فرمانده نیروهای دفاع ملی حسکه سوریه:

در صورت عقب‌نشینی نظام، ملت سوریه نابود می‌شود «شیخ نامس» فرمانده مرکزی نیروهای دفاع ملی و رهبر عشیره «نامس» در استان حسکه سوریه همچنان پای دولت قانونی سوریه ایستاده و از عزم عشیره بزرگ خود برای بیرون راندن تمام تروریست‌ها از کشور سخن می‌گوید.

«محور مقاومت» برای حمایت از سوریه مقابل دنیا خواهد ایستاد

«شیخ فایز عبدالرحمن شیخ نامس»، فرمانده مرکزی نیروهای دفاع ملی مناطق «حارة نظامی» و «حارة نامس» در شهر حسکه سوریه را بر عهده دارد. 

او داوطلبانه پا در این مسیر گذاشته و به گفته خودش منافع ملی و حفظ تمامیت سوریه برایش از هر چیز دیگری اولویت دارد.

از فشار اقتصادی که بر دولت سوریه وارد شده بخوبی آگاه است و همین موضوع باعث شده تا تمام هزینه‌های خرید سلاح، لباس و تجهیزات را خود مهیا کند و با تمام سختی‌ها در کنار ارتش با گروه‌های تروریستی مقابله می‌کند.

با وجود این که خود و خانواده‌اش ویزای اقامت در کشور آلمان را داشتند از همان آغاز بحران به دلیل علاقه به وطن حاضر به ترک کشور نشدند و حالا همراه پسرش، ماجد نامس با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند.

با گذشت چهار سال از بحران سوریه و وارد شدن خسارت‌های زیاد از سوی نیروهای تروریستی ، هم چنان از امید و مقاومت می‌گوید.

تروریست‌های داعش یک بار به بارگاه پدرش «شیخ نامس» یکی از بارزترین رهبران دینی صوفی در استان حسکه و شرق سوریه حمله ور شدند و این بارگاه که نزد اهالی دارای کرامات بسیار است را تخریب کردند.

 فرمانده نیروهای دفاع ملی حسکه سوریه

 

متن ذیل مصاحبه خبرگزاری فارس با السید الشیخ فایز عبدالرحمن الشیخ نامس، شیخ عشیرة «البوسلامة» است.

نخستین سوال را با ورود نیروهای تروریستی به شمال شرق سوریه آغاز می‌کنیم، در ابتدای بحران واکنش شما چه بود؟

با آغاز بحران سوریه و ورود نیروهای تروریستی به نزدیکی استان حسکه، اقدام به تشکیل کمیته‌های دفاع مردمی برای حمایت از اموال و نوامیس مردم خود کردیم.

در ابتدای کار موفق شدیم 100 نفر از جوانان خود را آموزش نظامی بدهیم و برای مبارزه با گروه‌های تروریستی آماده کنیم و اکنون هم تعداد نیروهای کمیته دفاع مردمی ما به صدها نفر رسیده است.

باید به این نکته هم توجه داشت از آغاز بحران سوریه و همزمان با تشکیل کمیته‌های دفاع مردمی تا کنون موفق به دستگیری 22 گروه از نیروهای تروریستی شده‌ایم که تمامی تروریست‌ها به نیروهای امنیتی سوریه تحویل داده شده‌اند.

در مقطع فعلی یکی از راهبردهای دشمنان ملت سوریه مانور دادن بر روی اختلاف مردم با نیروهای ارتش است، حتی شاهد بودیم به دنبال تضعیف همکاری شما با نیروهای مبارز کردها هم هستند، در این خصوص توضیح دهید، آیا کارشکنی‌ها موٍثر واقع شده؟

 از همان آغاز بحران رابطه بسیار صمیمی و برادرانه ای میان ما و نیروهای مبارز کرد وجود داشته و دارد و دو طرف همکاری‌های مشترک و متعددی در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش داشته‌اند و این روند ادامه دارد.

باید به این مسئله توجه داشته باشیم نیروهای مقاومت کرد به خوبی توانسته‌اند از مناطق شرقی شهر حسکه در مقابل گروه‌های تروریستی محافظت کنند.

در منطقه‌ای که ما نیز هستیم تعداد زیادی از اهالی کرد حضور دارند که شخص من مسئول حمایت از آنها هستم و با آنان به مانند اهالی منطقه خود رفتار می‌کنم و مردم نیز به مبارزان کرد احترام می‌گذارند و در مقابل نیز اهالی کرد منطقه برای بنده احترام زیادی قائل هستند.

 

شما فرزند «شیخ نامس» معروف هستید، با وجود این که پدر شما از دنیا رفته اما هم چنان همه مردم برای این مرد احترام زیادی قائل هستند، اما نوع عملکرد شما در ابتدای بحران باعث کینه گروه‌ها تروریستی به ویژه داعشی‌ها شده، که در نهایت شاهد بودیم بارگاه پدر مرحوم شما توسط همین گروه‌ها تخریب شد، در خصوص تخریب بارگاه پدر توضیح می‌دهید؟

نیروهای تروریستی داعش سال گذشته اقدام به تخریب بارگاه و ضریح «شیخ نامس» در روستای «تل فاهود» کردند که در 55 کیلومتری شهر حسکه، در شمال شرقی سوریه واقع شده و همچنین 4 بارگاه دیگر از رهبران معنوی شیخ النامس نیز تخریب کردند و تمامی اشیاء با ارزش و گران قیمت موجود در بارگاه ها را به سرقت بردند.

شیخ نامس (پدر بنده) یکی از بارزترین رهبران دینی صوفی در استان حسکه و شرق سوریه به شمار می‌آید که نزد اهالی این منطقه دارای جایگاه و منزلت بسیاری است.

نیروهای تروریستی داعش مرا تهدید کرده بودند که در صورت ادامه حمایت از نظام و ارتش سوریه  و نیروهای مقاومت (حزب الله و ایران) اقدام به تخریب بارگاه تمامی افراد شیخ النامس می‌کنند اما ما هم چنان ایستادیم.

علاوه بر همکاری ها با ارتش، در ماهها و روزهای اخیر در صحنه نبرد با گروه‌های تروریستی پیروزهای چشمگیری به دست آوردید، در مورد این موفقیت‌ها توضیح دهید.

کمیته‌های دفاع مردمی تحت امر من از همان روز اول تشکیل، با نیروهای ارتش سوریه همکاری می‌کردند و این همکاری همچنان ادامه دارد.

در طی چند روزه گذشته موفق شدیم به کمک نیروهای ارتش سوریه مناطقی زیادی را در اطراف شهر حسکه از وجود نیروهای تروریستی داعش پاکسازی کنیم.

همچنین موفق شدیم به کمک نیروهای ارتش سوریه چندین مدرسه تحت سیطره نیروهای تروریستی داعش از جمله مدرسه «الخنساء» را پاکسازی کنیم.

 

تشکیل نیروهای دفاع مردمی تاکنون چقدر موثر بوده؟ تشکیل این گروه چه کمک‌های در عرصه نبرد به همراه آورده است؟

در طول چند سال بحران سوریه موفق شدیم 100 نیرو نخبه واکنش سریع آموزش بدهیم که در مواقع ضروری از آنان استفاده کنیم.

در طی چند سال گذشته تعداد زیادی از نیروهای تروریستی داعش را به کمک نیروهای دفاع مردمی به اسارت گرفته‌ایم و تحویل نیروهای امنیتی ارتش سوریه داده‌ایم.

نیروهای تروریستی داعش در بسیاری از مناطق شهر حسکه و اطراف آن بعد از اطلاع یافتن از احتمال ورود ما به مناطق تحت سیطره خود اقدام به بمب‌گذاری در مناطق مختلف می‌کنند و همین موضوع باعث شد تا نسبت به آموزش نیروهای متخصص خنثی مین و بمب اقدام کنیم و هم اکنون در درون نیروهای مردمی این گروه به خوبی عمل می‌کند.

جالب است بدانید با کمک همین نیروهای دفاع مردمی موفق شدیم در پاکسازی ها تعداد زیادی موشک و مین‌های مجهز به مواد منفجره پیدا کنیم.

برای مثال در کوه های «عبدالعزیز» واقع در شرق روستای «مفلوجه» تعداد زیادی موشک و خمپاره در زیر درختان موجود در کوه پیدا کردیم.

 از وضعیت فعلی شهر حسکه بگویید، در حال حاضر چه مناطقی از شهر تحت کنترل نیروهای شما، کمیته های دفاع مردمی کرد و نیروهای ارتش سوریه قراردارد؟

تمامی مناطق شهر حسکه تحت سیطره نیروهای ما، نیروهای ارتش سوریه و کمیته های مردمی کرد است و در حال حاضر هیچ گونه عملیاتی توسط نیروهای تروریستی داعش در شهر حسکه ضورت نگرفته است.

باید تاکید کنم در طول چند سال گذشته به کمک نیروهای ارتش سوریه و برادرانمان در کمیته‌های مردمی کرد موفق شدیم تا 20 کیلومتر از مناطق اطراف شهر حسکه را از وجود نیروهای تروریستی داعش پاکسازی کنیم.

در عملیات چند هفته گذشته چه مناطقی را از وجود گروه های تروریستی آزاد کردید؟

در طول این مدت موفق شدیم به کمک نیروهای ارتش سوریه بر تعداد زیادی از مناطق و روستا در طراف شهر حسکه از جمله کوه «عبدالعزیز» سیطره پیدا کنیم.

در طی این عملیات ده‌ها نفر از نیروهای تروریستی داعش به هلاکت رسیدند و حتی داعشی‌ها این فرصت را پیدا نکردند که اجساد نیروهای خود را به عقب ببرند.

 در مورد ارتباط با محور مقاومت بیشتر بگویید؟ آیا علاقه مند به ارتباط بیشتر هستید؟

عشیره شیخ النامس از محبین اهل بیت و همچنین علاقه زیادی به ایران و کشورهای مقاومت دارد و ارتباط بنده با نماینده مقام معظم رهبری و سفیر ایران بسیار صمیمانه و برادرانه است و در چند سال گذشته دیدار های زیادی ( با «آیت الله سید مجتبی الحسینی» نماینده مقام معظم رهبری و همچنین آقای «محمدرضا رئوف شیبانی») داشته ایم و از آنان برای حمایت از ملت سوریه و همچنین حمایت از تمامی کشورهای مقاومت از جمله فلسطین و لبنان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

به اعتقاد من محور مقاومت از حقوق تمام ملت‌های منطقه و حتی ملت‌های آزادی خواه دفاع می‌کند و سعی بر این دارد که ملت‌ها را از سلطه امریکا و اسرائیل خارج کند و همچنین با تمام قوت از تمام کشورها (از تونس تا یمن) در معرض خطر نیروهای تروریستی دفاع و به آنان کمک می‌کند.

ملت سوریه و همچنین نظام سوریه اعتماد کامل به محور مقاومت دارند و بر این باور هستیم برای دفاع از ما در مقابل تمام جهان خواهند ایستاد.

محور مقاومت امروز از ایران تا فلسیطین می‌باشد که از لبنان و سوریه و عراق می گذرد اما متاسفانه تعدادی از گروه‌های فلسیطینی فریب دلارهای کشورهای عربی خلیج فارس را خوردند و از این محور خارج شدند.

 سرنوشت گروه های تروریستی مستقر در سوریه چه خواهد بود؟ به ویژه تروریست‌هایی که در نزدیکی استان حسکه قرار دارند؟

نیروهای کمیته دفاع مردمی علی رغم تعداد اندک تاکنون موفق شده‌اند در مقابل حملات وحشیانه نیروهای تروریستی داعش مقاومت کنند و در آینده هم اجازه نخواهیم داد که به خاک شهر حسکه تجاوز کنند.

با یاری خدا به زودی آنان را به کمک نیروهای ارتش سوریه و برادرانمان در کمیته‌های دفاع مردمی کرد از خاک استان بیرون خواهیم راند و به زودی به تمام دنیا نشان خواهیم داد که تمامی نیروهای تروریستی را از خاک تمامی سوریه بیرون می‌کنیم.

چگونه خواهید توانست نیروهای تروریستی را از خاک سوریه بیرون برانید؟

شورای امنیت باید در مرحله نخست تمام کشورهایی که به تروریست‌ها سلاح و پول می‌دهند تحت فشار قرار دهد.

همچنین کشورهای همسایه سوریه باید سر عقل بیایند و از ورود و خروج تروریست‌ها و همچنین ارسال سلاح و کمک‌های مالی به تروریست ها جلوگیری کنند و مهمتر از همه ملت سوریه است که باید در برابر گروه های تروریستی یکپارچه شوند و در مقابل تروریست‌ها مقاومت کنند.

باید توجه کنیم جنگ علیه سوریه جنگ استعمار و نوکرهایش در تمام عالم بر علیه تمامی ملت سوریه از تمام طوایف از شیعه، سنی ،علوی ، دروز و حتی کرد و عرب می‌باشد و به همین دلیل دولت سوریه وظیفه دارد که با تمام قدرت از تمامی ملت از تمام نژادها، اقلیت‌ها و طوایف حمایت کند و در صورت عقب‌نشینی نظام، ملت سوریه نابود خواهد شد و به همین خاطر است که تمامی توان خود را در مبارزه با گروه های تروریستی استفاده می‌کند.

بعضی از کشورها خود را تسلیم کشورهای غربی کردند اما سوریه و محور مقاومت همچنان در مقابل آنان ایستادگی می کنند، پیش بینی شما از آینده چیست؟

از همان آغاز بحران یک ائتلاف ضد سوری تشکیل شد و تقریبا 100 کشور در آن عضو می‌باشند و گروهای تروریستی که در سوریه قتل و کشتار و خرابی ایجاد کرده‌اند از 83 کشور آمده‌اند و این یعنی این که ما با یک کشور یا دو کشور در حال جنگ نیستیم و در حل حاضر داریم با تمام دنیا می‌جنگیم و نباید یادمان برود که برخی کشورهای ابرقدرت از جمله امریکا، فرانسه، همچنین اسرائیل و ترکیه و تعدادی از کشورهای متحجر عربی با تمام توان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

در آینده این انتظار را باید داشته باشیم که آتشی را که در سوریه به راه انداخته‌اند گریبان خود همین کشورها را نیز خواهد گرفت.

 

در آغاز بحران سوریه شاهد برخی تظاهرات های مردمی بودیم و در مقابل دولت نیز به این خواسته ها احترام گذاشت اما چرا تظاهرات مردم به خشونت کشیده شد؟

متاسفانه از همان روز اول گروه های سودجو و جاسوس کشورهای غربی و عربی در بین تظاهرات مردم علیه نیروهای ارتش و امنیت به وسیله سلاح گرم حمله ور شدند و این عملیات وحشیانه از همان روز اول در ادلب و جسر الشغور و درعا شروع شد.

در صورتی که اطلاع داریم که دولت سوریه در همان هفته اول تظاهرات تعدادی از مطالبات مردم را پاسخ داد برای مثال قانون حالت فوق العاده را لغو کرد و آزادی زیادی به سیاسیون برای شرکت در انتخابات و ... را صادر کرد.

از آغاز بحران فشارهای اقتصادی بسیار زیادی به مردم وارد شد چرا که کشورهای غربی برای این که نتوانستند دولت سوریه را تسلیم خود کنند تحریم‌های اقتصادی زیادی را علیه کشور تصویب کردند و همچنین با قانون‌های مختلف علنا سوریه را در محاصره اقتصادی قرار دادند و در ادامه  گروه‌های تروریستی با تخریب تأسیاست و تمام کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و ... اقتصاد سوریه را به طور کامل نابود کردند.

همچنین تمامی دارایی دولت سوریه را در خارج از کشور بلوکه کردند ولی ملت و دولت سوریه علی رغم تمامی مشکلات از جانب کشورهای غربی و متحجر عربی و همچنین گروه های تروریستی برای ساخت مجدد کشور مصمم هستند.

نظر شما در مورد تاثیر کشورهای ترکیه و عربستان و قطر در بحران سوریه چیست؟

کشورهای نامبرده شد به طور قطع در رأس جنگ نیابتی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ملت سوریه هستند و با تمامی امکانات خود از جمله سلاح و پول از  تمامی گروه های تروریستی حمایت می‌کنند.

تلاش دارند که جنگ در سوریه را جنگ طایفی شیعه و سنی جلوه دهند اما امروز با گذشت 5 سال از بحران بر همه آشکار شده است که جنگ در سوریه جنگ طایفه‌ای نیست؛ جنگ در سوریه جنگ بین محور مقاومت با آمریکا و صهیونیست‌ها می‌باشد که نوکرهای عربی و ترکی برای خودشیریینی تمامی تلاش خود را برای شکست ملت و دولت سوریه به کار می‌برند.

سوریه علی رغم محدودیت ثروت نفتی و مالی از اقتصاد خوبی برخوردار بود و صنعت، کشاورزی وهمچنین نیروی انسانی خوبی داشت و می توان گفت که علی رغم محدودیت‌ها بهتر از سایر کشورهای عربی بود که متکی به نفت بودند که متاسفانه در طول 5 سال گذشته با آغاز جنگ جهانی علیه سوریه تقریبا تمامی تاسیسات نابود شده اما با وجود تمامی فشارهای اقتصادی مالی همچنان در مقابل گروه های وحشی و زیاده خواهی های غرب ایستادگی کرده است.

تاکید می کنم آمریکا قصد دارد که کشور سوریه را از محور مقاومت جدا کنند و همچنین سوریه را مانند برخی کشورهای مرتجع عربی تحت سیطره خود در بیاورد و همچنین می‌خواهد استقلال سیاسی و اقتصادی را از سوریه بگیرد چرا که سوریه جزء کشورهایی است که به توان داخلی خود اکتفا کرده و تحت تاثیر اقتصاد کشورهای غربی و امریکا نبوده است.

در خصوص گروه‌های تررویستی این سوال وجود دارد که آیا ممه این تروریست‌ها از خارج آمده‌اند؟

متاسفانه باید گفت که تعدادی از نیروهای تروریستی از خود سوریه می‌باشند اما اکثریت آنها از خارج وارد سوریه شده اند و این حقیقت است که از 83 کشور دنیا به سوریه سرازیر شده‌اند.

اختلاف بین کردها و دولت سوریه غیر قابل انکار است اما روابط فعلی کردها با دولت سوریه چگونه است؟

شهروندان کرد سوریه قبل از بحران دارای مشکلاتی زیادی با دولت بودند و ما این مسئله را نمی‌توانیم انکار کنیم که دولت سوریه رفتار مناسبی با آنها نداشت و متاسفانه به مطالبات کردهای سوریه توجه نکرد اما با آغاز بحران و وعده های دولت اکثر مطابات کردها از سوی دولت برآورده شد و نمی توان انکار کرد که شهروندان کرد جزو  ملت سوریه محسوب می‌شوند.

گروه‌های تروریستی در شمال شرق سوریه چه اقداماتی انجام دادند؟

جنایت‌هایی که گروه تروریستی در شمال شرق سوریه مرتکب شدند همانند جنایت‌هایی است که در تمامی خاک سوریه انجام داده‌اند.

از مهمترین آنها می‌توان به غارت چاه‌های نفت مناطق شرقی و شمال شرق سوریه که ضربه محکمی به اقتصاد سوریه وارد کرده اشاره داشت.

همچنین نیروهای تروریستی با ریختن نفت در رودخانه‌ها باعث ایجاد بیماری‌های زیادی در بین اهالی منطقه شدند و در عین حال روزانه هزاران بشکه نفت از چاه‌های شمال شرقی و شرق سوریه توسط گروه‌های تروریستی تحویل حکومت خائن اردوغان داده می‌شود.

تعداد زیادی از زنان، کودکان و مردان عشایر منطقه بدلیل ایستادگی در مقابل گروه‌های تروریستی به طرز فجیعی به شهادت رسیدند. از مهمترین آنها می توان به عشیره «الشعیطت» نام برد که با هجوم گروه‌های تروریستی بیش از 1000 تن از اهالی عشیره به شهادت رسیدند؛ بیش از 1000 خانه در اثر حملات موشکی و انتحاری نابود شد؛ تمامی تأسیسات منطقه از جمله نیروگاه برق، مخابرات، مدارس و ... بطور کامل نابود شده‌اند.

چه کشورهایی به داعش اسلحه می‌دهند؟

دلارهای نفتی کشورهای خائن عرب خلیج فارس و در رأس آنها عربستان و قطر بطور مستمر در حال حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله داعش هستند که این به دستور آمریکا و اسرائیل داده می‌شود و کشورهای نوکر همانند قطر و عربستان و ترکیه در حال اجرای این دستورات هستند.

نیروهای ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی علی‌رغم تمامی مشکلات، فشارهای همه جانبه، کمبود سلاح، تجهیزات و نیرو همچنان در مقابل گروه‌های تروریستی مقابله می‌کنند و از ورود آنها به داخل روستاها وشهرهای خود جلوگیری می‌کنند و به مواضع گروه‌های تروریستی به منظور بیرون راندشان از خاک سوریه حمله می‌کنند.

در پایان باید به این موضوع اشاره کنم ، ما از همان آغاز بحران سوریه با دولت و ملت سوریه بودیم و هستیم و خواهیم بود و بر این اعتقاد داریم که قانون دولت شامل همه طیف‌های سوریه می‌شود و حمایت از دولت را حمایت از تمامی ملت سوریه می‌دانیم و بر این باوریم که دولت سوریه از تمامی ملت دفاع می‌کند و گروه یا شخصی را استثناء نمی‌داند و تنها با اتحاد بین دولت و ملت سوریه است که می توانیم بر گروه‌های تروریستی و طرح عربی، غربی، صهیونی پیروز شویم.

ارسال نظر

آخرین اخبار