهم در حال برگزاری است و طی آن علی لاریجانی با کسب ۲۰۵ رای در سمت ریاست مجلس ابقا شد. حجت الاسلام ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر نیز به عنوان نواب رییس انتخاب شدند.

لاریجانی در سمت ریاست مجلس ابقاشد/ انتخاب نواب وناظران هیات رییسه

به گزارش گلستان 24، انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم از دقایقی قبل در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و برای انتخاب رئیس، ۲ نواب رئیس، دبیران و ناظران مجلس برگزار شد.

هیئت رئیسه ۱۲ نفره مجلس، مرکب از رئیس، ۲ نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است.

طبق ماده ۱۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب رأی است و انتخاب نواب رئیس، دبیر‌ان و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با برگه خواهد بود.

در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

"علی لاریجانی" دوباره بر کرسی ریاست مجلس جلوس کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه در نخستین انتخاب خود علی لاریجانی نماینده مردم قم را با ۲۰۵ رای از مجموع ۲۶۳ رای اخذ شده برای تصدی کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی برگزیدند.

در این جلسه روح‌الله حسینیان نیز برای ریاست مجلس کاندیدا شده بود که نتوانست گوی سبقت را در ریاست خانه ملت از لاریجانی بگیرد.

علی لاریجانی پس از اعلام آرای انتخابات ریاست مجلس طی سخنانی ضمن تشکر از نمایندگان، گفت: از اعتماد سروران گرامی تشکر می‌کنم و امیدوارم با حمایت شما بتوانیم در این شرایط حساس در زمینه تصمیمات مجلس گام‌های بلندی بردارم.

وی افزود: می‌دانم شما با لطف و محبت‌تان مسیر را برای فعالیت و استقلال مجلس فراهم‌تر خواهید کرد.

براساس ماده ۱۵ آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر هستند.

لاریجانی

براساس ماده ۱۶ آئین‌نامه داخلی مجلس انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب رای در انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود.

علی لاریجانی سال گذشته از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، ۲۱۳ رأی را به خود اختصاص داده بود.

ابوترابی‌فرد و باهنر نواب رئیس اول و دوم مجلس شدند

همچنین براساس رای‌ نمایندگان، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد با ۲۳۱ رای و محمدرضا باهنر با ۱۹۲ رای از مجموع ۲۶۴ رای ماخوذه به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و علی لاریجانی پس از اعلام اسامی نواب رئیس برای آنها آرزوی توفیق و سربلندی کرد.

با انتخاب علی لاریجانی به عنوان ریاست و محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر به عنوان نواب رئیس، ریاست مجلس در سال پایانی از نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تغییری نکرد و ثابت ماند.

ناظران هیات‌رئیسه 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به انتخاب ترکیب هیئت‌رئیسه جدید مجلس اختصاص داشت، ناظران هیئت‌رئیسه برای فعالیت در سال پایانی مجلس نهم را انتخاب کردند.

بر این اساس از مجموع ۲۶۵ رأی مأخوذه، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه با ۱۶۱ رای، سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز با ۱۶۰ رأی، محمد آشوری نماینده بندرعباس با ۱۵۳ رأی به عنوان ناظران هیئت‌رئیسه انتخاب شدند.

در جلسه امروز سیدشریف حسینی نماینده اهواز، محمد آشوری‌تازیانی نماینده بندرعباس، احمدامیرآبادی نماینده قم، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان و سیدبهلول حسینی کاندیداهای ناظر برای عضویت در هیئت‌رئیسه جدید مجلس برای چهارمین و آخرین سال فعالیت خانه ملت نهم شدند.

ارسال نظر

آخرین اخبار