برای پیشگیری از وقوع حوادث دلخراش در چهارشنبه سوری علاوه بر افزایش نظارت متولیان حوزه عرضه مواد آتش زا نیازمند همراهی خانواده ها و فرهنگ سازی رسانه ها هستیم.

چهارشنبه سوری در مسیر انحراف از اصالت/ حافظ سنت های باستانی و سلامتی باشیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، آیین چهارشنبه سوری جشنی برآمده از فرهنگ ایرانیان به‌شمار می‌رود که هر سال با مراسم و جشن‌های متعددی در سراسر منطقه ایران برگزار می‌شود. اما جشن چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش فقط مختص به ایران نیست و شبیه این مراسم در تعدادی از کشورهای جهان همچون چین، هندوستان و دیگر مناطق جهان نیز به مناسبت های مختلف برگزار می شود.

 

ولی برپایی جشن کهن چهارشنبه سوری در ایران در بیست یا سی سال اخیر مسیر خود را تغییر داده و از یک جشن و رسوم زیبا به پرتاب انواع بمب‌های آتش زا و مواد محترقه تبدیل شده که بی شک این رویکرد برای هیچ فردی خوشایند نیست.

 

متاسفانه در سال‌های اخیر این مراسم کهن و باستانی چهارشنبه سوری کمتر انجام می‌شود و جای آن‌ها را توپ و ترقه و آتش‌بازی گرفته است و با نهایت تاسف اخیرا این جشن زیبا به سمت خشونت کشیده شده و از اصالت خود فاصله گرفته است.

 

همه ساله در روزهای پایانی سال مسئولان و رسانه‌های ایران توجه زیادی به خطرات احتمالی ناشی از استفاده از مواد آتش‌زا و انفجاری نشان می‌دهند اما با توجه به کشفیات نیروهای نظامی از مواد محترقه، ولی هر ساله شاهد پرتاب میلیونها مواد محترقه و مواد منفجره در هفته پایانی سال در ایران هستیم.

 

این امر باعث آسیب دیدگی پرتاب کنندگان مواد محترقه و همچنین سایر افراد می شود که متاسفانه هرساله شاهد مرگ چند هموطن در اثر پرتاب مواد منفجره و سوختگی شدید دهها هموطن هستیم اما این رویه، هر ساله انجام می شود و مراسم های زیبای شب چهارشنبه آخر سال جای خود را به صداهای ناهنجار از پرتاب ترقه و مواد منفجره داده است.  

 

در این سالها پرتاب انواع ترقه و مواد منفجره با صداهای مهیب رسمی عادی در شب چهارشنبه سوری و هفته پایانی سال شده و اقدامات ماموران نیروی انتظامی نیز جوابگوی این امر نبوده و هر ساله این فرهنگ غلط در جامعه اجرا می شود که باعث آزار و اذیت شهروندان می شود.

 

این هنجارشکنی به گونه‌ای است که مردم به خصوص بانوان و کودکان در شب چهارشنبه سوری جرات بیرون آمدن و خارج شدن از خانه را ندارند چون اکثر آنان مورد هدف پرتاب ترقه و مواد منفجره قرار می‌گیرند.

 

معلولیت، سوختگی، فوت و جراحت ها از جمله مواردی است که در سال های گذشته مردم کشور و به ویژه استان در چهارشنبه آخر سال با آن مواجه شده اند و دیگر مردم آرامش و شیرینی چهارشنبه سوری ها را در هیاهو و سر و صدای زیاد مواد آتش زا گم کرده اند.

 

همزمان با این آیین‌ها مسئولان ادارات دخیل نیز در گفتگوهای مکرر، مردم به ویژه جوانان را از این رسم تحریف شده باز می دارند و آن را مخل آرامش مردم، همسایگان و دیگر افراد جامعه می شمارند.

 

رئیس پلیس پیشگیری گلستان گفت: پلیس و دستگاه قضایی گلستان برخورد جدی را در چهارشنبه آخر سال با هنجارشکنان خواهد داشت.

