فرماندار گمیشان:

فرماندار گمیشان گفت: شهرستان گمیشان بالغ بر ۶۰ خانه تاریخی دارد که ۲۰ خانه آن توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

۲۰ خانه تاریخی گمیشان ثبت میراث فرهنگی شده است

به گزارش گلستان 24، امید سقلی اظهار کرد: شهرستان گمیشان بالغ بر ۶۰ خانه تاریخی دارد که در حدود ۲۰ خانه توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

فرماندار شهرستان گمیشان افزود: تعداد ۱۲ خانه قدیمی در گمیشان به صورت خانه‌های بومگردی مورد بهره برداری قرار گرفته و زمینه اشتغال برای تعدادی از شهروندان را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: اکثر خانه‌های تاریخی گمیشان نیازمند بهسازی بوده و برای ترمیم این خانه‌ها نیازمند تسهیلات کم بهره هستیم که طبق هماهنگی‌هایی که با میراث فرهنگی استان انجام شده متقاضیان برای دریافت وام به میراث فرهنگی استان معرفی خواهند شد.

سقلی بیان کرد: خانه‌های قدیمی گمیشان با معماری کم نظیر بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارند و بیشتر با سبک روسی و با ترکیبی از چوب و آجر ساخته شده است.

فرماندار گمیشان تصریح کرد: شهرستان گمیشان بعد از گرگان بیشترین خانه‌های قدیمی استان را در دل خود جای داده است و استفاده از ظرفیت خانه‌های قدیمی در شهرهای گمیشان و سیمین شهر می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری در شهرستان کمک کند.

وی ادامه داد: معابر و کوچه‌هایی که این خانه‌های تاریخی را به هم وصل می‌کند نیازمند بهسازی است، هرچند تا امروز اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است و قطعاً مرمت این کوچه‌ها به رونق گردشگری در خانه‌های قدیمی کمک خواهد کرد.

سقلی افزود: پس از دو سال وقفه ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال استقبال خوبی از خانه‌های بوم گردی گمیشان داشتیم.

فرماندار گمیشان بیان کرد: گردشگرانی که از خانه‌های بوم گردی گمیشان استفاده می‌کنند، از ساحل زیبا و کم عمق چارقلی، گلفشان ها، مراتع زیبا و موزه میراث فرهنگی شهرستان بازدید می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار