شهرستان رامیان رنگین کمانی از قومیتها با آداب و رسوم سنتی متفاوت می باشد و باید جهت نشر و احیای این آداب و رسوم به نسل های آینده کوشید تا همدلی و صمیمیت رواج پیداکند.

"رمضانی که" آئین سنتی سیستانی های روستای قره قاچ رامیان+تصاویر

به گزارش گلستان 24، ماه مبارک رمضان ماه عبادت ، رحمت و مهمانی خداوند است و در این ماه هر عملی که انسان انجام می دهد عبادت محسوب می شود .

 

استان گلستان و شهرستان رامیان رنگین کمانی از قومیتهای مختلف هستند و سیستانی ها یکی از این اقوام است.

ramzanike4

 

آئین و رسوماتی بسیار خوب در گذشته وجود داشته که بر اثر مقتضیات زمانی رو به فراموشی سپرده شده است و باید این آئین ها برای نسل جدید و نسلهای آینده احیا شود. یکی از این رسوم آئین " رمضانی که" یا "رمضان خوانی" قوم سیستانی روستای قره قاچ از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است.

 

«محمدعلی شهرکی» ریش سفید سیستانی روستای قره قاچ رامیان در گفتگو با خبرنگار ما گفت : سیستانی ها ماه مبارک رمضان را به سه دهه تقسیم می کنند که در دهه اول به عبادت و خودسازی پرداخته و در دهه دوم و سوم که توان انسانها بر اثر روزه داری کم می شود و همچنین بعضی از خانواده های نیازمند از لحاظ اقتصادی با مشکل می شوند رسم "رمضانی که " اجرا می شود.

 

وی افزود : این رسم از نیاکان ما رسیده و در این ماه هم اجر و پاداش فراوانی نزد خداوند دارد و همدلی و صمیمیت بین اهالی و هم نوعان را افزایش می دهد و در جهت رفع مشکلات بسیار کمک می کند.

 

در ادامه شهرکی دهیار روستای قره قاچ بیان کرد: "رمضانی که " یک اصطلاح است که در دهه دوم ماه مبارک رمضان برگزار می شود و  در این حرکت خیر و برکت فراوانی وجود دارد .

ramzanike5

 

وی در خصوص اجرای این آئین سنتی عنوان کرد: گروهی از جوانان که در راس آنان پیشکسوتان وجود دارند و همراه با خواندن آواها و نواهایی خانه به خانه یا روستا به روستا نزد افرادیکه غنی هستند می روند و کمکهای نقدی و غیرنقدی را برای کمک به خانواده های نیازمند جمع آوری می کنند.

 

شهرکی گفت : بعد از جمع آوری کمکهای نقدی و غیرنقدی توسط این گروه از جوانان در خانه بزرگ محله یا روستا جمع می شوند و کمکها را بین نیازمندان تقسیم می کنند.

 

«مسعود شهرکی» دهیار روستای قره قاچ تصریح کرد: این آئین به افراد و قومیت خاصی مد نظر نیست بلکه کلیه افرادیکه در یک اقلیم و شهر با هم همزیستی دارند می توانند انجام دهند چرا که تمام قومیت ها این باور را دارند که باید به هم نوع خود کمک کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: قوم سیستانی در مراسم ازدواج و عزا نیز به صاحب مجلس کمک می کنند به گونهای که در مراسم عزا  فامیل درجه یک او خرج مراسم را متقبل می شود بدون اینکه سختی بر صاحب عزا متحمل شود و متوجه شود که چه کسی خرج مراسم را به عهده گرفته است و همچنین در مراسم عروسی نیز هر یک از فامیلها بنا به وضعیت اقتصادی خود اسباب عروسی را فراهم می کنند.

ramzanike1

ramzanike2

ramzanike3

 

بر اساس این گزارش ، چه خوب است که اینچنین آئینهای سنتی هرگز فراموش نشوند و نسل به نسل بین قومیت ها ی مختلف همدلی و صمیمیت و کمک به هم نوع رواج پیداکند ./گل رامیان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار