سرپرست گروه موسیقی قزلباش شهرستان رامیان گفت: موسیقی نواحی و مقامی این قوم تجلی حماسه، رشادت، عرفان و معنویت اندیشه متعالی مردم این منطقه است که با زبان موسیقی به نسل امروز منتقل خواهد شد.

موسیقی قزلباش، تجلی معنویت و عرفان ساکنان قدیمی گلستان است

به گزارش گلستان 24، محمد نعیمی در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان اظهارداشت: اعضای این گروه، ترکان قزلباش ساکن رامیان هستند که احیای میراث موسیقی اجدادی خود را برای جلوگیری از فراموشی و انقراض دنبال می‌کنند.

وی افزود: موسیقی در تمام مراسم های آیینی دوران و نواحی مختلف رسالت ویژه ای بردوش داشته و انتقال دهنده میراث گرانبهای فرهنگی و هنری گذشتگان  است.

سرپرست گروه موسیقی قزلباش رامیان گفت: موسیقی قزلباش در کنار آرامشی که به مخاطبان خود منتقل می کند به نوعی عرفانی بوده و می‌توان از این ظرفیت ویژه برای تعلیم و تربیت استفاده کرد.

وی بیان کرد: آیین.های خاص و تاریخی اقوام در موسیقی نواحی تاثیر داشته و این اثر در مقام موسیقی قزلباش که با اشعار ترکی و با ساز دوتار و نی اجرا می‌شود ملموس است.

وی خاطرنشان کرد: دوتار رامیان از سازهای محلی و عرفانی به شمار می‌رود که قدمت تاریخی آن بیانگر اصالت موسیقی در این منطقه است.

نعیمی اظهار داشت: زیبایی‌پروری و انتقال اندیشه‌های متعالی فرهنگی، هنری و تاریخی از زبان موسیقی به راحتی امکان پذیر است.

وی افزود: جشنواره های مختلفی از جمله موسیقی نواحی سبب شناساندن موسیقی اصیل، بومی و محلی مناطق مختلف به جوانان شده و از نابودی و انقراض آن جلوگیری می کند.

گروه موسیقی قزلباش رامیان به سرپرستی، آوازخوانی و دوتار نوازی محمد نعیمی و دیگر اعضای گروه ربابه، جمیله و مریم بای، ملینا صادقلو، مهسا و صدیقه کاغذلو، نگار مطلبی‌نژاد، حسین رجبلو، عبدالله نکوئی و حسن بسطامی  در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان، قطعات حلنا، قوربانم من و ساناما اجرا کردند.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از دوشنبه شب در تالار فخرالدین اسعد گرگان آغاز شده و تا جمعه شب ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار