«حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم بازداشت شد»؛ این خبری بود که روز گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در تازه‌ترین کنفرانس خبری‌اش اعلام کرد؛ سوژه داغ خبری‌ای که به موضوعی خوب برای نوشتن گزارش، یادداشت و درج کاریکاتورهای مختلف از جمله در روزنامه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شد؛ به نحوی که این روزنامه‌ها تیتر یک یا یکی از تیترهای درشت نیم‌تای صفحه نخست خود را به این خبر اختصاص دادند.

«بازداشت بقایی» در رسانه‌ها + تصاویر

به گزارش گلستان 24، هرچند محسنی اژه‌ای تنها خبر بازداشت بقایی را رسانه‌ای کرده و چیزی درباره دلایل این اقدام مطرح نکرده، رسانه‌ها به ابعاد بیشتر این قضیه پرداخته‌اند و گمانه‌زنی‌هایی در این‌باره مطرح کرده‌اند.

در این میان روزنامه «اعتماد» تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داده و در گزارش خود درباره دلایل این بازداشت با اشاره به این مطلب که محسنی اژه‌ای در کنفرانس خود به این موضوع اشاره‌ای داشته است، به آنچه در سایت بهار در این زمینه آمده اشاره کرده و این گونه نوشته است: «سایت دولت بهار متعلق به محمود احمدی‌نژاد به نقل از وکیل بقایی که نام او هم مشخص نیست، دلیل احتمالی بازداشت وی را شکایت نهاد ریاست‌جمهوری دولت درباره صندوق رجایی و باهنر عنوان و با این حال تاکید کرد برای اطلاع دقیق از دلیل بازداشت، منتظر اعلام مراجع قضایی هستیم. این سایت در ادامه آورد که بقایی هم از نهاد ریاست‌جمهوری درباره صندوق یادشده شکایت کرده بود».

این در حالی است که «نوبخت» سخنگوی دولت روحانی، امروز بدون اشاره به اینکه چنین شکایتی موجب بازداشت بقایی شده باشد، از قوه قضائیه خواسته دلایل این اقدام را اعلام کند.

روزنامه «آرمان» نیز با درج کاریکاتوری از بقایی در صفحه نخست خود با تیتر «بازداشت چهره کلیدی حلقه احمدی‌نژادی‌ها» در گزارش خود در این‌باره نوشته است: «ماجرای رحیمی تکرار شد و باز هم یاران دیروز، بقایی را انکار کردند. پس از انتشار خبر بازداشت بقایی بود که «آرمان» تماسی با عبدالرضا داوری از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد گرفت و از وی درباره دلیل بازداشت بقایی سوال کرد که او پاسخ داد: خیلی وقت است از او بی‌خبریم و مدت‌هاست در جلسات ولنجک حضور پیدا نمی‌کند. وی گفت: آخرین‌بار بقایی را در مراسم ختم یکی از دولتمردان دولت دهم دیدیم و دیگر هیچ».

همچنین آرمان در ادامه این گزارش به سوابق بقایی در دولت دهم اشاره کرده و اینگونه نوشته است: «اردیبهشت سال‌۹۰ یکی از اخبار داغ رسانه‌ها صدور حکم انفصال از خدمات دولتی به مدت چهار سال برای معاون اجرایی دولت دهم بود. یکی از شعب دیوان عدالت اداری شش ماه قبل‌تر پیرامون عدم اجرای حکم دیوان در خصوص تخریب یک خانه تاریخی در شیراز برای مدیر وقت سازمان میراث فرهنگی یعنی حمید بقایی چنین حکمی را صادر کرده بود. با اعتراض بقایی به این حکم، پرونده به هیات عمومی دیوان رفت و بقایی و رسانه‌های حامی دولت مدعی شدند که این حکم نقض شده است. بالاخره حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان در تیرماه سال ۹۱ اعلام کرد که محکومیت انفصال بقایی و برائت ایشان منتفی شده و قرار رفع درخواست اعمال ماده 37 در مورد ایشان صادر شده است. در این میان البته یک نکته جالب توجه بود؛ در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی در حالی‌که حکم انفصال بقایی در آن برهه انتشار یافته بود، احمدی‌نژاد ضمن تشکر از خدمات بقایی گفت: بدانید بنده به عنوان کوچک‌ترین ملت ایران تا روزی که هستم مدافع مستحکم، ‌محکم و قاطع مجموع خدمات شما خواهم بود. پس از این فراز و فرودها نام بقایی در ماجرای دانشگاه ایرانیان و برداشت ۱۶ میلیاردی که به حساب مشترک وی و احمدی‌نژاد واریز شده بود نیز به میان آمد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بقایی مصرانه در پاسخ به انتقادات اعلام داشت که دانشگاه ایرانیان مجوز داشته و این برداشت از خزانه در روزهای پایانی دولت دهم (۱۲ مرداد سال ۹۲) قانونی است. وی حتی به کمیسیون اصل 90 مجلس از فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات که اعلام کرده بود این دانشگاه مجوز نداشته و برداشت از آن غیر قانونی است، شکایت برد. در نهایت مشخص شد که این دانشگاه مجوز قانونی را اخذ نکرده و مبلغ ۱۶ میلیارد نیز به خزانه دولت عودت داده شد. در آخرین مورد هم مساله صندوق شهیدان رجایی و باهنر که حمید بقایی رئیس هیات امنای آن بود مطرح و پیرامون پرداخت وام‌ها و تسهیلات آن نکاتی در رسانه‌ها عنوان شد که بقایی باز هم مدعی شد این مجموعه غیردولتی است. وی حتی خبر شکایت از معاون اول رئیس‌جمهوری را در گفت‌و‌گو با آریا سه روز قبل از بازداشتش مطرح ساخت.»