 

سرهنگ کامران یادگاری در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه طی جلسات خوبی که با دادستانی و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، توانستیم هماهنگی‌های خوبی را مبنی بر برخورد جدی با افرادی که نسبت به خرید و فروش و انبار کردن مواد آتش زا و محترقه اقدام می‌کنند، انجام دهیم.

 

رئیس پلیس پیشگیری گلستان افزود: قطعاً نگهداری این مواد، خطرات جانی و مالی بسیاری را دارد و مقام قضایی استان در این زمینه به صورت قاطع با افراد هنجارشکن برخورد می‌کند.

 

یادگاری ادامه داد: پلیس و دستگاه قضایی افرادی را مواد محترقه در انبار نگهداری کرده و یا رفتارهای خطرناک همچون پرتاب مواد آتش زا، انجام دهند را دستگیر کرده و تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت نگه می‌دارند.

 

وی اضافه کرد: همچنین پلیس با رانندگانی که در این شب‌ها اقدام به دور دور در سطح شهر و پرتاب نارنجک و مواد آتش زا کنند، برخورد کرده و تا پایان تعطیلات به حبس محکوم می‌شوند و همچنین خودروهای این افراد تا پایان تعطیلات توقیف می‌شود.

 

رئیس پلیس پیشگیری گلستان با بیان این نکته که پلیس برای حفظ جان و تامین آسایش فردی مردم، اصلاً با کسی شوخی ندارد، افزود: از هفته های گذشته، هماهنگی‌های لازم را با دستگاه قضا، اورژانس، آتش نشانی و شهرداری‌ها انجام شده است.

 

وی خواستار گزارش مردم از تخلفاتی که در این ایام مشاهده می‌کنند شد و گفت: در سال‌های گذشته تجربیات تلخی از آتش زدن محتویات سطل آشغال و حلقه‌های لاستیک کهنه داشتیم که هماهنگی لازم انجام شده تا این موارد ازسطح معابر جمع شود و با متخلفان برخورد شود.

 

یادگاری ادامه داد: همچنین در مکان‌هایی که در سنوات گذشته نیاز به دخالت قهری پلیس و دستگاه قضایی را داشته مشخص شده و نسبت به استقرار پلیس در چنین فضاهایی اقدام می‌کنیم.

 

رئیس پلیس پیشگیری گلستان از گشت‌های انتظامی با لباس شخصی پلیس در خیابان‌ها خبر داد و اضافه کرد: با افرادی که نسبت به ایجاد آتش غیرمتعارف اقدام می‌کنند برخورد خواهد شد ضمن اینکه فضای مجازی و صنوف برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند چهارشنبه سوری توسط پلیس فتا رصد می‌شود.

 

رئیس کل دادگستری گلستان هم افزود: در چهارشنبه آخر سال هم هدف ما پیشگیری از اتفاقات تلخ است که برای کنترل آن افراد سابقه دار را دعوت کرده و به آنها تذکرات لازم را داده‌ایم و در صورت ضرورت بازداشت خواهند شد.

 

حیدر آسیابی ادامه داد: همچنین کسانی که به توزیع مواد مخدر اقدام کنند، بازداشت شده و مغازه‌های متخلف هم پلمب خواهند شد.

 

وی تاکید کرد: تلاش‌ها باید برای ایجاد چهارشنبه آخر سال امن برای مردم شود و شادی و آرامش را برای آنها به همراه داشته باشد.

 

رئیس کل دادگستری گلستان  بیان کرد: عزم دادگستری در برخورد قاطع با افرادی است که سبب ایجاد شرارت و ناامنی در جامعه می‌شوند و هیچ اغماضی در برخورد قضایی با این افراد نخواهیم داشت.

 

سخن مشترک همه مدیران گلستانی برای پیشگیری از تکرار صحنه‌های دلخراش حریق و شلوغی بیمارستان‌های سوانح و سوختگی، بازگشت به آیین‌های دیرینه ایرانی است که نماد صلح و سلامت بود و خردمندی، همبستگی و نشاط جمعی را به یاد می‌آورد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار