محمود مهاجروطن، رتبه اول کشوری الگوهای برتر تدریس:

باید دانش آموز را وارد میدان کرده و به تفکر وادارش کنیم تا بتواند قوانین ریاضی را خودش کشف کند. وقتی کشف کرد برایش لذت بخش خواهد بود.

بگذاریم دانش آموزان خودشان قوانین ریاضی را کشف کنند

گلستان24، در یک گفت و گوی اختصاصی، پای صحبت محمود مهاجروطن، دبیر ریاضی در شهرستان خان ببین و رتبه اول کشوری الگوهای برتر تدریس در یازدهمین جشنواره ی کشوری روش های فعال الگو های تدریس مبتنی بر فناوری درس ریاضیات، نشسته است:

 

سلام. لطفا خودتان را معرفی کنید.

محمود مهاجروطن هستم. مدرک فوق لیسانس ریاضی دارم و متولد 1354 در شهرستان خان ببین.

 

چند ساله که تدریس می کنید؟

من از 1372 تحصیل در رشته دبیری را آغاز کردم. از سالی که فارق التحصیل شدم هم ریاضیات تدریس می کنم.

 

محمود مهاجروطن رتبه اول کشوری

 

اولویت اول در تدریس برای شما چیست؟

بحث تفاوت های فردی دانش آموزان و شناخت روش های برتر تدریس از اولویت های تدریس است. در شرایط کنونی هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ارتباط بین تکنولوژی با آموزش نیز بسیار مهم است.

 

ریاضی درسی است که خیلی از بچه ها از آن فراری هستند. شما چه راهکاری برای تدریس این درس ارائه دادید؟

بحث جشنواره ای که شرکت کردیم، اگوهای برتر تدریس مبتنی بر فناوری و ورود تکنولوژی به آموزش بوده است. من سعی کردم در اول به تفاوت های فردی دانش آموزان خوب توجه کنم. دوما از فضای روش تدریس سنتی خارج شوم و فقط به سخنرانی صرف تکیه نکنم. در این جشنواره ، بیشتر بحث اعضای تیم و کارکرد گروهی را مد نظر قرار دادم.

در درس ریاضی نباید نکته را به دانش آموز بگوییم و به دنبال آن بچه ها مثال حل کنند، بلکه باید آن ها را به سمت و سوی تفکر پیش ببریم و اجازه بدهیم که آن ها خودشان قانون ریاضی را کشف کنند. وقتی این قانون را کشف کنند برایشان لذت بخش خواهد بود.

ما در این جشنواره همین کار را کردیم.  روشی را ارائه دادیم تا دانش آموز با استفاده از آزمایشات، مطالعات و تکنولوژی جدید، بتوانند ارتباط قوانین ریاضی را خودشان کشف کنند و با توجه به قانون کشف شده خودشان مسئله را حل کنند.

 

به نظر شما علت موفقیتتان در این جشنواره چی بوده است؟

اول از همه لطف خداوند متعال بود. بعد از آن انگیزه بسیار مهم است. این که عاشق معلمی و دانش آموزان باشی و بتوانی ارتباط خوبی با آن ها برقرار کنی. بتوانی ریاضی را از این حالت خشک و بی روح خارج کرده و ارتباط خوبی بین ریاضی و علم روز بوجود بیاوری.

 

محمود مهاجروطن رتبه اول کشوری

 

چه صحبتی برای معلمین استان دارید؟

قبلا با روش های سنتی ، سخنرانی و استفاده از تخته برای تدریس استفاده می کردم. امام دیدم دانش آموزان از درس ریاضی گریزان هستند. به این فکر افتادم که بفهمم چه راهکارهایی وجود دارد تا کلاس ریاضی از این حالت خشک و بی روح خارج شود و این کلاس یک کلاس زندگی باشد. این شد که وارد بحث الگو های برتر و روش های نوین تدریس شدم. امروز همه دانش آموزان با تکنولوژی، رایانه، اینترنت و شبکه های اجتماعی ارتباط دارند.

توصیه بنده به عنوان یک معلم علاقه مند به این حوزه آموزشی به همه همکاران این است که ریاضی را از حالت خشک و بی روح خارج کنند. فقط این نباشد که معلم سخنرانی کند و دانش آموز شنونده باشد. باید دانش آموز را وارد میدان کرده و به تفکر وادارش کنیم تا بتواند نکات ریاضی را خودش کشف کند. وقتی کشف کرد برایش لذت بخش خواهد بود.

اگر دانش آموز بخواهد فقط طوطی وار فرمول ها را حفظ کند بسیار برایش زجر آور خواهد بود. اما با فراهم کردن وسایل آموزشی که حتی معلم می تواند خودش بسازد و سر کلاس ببرد، دانش آموز خودش می تواند قوانین را کشف کند.

 

محمود مهاجروطن رتبه اول کشوری

 

حرف آخر؟

من برای همه معلمین عزیز، به ویژه معلمین استان گلستان، شهرستان رامیان و شهر خان ببین و مخصوصا معلمین عزیز ریاضی آرزوی توفیق می کنم.

میدانم که همه معلمین عاشق بچه ها هستند، اما انتظار دارم با توجه به شرایط کنونی که روش های نوین و تکنولوژی حرف اول را می زند، به این عرصه ورود پیدا کنند.

من از همه کسانی که در برگزاری این گونه جشنواره ها، چه در سطح شهرستانی و چه در سطح استانی و کشوری نقش دارند، سازمان آموزش و پرورش و همه کسانی که در وزارت خانه میزبان این جشنواره بودند و آن را برپا کردند تقدیر و تشکر می کنم.

همچنین از همه اعضای خانواده ام که در این مدت جشنواره نقش موثری در موفقیتم داشتند، به ویژه همسرم تشکر می کنم.

 

گلستان24، کسب این رتبه را به شما تبرک می گوید و برایتان آرزوی موفقیت روزافزون دارد...

ارسال نظر

  • معبر سایبری فندرسک
    0

    بهترین معلم ریاضی من در دوران راهنمایی

آخرین اخبار