رحمت اله نوروزی از تدوین طرحی دوفوریتی در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد که براساس آن تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات کلان کشاورزی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی از انحصار دولت خارج و ترکیبی متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس، کشاورزان خبره، نماینده نظام مهندسی کشاورزی و...در آن حضور داشته باشند تا از طریق تجمیع ظرفیت ها، بهترین تصمیم برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی اخذ شود.

تصمیم‌گیری در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید از انحصار دولت خارج شود/ قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۴هزار و ۶۰۰تومان باشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم علی آباد در خصوص نظر نمایندگان در خصوص سازو کار فعلی خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: مجلس معتقد است که تصمیم‌گیری در خصوص موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید از انحصار دولت خارج شود و از ظرفیت‌های عمومی کشور برای این منظور استفاده شود. این ضرورت شاید یکی از مهمترین بحث‌هایی باشد که در زمان اصلاح طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است. در واقع پایان دادن به این نظامات انحصاری یکی از دغدغه‌های کلی نمایندگان است. معتقدیم که فقط دولت نباید برای کشاورزی و اساسا اقتصاد تصمیم‌گیری کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس یک طرح دوفوریتی را در کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در دستور کار قرار داده‌‌ایم تا برای تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات کلان کشاورزی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تنها دولت به صورت انحصاری تصمیم‌گیر نباشد و ترکیبی متشکل از 2نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر، 3نفر از کشاورزان نمونه و خبره کشور، نماینده نظام مهندسی کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و...در آن حضور داشته باشند و در تصمیم گیری ها هم از نظرات و تخصص آنها استفاده شود.

رحمت اله نوروزی در ادامه ضمن تشریح مشکلات فزاینده کشاورزان تاکید کرد:اگر دولت امروز تصمیم بگیرد که گندم را از خارج وارد کند، برای هر کیلو گندم باید بالای 5هزار و 100تومان هزینه کند. این در حالی است که امسال گندم از کشاورز 2هزار و 500تومان خریداری شده است. باید بدانیم قیمت کود 500هزار تومان شده، سم چندین برابر گران شده است. هزینه‌های بذر و آب و برق و...هم چنین شرایطی را تجربه می‌کنند. بحث ما این است که آنالیزهای دقیق کارشناسی نشان می‌دهد قیمت کمتر از 4هزار و 600تومان برای هر کیلو گندم به ضرر کشاورز است. زمانی که شخم، دیسک، بذر ، آب ، سم ، کود و سایر هزینه‌ها افزایش های چند برابری را داشته‌اند، نباید محصول نهایی را با قیمت پایین بفروش برسانند.

دلیل افزایش قیمت مرغ افزایش قیمت نهاده‌ها است

نماینده مردم علی آباد کتول در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات مرغداری‌ها هم اشاره کرد و گفت: در بحث نهاده‌ها حرف این است که نهاده‌ای که قبلا 2هزار و 500 تومان بود، امروز با قیمت 13هزار و  500 تومانی عرضه می‌شود. طبیعی است که مرغدار و کشاورزی ، دامدار و...نمی‌تواند بار این افزایش قیمت‌های ناگهانی را بدوش بکشد. جوجه یکروزه گران، نهاده‌های دامی گران، سایر هزینه ها چند برابر شده، در این شرایط طبیعی است که کشاورز و دامدار نمی‌تواند فعالیت‌های خود را که در زمره مولدترین فعالیت‌های اقتصادی است، ادامه دهد.

نوروزی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی برای حل مشکلات بخش کشاورزی گفت: من در جلسه‌ای که با آقای وزیر جهادکشاورزی در کمیسیون کشاورزی با حضور رییس مجلس داشتیم به این ضرورت ها و ملزومات اشاره کردم. مسئولان ارشد کشور همواره صحبت از ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه های مولد می‌کنند. شما در اتمسفر اقتصادی کدام بخش را سراغ دارید که مانند بخش کشاورزی و دامداری مولد باشد و آثار استراتژیک داشته باشد.امروز یکی از روش‌هایی که دشمنان به وسیله آن قصد دارند برای کشور مشکل تراشی کنند در حوزه تامین اقلام اساسی و محصولات استراتژیک است، بدون شک، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و جهش در تولید و صادرات این محصولات هم بخشی از نیازهای ارزی کشور را تامین می کند و هم کشور را در تامین محصولات راهبردی ایمن می سازد.

نوروزی در بخش پایانی بر ضرورت حمایت از تشکل‌ها تاکید کرد و گفت: در کنار این چهره‌های مسئول و مدیریتی باید از ظرفیت‌های کمیسیون های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های رسمی گندم کاران و سایر تشکل‌های کشاورزی نیز استفاده شود. در واقع معتقدم این ترکیب که با حضور ارکان تاثیرگذار اجرایی، تقنینی و مدنی در بحث کشاورزی تشکیل شده، می تواند ایده های کاربردی فراوانی را برای بهبود شاخص‌های رشد تولید محصولات بخش کشاورزی ارائه کند و جهت‌گیری تصمیم‌سازی‌های بخش کشاورزی را در راستای رشد تولید و جهش در تولید محصولات کشاورزی هدایت کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار