رضا سعیدی، در معرفی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز؛

قرآن پی و بنیان فرهنگی جامعه اسلامی و آرایش و زینت اخلاق اسلامی است.

"قرآن" اساس فرهنگی یک جامعه است

رضا سعیدی، رئیس ادارات آموزش و پرورش شهرستان های بندرگز و بندر ترکمن چندین سال است که مدیریت موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز را بر عهده دارد. وی در گفت  گوی اختصاصی با گلستان24، از این موسسه و اهدافش می گوید:

 

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز

سلام. لطفا کمی درباره "موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز" برامون بگید:

سلام.

«پیامبر فرمودند خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود برای اهل آسمان، مثل ستارگان در آسمان برای اهل زمین است.»

در 19 اسفند 79، با حضور حجت الاسلام فومنی حائری و دکتر منوچهر متکی در دفتر حجت الاسلام رضایی، امام جمعه وقت بندرگز، راه اندازی موسسه قرآنی با عنوان مهد قرآن کریم در بندرگز پیشنهاد گردید و با اعزام 21 نفر از مربیان قرانی برای فراگیری و آموزش فشرده در بهار 80 و بازگشت این مربیان، عملا فعالیت های قرآنی موسسه آغاز گردید.

عنوان" مهد قرآن کریم" تا سال ها برای موسسه حفظ گردید و برای ثبت موسسه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عنوان " موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز" پذیرفته و از سال 90  موسسه قرآن با این عنوان جدید ادامه فعالیت می دهد.

از بدو تاسیس تا کنون موسسه قرآنی مالک مکانی نبوده است اما با انگیزه بالای عوامل برای انجام فعالیت های قرآنی، از کمبود ها و موانع عبور کرده است و ما آن را از عنایات الهی می دانیم.

 

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز13

این موسسه چه فعالیت های فرهنگی  انجام می دهد؟

این موسسه از آغاز شکل گیری تا کنون در رشته های مختلف قرآنی و فرهنگی فعالیت می کند که به مقداری از آن ها اشاره می گردد.

- حفظ قرآن محوری ترین فعالیت این موسسه بوده و هست. تا کنون تربیت 10 حافظ کل و حدود 40 نفر جزء، از دستاوردهای این موسسه است. حضور استاد محمدتقی کریمی فیض آبادی در تربیت حافظان قرآن بسیار موثر بوده است و از میان شاگردان ایشان خانم کبری اسماعیل نژاد و نرگس فندرسکی از جمله کسانی هستند  که کلاس های حفظ مستقلی را در موسسه اداره می کنند.

- آموزش مفاهی قرآنی اصلی ترین انگیزه من برای پذیرش موسئولیت موسسه قرآنی بود. این که بتوانم قدم کوچکی در فراگیری مفاهیم قرآن بردارم. دومین فعالیت عمده در موسسه نیز، آموزش مفاهیم قرآن است که به طور جدی در دستور کار قرار دارد. به گونه ای که در اوج فعالیت موسسه در سال 87، قریب 90 کلاس فقط در آموزش مفاهیم قرآن با حضور 1800 نفر به طور همزمان مشغول به فعالیت بوده است.

در حال حاظر در کنار حفظ و آموزش مفاهیم قرآن، کلاس های قرآنی دیگری هم برگزار می گردد.

- تاسیس مرکز پیش دبستانی اندیشه مطهر با رویکرد قرآنی و جذب و آموزش نوآموزان، یکی دیگر از فعالیت های جاری موسسه است. بدین ترتیب نوآموزان با تربیت قرآنی وارد دبستان می شوند.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز2

- آموزش قرآن آموزان 3ساله و 4 ساله، با عنوان شکوفه های قرآنی با آموزش تمام وقت و پاره وقت در طول سال تحصیلی، از دیگر برنامه های موسسه است که براساس منابع آموزشی معین سعی می شود مفاهیم قرآن و احادیث در قالب تصویر، شعر، عکس، کاردستی، نقاشی،... برای قرآن آموزان نهادینه شود.

- برگزاری کلاس های روخوانی و روان خوانی

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز12

- برگزای جلسات سفره نور یکی از برنامه ها است که بر اساس آن یک سفره مستطیل شکل آماده شده و نام چهارده معصوم را در قاب های برجسته و زیبای چند ضلعی در اطراف آن قرارمی گیرد. هر یک از شرکت کنندگان در این جلسه کار نام یکی از معصومین می نشیند و به نیت آن معصوم به تسبیح الهی می پردازد. همچنین در این جلسه مربی معارف دینی و قرآنی را در تسیح  ذکر الهی بیان می کند.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز7

- از خرداد 94 موسسه اقدام به برگزاری سلسله مسابقات ترجمه و مفاهیم قرآنی از سور قرآن نموده که به علت استقبال شهروندان این مسابقات استمرار پیدا کرده است. یکی از جوایز این مسابقات کمک هزینه سفر به مشهد مقدس است که افراد برگزیده در شهریور 94 به مشهد مقدس اعزام می شوند.

- آموزش خانواده از دیگر برنامه هاست که متناسب با ایام سال تحصیلی و نیازمندی خانواده ها با دعوت از کارشناسان مسائل خانوادگی برای خانواده ها برگزار می گردد.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز11

- اخذ مجوز کارگاه تولیدی پوشاک و کیف سایه، به نام یکی از عوامل موسسه انجام گرفته است تا از محل عواید و درآمد آن بخشی از منابع مالی موسسه تامین گردد. این کارگاه علاوه بر تامین نیازمندی های لباس فرم قرآن آموزان موسسه، در تولید کیف و لباس فرم دانش آموزان مدارس نیز مشارکت دارد و مدارس و خانواده ها می توانند برای تهیه پارچه و لباس فرم به آن مراجعه کنند.

- برگزاری سالانه دوره های تربیت معلم قرآن کریم سطح 1 با ارائه گواهینامه

- شرکت در مسابقات قرآنی دستگاه های فرهنگی کشور از جمله مسابقات اوقاف و امور خیریه

- شرکت در آزمون های سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با ارائه گواهینامه

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز10

- تولید و پرورش گل نیز یکی دیگر از اقدامات این موسسه است. به علت جذابیت گل و  گیاه برای مراجعه کنندگان و قرآن آموزان، موسسه اقدام به پرورش و فروش گل و گیاه نموده و فضای موسسه از عطر و زیبایی گل های متنوع عطرآگین و تزئین شده است.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز3

با توجه به این که پرورش گل و گیاه در دین ما امر پسندیده ای است و قیمت تمام شده آن در مقایسه با هر کالای دیگری که برای جایزه استفاده می شود ارزان تر و مناسب تر است، پیشنهاد می کنیم مدارس از گل به عنوان هدیه  جایزه برای تشویق دانش آموزان و همکاران استفاده نماید. این اقدام توسط برخی مدارس و دستگاه های دولتی مورد استقبال قرار گرفته است.

 - انجمن اولیا و مربیان. از بین اولیای قرن آموزان نمایندگانی به عنوان اعضای انجمن انتخاب شدند و در کنار مربیان در ایده پردازی و برنامه ریزی و اجرای برنامه ها به کمک عوامل موسسه می آیند و در پیشبرد فعالیت های موسسه موثر واقع می شوند.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز4

- تشکیل صندوق قرض الحسنه با بیش از 100 عضو

- هدیه ماهانه موسسه به قرآن آموزان. موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر بندرگز، بدون دریافت وجه اضافی از محل شهریه ها، برای آن دسته از قرآن آموزانی که به طور مستمر در کلاس های قرآنی موسسه شرکت می کنند ماهانه مبلغ 5 هزار تومان که حدود یک سوم کل شهریه دریافتی می باشد را به عنوان هدیه به همان فرد در صندوق قرض الحسنه ای که به همین منظورتاسیس شده واریز می کند. قرآن آموزان هر زمان که تمایل داشته باشند، می توانند آن را برداشت نموده و یا به موجودی آن اضافه کنند.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز9

حمایت مسئولین از این موسسه چگونه است؟

چنین موسسات مردمی نهادی اساسا متکی بر دولت نیستند اما در عین حال به سبب نهادینه نشدن سرمایه گذاری مردم در امور دینی و قرآنی، این موسسات بی نیاز از حمایت دولتی نیستند.

در دولت گذشته در مقایسه با دیگر ادوار، بهترین حمایت ها از موسسه قرآنی و فرهنگی کشور به عمل آمده است. به عنوان نمونه استفاده رایگان از انرژی،  کمک در خریداری تجهیزات اداری و آموزشی و رهن ساختمان، به نحو بی سابقه ای از موسسات قرآنی حمایت شده است.

البته ما از هیچکس و هیچ دستگاهی گله مند نیستیم. ولی باید بدانیم جامعه ما جامعه ای دینی است و قانون اساسی برگرفته از قرآن است. حکومت و دولت باید توجه اساسی و زیر بنایی به این گونه تشکل های مردمی داشته باشد.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز6

شاید کل هزینه های انجام شده در چنین تشکل هایی کمتر از حقوق یک یا حداکثر دو ماه یک کارمند باشد و با این حداقل هزینه ها و اعتبارات ظرفیت میدانی این موسسه از بسیاری از دستگاه های دولتی بالاتر است. چه بسا دستگاه های دولتی آنگاه که برای تامین نیاز مخاطب و کار میدانی پیدا می کنند، نیازمند و متوجه این موسسات می شوند.

متاسفانه نگاه ابزاری به موسسات  عملی پسندیده نیست. بدتر از آن زمانی است که گرفتن عکس و گزارش جایگزین وظایف محوله فرهنگی و آموزشی آنان می گردد و میزان همکاری ادارات بعضا به تمایلات و شایستگی های مدیران آنان وابسته می شود.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و جمعیت هلال احمر همکاری خوبی با موسسه دارند.

یکی از پشتوانه های این موسسه حامیان مردمی در بین کارمندان، فرهنگیان و علاقه مندان به ترویج فعالیت های قرآنی است.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز8

موسسات قرآنی چه نقشی در ارتقای سطح فرهنگ جامعه دارند؟

قرآن پی و بنیان فرهنگی جامعه اسلامی و آرایش و زینت اخلاق اسلامی است. برای کسانی که در حوزه قرآن فعالیت می کنند، به همین دلایل، مسائل مادی نمی تواند در اولویت باشد.

موسسات قرآنی چون جوشیده از متن فرهنگ جامعه است و با انگیزه رفیعی اجرا می شود، در ارتقای سطح فرهنگ جامعه بسیار تاثیر گذارند.

رضا سعیدی موسسه قرآن و عترت اندیشه مطهر شهرستان بندرگز5

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

به لطف الهی به کمک همکاران خود در موسسه، موفق شدیم چشم انداز 5 ساله ای ترسیم کنیم و آن را در قالب برنامه ریزی سالانه تنظیم کرده تا بتوانیم در راستای ترویج فعالیت های قرآنی و تامین نیازمندی های موسسه اقدام کنیم.

 

حرف آخر؟

ما از بزرگان یاد گرفته ایم که هیچ در این دنیا و در سرای دیگر مفقود نمی شود. گم و نا پدید نمی گردد. هر عمل پسندیده یا نا پسندی ضبط می گردد که همان باقیات است.

اگر کسانی که دارای تمکن مالی هستند به کمک فعالیت های قرآنی بیایند و برای خود باقیات و صالحات ذخیره کنند.

هیچ فردی خود و فرزندانش را بی نیاز از آموزش های قرآنی نداند. همه مردم برای حضور در کلاس های قرآنی به چنین موسساتی مراجعه کنند که از مصادیق یاد خداوند است. از برکات یاد خدا و پیامد غفلت یاد اوغافل نباشند.

در کنار کلاس های آموزش حتما جایی برای آموزش قرآن برای فرزندان خود باز کنند. قرآن همه چیز است و مطمئن باشند حضور در کلاس های قرآن توفیق در یادگیری درس و حافظه انسان را بیشتر می کند. ما به امدادهای غیبی ایمان داریم.

تو خود پای به راه درنه و هیچ مپرس           خود راه بگویدت که چون باید رفت

 

ارسال نظر

آخرین اخبار