آرمان در پایان به این نتیجه رسیده است که «با توجه به نکات مطروحه و عدم ارائه جزئیات مشخص نیست که بقایی در خصوص چه پرونده و با چه اتهامی بازداشت شده است؛ هر چند به‌کارگیری عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهوری پیشین در خصوص خبر بازداشت بقایی می‌تواند کد کلیدی در این موضوع باشد.»

همچنین روزنامه «شرق» با درج کاریکاتوری از بقایی، رحیمی و احمدی‌نژاد در صفحه نخست خود با تیتر «عاقبت دولت پاک‌دستان» به ابعاد دیگر این خبر از نگاه خود پرداخته است.

شرق در این گزارش علاوه بر اینکه به موضوع بازداشت بقایی اشاره کرده، بیشترین بخش گزارش خود را به مطرح‌کردن اشخاص یا چهره‌های دست‌اندرکار در دولت احمدی‌نژاد که در چند سال گذشته، گذرشان به اوین افتاده یا اینکه پرونده تخلفشان در ردیف رسیدگی قضایی قرار دارند، پرداخته است.

این روزنامه، خبر بازداشت بقایی را تداعی‌کننده «فساد زنجیره‌ای» دانسته است.

همچنین روزنامه «قانون» علاوه بر اینکه تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داده در ویژه‌نامه «بی‌قانونی» خود در صفحه نخست با انتشار عکسی از بقایی و احمدی‌نژاد، دو تیتر با این عنوان «معاون اجرایی دولت سابق بازداشت شد» و «بقایی: می‌شود قبل از بازداشت یک سر مرخصی بروم؟» منتشر کرده است.

همچنین این روزنامه در صفحه آخر همین ویژه‌نامه، کاریکاتوری از احمدی‌نژاد و بقایی در حال دست دادن منتشر کرده است.

روزنامه «آفتاب یزد» نیز تیتر یک خود را به گزارشی در این خصوص با تیتر «معاون اجرایی احمدی‌نژاد هم بازداشت شد» اختصاص داده و در این گزارش سوابق فعالیت‌های بقایی، ماجرای صندوق قرض‌الحسنه نهاد ریاست‌جمهوری و «ماجرای 450 میلیون یورویی» پرداخته است.

همچنین روزنامه «مردمسالاری» ضمن انتشار خبر بازداشت بقایی به نقل از سخنگوی دستگاه قضایی، کاریکاتوری منتشر کرده که در آن، حمید بقایی در حال کشیدن کامیون حامل سمت‌ها و عناوین سابقش است.

 

روزنامه آرمان

 

 

روزنامه قانون

 

 

روزنامه شرق

 

 

روزنامه مردمسالاری

 

 

 

 

 

ارسال نظر

  • گلستان بلاگ
    0

    سلام
    خدا قوت
    مطلب شما در سایت گلستان بلاگ منتشر شد
    http://golestanblog.ir/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1/
    موفق باشید
    یا علی

آخرین اخبار