فیلم مستند(وت باسی یا همان بزرگ خاندان ) به پژوهش و نویسندگی و کارگردانی مهسا طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی ظهر امروز در سینما عصر جدید گرگان با حضور مسئولان استانی و سر کنسولگری قزاقستان اکران شد.

نخستین اکران مستند(وت باسی، بزرگ خاندان) در گرگان

به گزارش خبرنگار گلستان 24، این مستند که درباره ی زندگی و نوع آداب و سنن قوم قزاق ساخته شده است و به اهمیت نقش بزرگان خاندان در قوم قزاق و احترام به آنها با پرداخت به کارکتر (ستار بلی) یکی از بزرگان این قوم پرداخته است .

کارگردان در این مستند با استفاده از روایت و نگاهی شاعرانه به شغل، هنر ،نوع پوشش ، نوع آشپزی و …. در این قوم می پردازد.

کارگردان فیلم مستند وت باسی با بیان اینکه ساخت این مستند بدون هر گونه نگاه سیاسی و مستقل انجام شده است ، به خبر نگار ساجد خبر اظهار کرد : ساخت پیش تولید و تحقیق این فیلم که بیش از شش ماه طول کشید با رفت آمد بین قوم قزاق و بین شهر گرگان و بندر ترکمن را انجام داده و سپس طرح را برای خانه مستند فرستاده که پس از تایید باهمکاری تهیه کننده عطا پناهی تا مرحله ی پس تولید به انجام رسیده است که در دو فصل فیلمبرداری شده و ساخت آن بیش از یکسال از مرحله ی ساخت طول کشیده است .

photo_2021-06-29_01-10-12

مهسا طاهری ادامه داد:که ایده این مستند برگرفته شده از علاقمندی من به قومیت ها است ، چرا که به تفاوت‌های فرهنگی قومیت‌ها احترام میگذارم و تعصب قومیتی رو نمی پسندم.

وی گفت: ساخت فیلم از قومیت‌ها و علاقه به شناخت فرهنگ و هنر اقوام مختلف یکی از رویاهای من از نوجوانی تا هم اکنون بوده که تا حدی امیدوارم توانسته باشم به آن بپردازم .

کارگردان بزرگ خاندان به اشاره به اینکه احترام به بزرگتر محور اصلی این مستند است، اظهار کرد: در قوم قزاق احترام به بزرگتر را کاملا از صمیم دل و با عشق دیدم نه از سر اجبار یا رو دربایستی.

طاهری افزود: در این مستند من سعی کردم از جشن‌ها برای نشان دادن شوق و هنر و فرهنگ برخورد درون قومی استفاده کنم به این منظور دو عروسی در دو شهر متفاوت را به تصویر کشیدم که نشان بدهم مراسم انجام می‌شود فقط ممکن است از لحاظ نوع اجرا  با امکانات خانواده کمی متفات باشد.

وی اذعان کرد : تحقیق این مستند به تایید بزرگان وتعدادی از تحصیلکرده های قوم و سر کنسولگری وقت رسیده بوده است.

وی گفت:در صورت پیشنهاد سرکنسولگری و موافقت دولت قزاقستان مایلم مستند وت باسی را در کشور قزاقستان نیز به اکران بگذارم و این یکی از دلایلی بود که این کار را به زبان اصلی قزاقی ساختم.

گفتنی است وت باسی در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است که البته بزرگان و فرهیختگان در این قوم بسیارند و انتخاب من از (ستار بلی) بخاطر وارستگی، مردمی بودن و همراهی و همکاری بی دریغ ایشان و همینطور هوش، فعالیت و مهمان نوازی ایشان و خانواده گرامیشان بوده است ، که متاسفانه وقت اکران به دلیل مرحوم شدن (ستاربلی) حضور نداشتند.

قزاق محله را همه در گرگان می شناسند محله ایی که در مرکز شهر قرار گرفته و اهالی اش زرد پوست و چشمانی بادامی دارند .

در مستند قوم نگار شاعرانه وت باسی به نقش زنان در هنر و اقتصاد خانواده هم اشاره شده است.

مستند وت باسی در قالب یک مستند نیمه بلند به پژوهش نویسندگی و کارگردانی مهسا طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه ایی اوج است .

 

photo_2021-06-28_20-41-10

photo_2021-06-28_20-42-10

photo_2021-06-28_20-42-18

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار