مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: طرح ساماندهی تپه تاریخی قلعه خندان گرگان با رعایت کامل ضوابط میراث فرهنگی تا یکماه آینده آماده شود.

طرح جامع ساماندهی تپه تاریخی قلعه خندان گرگان تا ماه آینده آماده می‌شود

به گزارش گلستان 24، محمد جواد ساوری امروز در حاشیه بازدید از این اثر تاریخی اظهار کرد: در دوره جدید تلاش می‌کنیم، از ظرفیت رسانه های استانی و ملی برای معرفی این بخش از کهن دیار ایران زمین استفاده کنیم.

وی گفت: با نگاه گسترش، حمایت و هم‌افزایی بین دستگاهی باید بیشتر از گذشته به بافت تاریخی و ارزشمند استرآباد گرگان توجه کنیم.

جمعی از اهالی گرگان طی درخواست هایی از مدیریت شهری گرگان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خواستار ساماندهی این اثر تاریخی و تدفین چند شهید گمنام در این محوطه شدند.

اثر باستانی قلعه خندان مربوط به دوره ساسانیان و دوران های تاریخی پس از اسلام، در جنوب غربی شهر گرگان واقع شده که برای نخستین بار "ژان ژاک دمورگان" باستان شناس فرانسوی در سال ۱۸۹۶ میلادی از این بنا بازدید و نقشه به همراه تصایری از آن که به صورت مستطیلی با ۲ مثلث متساوی الساقین در ۲ طرف آن نشان داده شده و ۱۲ برجک دیده بانی دورتادور آن را فرا گرفته، تهیه کرد.

بر اساس منابع تاریخی و یافته های فرهنگی- تاریخی قلعه خندان، یکی از قلعه های نظامی بجامانده از دوران ساسانی تا سده های میانی اسلامی است که بر روی یکی از برجستگی های مرتفع دامنه سلسله جبال البرز شرقی و در حاشیه غربی رودخانه معروف به تول چشمه در ایالت گرگان قرار گرفته و در حال حاضر با گسترش و توسعه شهر فعلی گرگان این قلعه در محدوده شهری و در گوشه شمال غربی واقع است.

قلعه خندان در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

این اثر همچنین طی سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ بخش ضلع شمالی و غربی محوطه برای جلوگیری از توسعه ساخت و ساز، دیوارکشی شد.

تپه قلعه خندان گرگان بر فراز صخره و نهشته های رسوبات (ته نشینی) رودخانه تول‌چشمه واقع شده و یکی از بناهای با ارزش دوره صفویه به نام قدمگاه خواجه خضر در دامنه ضلع شرقی این قلعه قرار دارد و در گذشته نیز قبرستان بزرگی در کنار آن قرار داشت

 

ارسال نظر

آخرین اخبار