امام موسی بن جعفر در سال ۱۲۸ ه.ق هنگامی که امام صادق(ع) و همسرش حمیده از حج باز می‌گشتند ، در منطقه ابواء به دنیا آمد.

امام کاظم (ع) از زندان تا تربیت فرزند برای گسترش اسلام
به گزارش گلستان ۲۴؛ مجتبی لشکربلوکی مدرس معارف انقلاب اسلامی، طی یادداشتی نوشت: مادر ایشان حضرت حمیده کنیزی از اهل مغرب یا اندلس(اسپانیا) بوده و پدر حمیده خانم را صاعد مغربی (بربری) نام داشت .

امام به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به (العبد الصالح) و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به (الکاظم) شد.

امام موسی کاظم(ع) در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.

هنگام حیات بابرکت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ، جنگ بین بنی امیه برای حفظ قدرت و بنی عباس برای کسب قدرت ، سبب گردید که فشار و نظارت بر این دو امام کاهش یابد و آن بزرگواران از این فرصت به وجود آمده برای گسترش فقه اسلام ناب محمدی (ص) استفاده نمودند.

امام باقرالعلوم(ع) به عنوان شکافنده‌ی علم ها ، دست به تولید علم زد و امام صادق(ع) به تربیت چهار هزار شاگرد و بنیان‌گذاری فقه جعفری پرداختند .

با روی کار آمدن عباسیان ، هارون‌الرشید برای حفظ قدرت خود و سلسله عباسیان ، شروع به مخالفت با تربیت شاگرد امام صادق (ع) و سپس زندانی کردن امام کاظم (ع) کرد .

◻امام کاظم(ع) دو بار به دست هارون به زندان افتاده اند که مرتبه دوم آن از سال 179 تا 183؛ یعنى به مدت چهار سال به طول انجامیده و به شهادت آن حضرت منجر شده است.

دلایل زندانى شدن امام در این دو بار که هر دو به دست هارون بوده است عبارت است از:

1.سختگیری های هارون نسبت به علویان به خصوص امام موسی کاظم(ع)

2. نفوذ بسیار امام و علویان در میان مردم به دلیل اینکه فرزندان رسول خدا(ص) هستند.

3.مفترض الطاعه بودن‌ امامان شیعه و ترس دستگاه حکومت از شیعیان به دلیل این صفت ائمه اطهار

امام کاظم (ع) برای گسترش فقه جعفری از فرزندان خود بهره گرفت ؛ پس از ایشان هنگامی که مأمون ، امام رضا (ع) را به زور و با ظاهر ولیعهدی به خراسان بُرد ، این شبکه تبلیغاتی فرزندان امام کاظم (ع) که شامل ۱۹ دختر و ۱۸ پسر می باشد در یک حرکت گسترده نهضتی ، در بازه زمانی محدود به ایران تا یمن سرازیر می شوند و به روشنگری هدف مأمون و گسترش اسلام ناب می پردازند .

 سی و هفت فرزند امام کاظم (ع) بیشتر در این راه به شهادت رسیدند و مقبره آنان به محل زیارت مسلمین و گسترش اسلام مُبدل شد .

قم ، قلب تپنده‌ی حرکت مرجعیت شیعه است ، و با نجف رقابت می‌کند ، این موقعیت را یک دختر جوان امام هفتم(ع) به نام حضرت معصومه (س) ایجاد نموده است و شاهچراغ در شیراز نیز دیگر فرزند امام موسی کاظم (ع) هستند .

مهمترین دلیل وجود امامزاده های متعدد در ایران ، همین مسئله ذکر شده می باشد .

 شکل‌گیری و تثبیت یک ایران شیعه در دوره‌ی امام هفتم (ع) بود و در دوره صفویه به مذهب رسمی ایران تبدیل گردید .

میلاد با سعادت باب الحوائج ، امام موسی کاظم (ع) پدر ولی نعمت ما ایرانیان مبارک باد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار