دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم گفت: اگر بخواهیم اسلام رحمانی را معرفی کنیم، در همین چند فراز دعا قابل تعریف است. ما در ماه مبارک رمضان، رحمت را برای همه افراد بشر می خواهیم. این منشور اخلاقی مکتب اسلام است که خوبی ها را باید برای همه مردم جهان خواست.

کمال دعای «اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین» در حکومت امام عصر(عج) اتفاق می افتد/ هرکسی یک گام به سمت خدا برود، اصلاح امور مسلمین می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ «اللهم أدخل على أهل القبور السرور، اللهم أغن کل فقیر، اللهم أشبع کل جائع، اللهم اکس کل عریان، اللهم اقض دین کل مدین، اللهم فرج عن کل مکروب، اللهم رد کل غریب، اللهم فک کل أسیر، اللهم أصلح کل فاسد من أمور المسلمین، اللهم اشف کل مریض، اللهم سد فقرنا بغناک، اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک، اللهم اقض عنا الدین، وأغننا من الفقر، إنک على کل شئ قدیر».

استاد سید مرتضی میرکتولی در گفت وگو با شفقنا ابتدا به بیان ابیات زیر پرداخت:

 

اهل کام وناز را ،در کوی رندی راه نیست                  رهروی بایدجهان سوزی نه خامی ،بی غمی

آدمی در عالم خاکی نمی آید بدست                          عالمی دیگر بباید ساخت از نو،آدمی

 

او سپس عنوان کرد: در فرهنگ قرآن و عترت، دو نوع رحمت داریم؛  رحمت «رحمانیه» و رحمت «رحیمیه». رحمت «رحمانیه» که رحمت واسعه الهی است شامل همه موجودات و ذرات عالم می شود و خداوند این رحمت و نعمت ها را بواسطه گناهان و معاصی از موجودات عالم دریغ نمی کند. اما رحمت «رحیمیه» رحمت خاص الهی است که اختصاص به مومنان دارد، هم در دنیا و هم در آخرت شامل حال آنها خواهد شد.

اکثر مردم جهان مسلمان فطری هستند

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آنچه در فرهنگ قرآن و فرهنگ دینی ما مطرح است اینکه خلقت عالم، بر اساس «رحمت» است.حضرت حق در آیه یازدهم سوره مبارکه هود می فرماید: «لایزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذلک خلقهم»، خداوند برای این رحمت  بیکران، انسانهایی را آفریده است، علامه طباطبایی مشار الیه «ذلک» را، در این آیه، مسئله رحمت می داند. با توجه به اینکه به تعبیرعلامه طباطبایی و شهید مطهری، اکثر مردم جهان مسلمان فطری هستند: چرا که اسلام به معنای «تسلیم» است و اگر دستور الهی و گوهر ذاتی دین وحقیقت ایمان به اکثریت مردم جهان (بدون پیرایه عرضه شود)، حقیقت دین را می پذیرند، لذا دسته خیلی کمی هستند که در برابر دستورات حضرت حق، حالت عناد و لجبازی و تعصب دارند و با روشن شدن تمام زوایای حق و حقیقت همچنان بر طبل مخالفت می کوبند که البته جهنم برای اینها خلق شده است.

او ادامه داد: از آن طرف، مراتب بالای بهشت نیز برای مومنان راستین است. اما اکثریت مردم جهان، بین این دو دسته جای می گیرند، حالشان چگونه است؟ ابن سینا می گوید که «مردم جهان از نظر نظام سلامت و بیماری سه دسته اند؛ عده اندکی سالم هستند و در طول زندگی به ندرت بیمار می شوند، دسته ای اندک هم بیمار متولد می شوند و تا پایان عمر رنگ سلامت را نمی بینند اما اکثر مردم دنیا بین سلامت و بیماری دست وپنجه نرم می کنند».

میرکتولی گفت: ملاصدرای شیرازی تمثیل دیگری می زند. او می گوید: «مردم جهان از نظر زیبایی و زشتی سه گونه اند؛ عده ای در نهایت  تناسب اندام و قله زیبایی هستند که تعدادشان کم است. عده ای هم در نهایت زشتی و ناموزونی هستند که تعداد آنها هم اندک است ولی اکثر مردم جهان از زن و مرد،  بین زیبایی و زشتی هستند».

او اظهار داشت: بنابراین انسانها هم از نظر ایمان و کفر هم سه دسته اند؛ مومنان راستین که در اقلیت هستند، کافران راستین که آنها هم در اقلیت هستند و دسته سوم که اکثریت را تشکیل می دهند بین ایمان و ضعف ایمان سیر می کنند. خداوند به مومنان راستین، وعده بهشت جاویدان، وبه کافران راستین، وعید خلود در جهنم داده است ولی نسبت به اکثریت مردم جهان که فیمابین هستند وعده و وعید قطعی نداده است.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم به روایتی در همین زمینه اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در پاسخ زراره فرمودند: شش گروه در قرآن نام برده شده اند که خداوند با رحمت واسعه با آنان برخورد می کند: «مرجون لامرالله»، «مستضعفین فی الارض»، «الذین خلطوا عملا صالحا واخر سیئاً و…».

منشور اخلاقی مکتب اسلام خوبی ها را برای همه مردم جهان می خواهد

او تاکید کرد: ما در ماه مبارک رمضان، رحمت را برای همه افراد بشر می خواهیم. این منشور اخلاقی مکتب اسلام است که خوبی ها را باید برای همه مردم جهان خواست. اگر بخواهیم اسلام رحمانی را تعریف کنیم، در همین چند فراز از دعا، قابل تعریف است. لذا در فراز ابتدایی دعا می خوانیم «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» ؛ یعنی نگاه ما  به خوشبختی، فقط معطوف به دنیا نیست بلکه قیامت را که یوم التغابن و روز حسرت است را مد نظر دارد و از خدا می خواهیم همه کسانی که در قبرها آرمیده اند را آرامش داده و از غم و اندوه نجات دهد.

میرکتولی با اشاره به دعای « اللهم أغن کل فقیر» گفت: مردم جهان امروز از «فقر» رنج می برند، آمارها نشان می دهد که ۷۰۰ میلیون نفر در خطر گرسنگی و مرگ قرار دارند. قدرتهای استکباری نمی گذارند که نعمتهای دنیا به دست مردم جهان برسد، سالیانه مبالغ زیادی گندم ومواد غذایی سوزانده و یا به دریا ریخته می شود تا قیمت آنان در دنیا سقوط نکند ولی ما می خواهیم که نعمتهای خداوند به همه مردم جهان برسد؛ پس دعایمان این است که: نه فقط گرسنگان شیعه، بلکه همه گرسنگان عالم از فقر رهایی یابند.

او به فراز دیگر دعا در ماه رمضان که «اللهم اکس کل عریان» اشاره کرد و بیان داشت: ما پوشش و عزت و آبروی اجتماعی را برای همه مردم جهان می خواهیم. در نهایت از خداوند می خواهیم که فقر را خصوصا از جامعه اسلامی برطرف کند که مسلمانان مجبور نباشند برای یک وعده غذا دست به سوی سازمان ملل دراز کنند.

دبیر مجمع عالی تفسیر قران کریم درباره فراز«اللهم سد فقرنا بغناک» توضیح داد: در این فراز دعا، از خداوند می خواهیم که فقر همه ما را با غنای خود برطرف کند، نه تنها فقر اقتصادی بلکه فقر معنوی را از مسلمانان دور کند.همانطور که غنای حضرت حق مطلق است «ان الله لغنی عن العالمین»، فقر و کاستی در ذات حضرت حق تصور ندارد تا اینکه تصدیق شود، او کامل مطلق است، و بشر نیازمند مطلق است.

کمال دعای «اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین» در حکومت امام عصر(عج) اتفاق می افتد

او با اشاره به فراز «اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین» گفت: کمال این دعا در حکومت امام عصر(عج) اتفاق می افتد؛ در آن عصر، همه انسان ها در مسیر صلاح قرار می گیرند، همه زمین ها آباد می شود، گنج های درون زمین بیرون می آید، دختری از شرق عالم به غرب عالم، با اموال و جواهرات می تواند مسافرت کند و هیچ کسی، متعرض او نمی شود که این اصلاح جهانی و امنیت عمومی  در حکومت امام زمان (عج) اتفاق می افتد. الان هم هرکسی یک گام به سمت خدا برود، اصلاح امور مسلمین می شود. یعنی اگر کارمند از وقت کاری خود سوء استفاده نکند و به مردم خدمت کند،. مغازه دار و بازاری احتکار و کم فروشی و گرانفروشی نکند، و هرکسی در هرجایی که هست با رعایت وجدان کاری، یک گام بسوی خدا برود بخشی زیادی از معضلات  اجتماعی ما برطرف می شود. مشکلاتی که در جامعه ماست به این خاطر است که خودمان به خودمان رحم نمی کنیم. اگر خودمان اصلاح بشویم، جامعه اصلاح می شود، اگر اختلاس و بی عرضگی در مدیران نباشد، بی تعهدی و اعتراض بیش از حد و بی مسئولیتی در آحاد جامعه نباشد، جامعه به سمت صلاح و کمال خواهد رفت.

میرکتولی ادامه داد: بحران ها و معضلات امروز ما برخاسته از همین فسادهای اخلاقی، مالی و بی مسئولیتی است که بعضی افراد صلاحیت و شایستگی لازم را برای مسئولیت ندارند اما در آن مقام جای می گیرد.

اصلاح نظام اقتصادی، وابسته به اصلاح فرهنگ و ساختار دینی جامعه است

او ادامه داد: براساس فرهنگ قرآن، اصلاح نظام اقتصادی، وابسته به اصلاح فرهنگ و ساختار دینی جامعه است. با نظام بانک داری ربوی، نمی توان اقتصاد مقاومتی را رقم زد، با زد و بند و کم فروشی نمی توان رقبای خارجی رو برای همیشه پشت سر گذاشت، «وخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل».

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای خودسازی و تغییر خویشتن است، تاکید کرد: همه فساد از خود ما ناشی می شود، هرکسی باید اصلاح را از خود شروع کند. اگر به خودمان رحم کردیم خداوند هم به ما رحم می کند.

چرا آیات قرآن را به سخره می گیریم؟

او ادامه داد: چرا آیات قرآن را به سخره می گیریم؟ چرا نمی خواهیم بفهمیم که بین آسمان و وحوادث زمینی ارتباط مستقیم است؟ چرا فکر می کنیم اقتصاد جامعه با تولید و اشتغال حل می شود؟ تا فرهنگ جامعه آباد نشود، اقتصاد جامعه آباد نخواهد شد. ما باید خود را تغییر داده و هماهنگ با نظام هستی و اراده الهی وآسمان حرکت کنیم.

میرکتولی گفت: تمام آفت ها و بلاها از نفس انسان و شیطان نشات می گیرد؛ خودخواهی، کبر، حسد، نفرت، جنگ و زیاده خواهی، خونریزی و ویرانی همه برخاسته از هوای نفس است. دستور انبیا و اولیا، تخلق به اخلاق الهی است. اگر با کسی بد هستیم و از او نفرت داریم نباید به خودمان اجازه دهیم به او ظلم کنیم، تهمت بزنیم و حقوق اجتماعی اش را تضییع کنیم. «ولا یجرمنکم شنئان قوم،علی ان لاتعدلوا،اعدلوا هو اقرب للتقوی».

او تصریح کرد: هرچه به اخلاق الهی نزدیکتر شویم با ذرات عالم همراه و همراز خواهیم شد و زندگی برای ما زیبا می شود و شکستگی های عالم را نمی بینیم.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با اشاره به تاثیرات دعاهای ماه رمضان در زندگی انسان و جامعه گفت: شاید آن جامعه مطلوب و آرمانی را نداشته باشیم اما قطعا جامعه ای، بهتر از دیروز را داریم چنانکه در ماه مبارک رمضان در کل جهان اسلام آمار جرائم( مانند سرقت  قتل، ضرب و جرح، طلاق و منازعات خانوادگی ) به پایین ترین حد خود می رسد. این گرسنگی سبب می شود که رذائل  اخلاقی، کمتر در وجود انسان رخنه کند. و در نهایت وپایان این ماه ، به دریای رحمت و ساحل مغفرت الهی برسیم که «الشقیُّ مّن حَرُمَ غفرانَ الله فی هذا الشهر».

 

ارسال نظر

آخرین اخبار