یک زوج جوان قوم کتول استان گلستان، روز گذشته هم‌زمان با مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین، مراسم عروسی سنتی خود را برگزار کردند.

اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران به میزبانی گلستان+تصاویر

به گزارش گلستان24؛ همزمان با برگزاری روز چهارم و پایانی جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین که با استقبال بی نظیر مردم استان گلستان روبرو شده بود، مراسم جشن واقعی ازدواج یک زوج جوان از قوم کتول استان گلستان به صورت سنتی و محلی برگزار شد.

در این مراسم همه رسوم کتولی‌ها در مراسم ازدواج مانند خواستگاری، عروس دیدن، قندشکن و حنابندان عروسی برگزار شد.

با برگزاری این مراسم این دو زوج جوان زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

در این مراسم اقوام و آشنایان این زوج جوان آداب و سنن سنتی خود در مراسم ازدواج را برگزار کردند و این زوج جوان به خانه بخت رفتند.

امسال جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار با محوریت ازدواج سنتی اقوام با هدف ایجاد انگیزه و تشویق جوانان به ازدواج‌های سنتی برگزار شد.

در مدت برگزاری این جشنواره هر روز مراسم عروسی سنتی یکی از اقوام ترکمن، سیستانی و کتول برگزار شد.

150 غرفه صنایع دستی نیز در بخش صنایع دستی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برپا شده و در این بخش 28 استان کشور هنرهای دستی شاخص خود را به نمایش در آورده‌اند.

همچنین جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری 14 استان کشور در جشنواره اقوام ایران زمین در استان گلستان به نمایش در آمد.

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

nilkooh460 1

۱۰ گروه موسیقی برتر جشنواره اقوام ایران زمین در شب پایانی اجرا کردند

مسئول برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین رضا متکی در حاشیه مراسم پایانی جشنواره اقوام ایران زمین اظهار داشت: در روز پایانی و مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین10 گروه موسیقی برتر قوم‌های مختلف کشور به اجرای موسیقی پرداختند.

farhang-1

وی افزود: گروه‌های موسیقی گیلان، خوزستان، لرستان، موسیقی سنتی گرگان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان، هرمزگان، کردستان و بوشهر در این مراسم اجرا کردند.

مسئول برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین تصریح کرد: همچنین در روز پایانی این جشنواره مراسم جشن عروسی سنتی قوم کتول در محل برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین برگزار شد.

متکی گفت: اجرای نمایش اتحاد اقوام و اجرای موسیقی‌های برتر و مراسم‌های آئینی برتر اقوام کشور از دیگر بخش‌های روز پایانی جشنواره بود.

وی افزود: مراسم نقالی با موضوع ضامن آهو نیز در مراسم اختتامیه جشنواره اقوام ایران زمین برگزار شد.

مسئول برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: جشنواره اقوام ایران زمین با رویکرد مراسم سنتی ازدواج اقوام از 24 تا 27 شهریور در محل نمایشگاه بین‌المللی گرگان برگزار شد.

متکی اظهار کرد: در این جشنواره مراسم ازدواج سنتی اقوام ترکمن، سیستانی و کتول اجرا شد.

وی تصریح  کرد: 150 غرفه صنایع دستی نیز در بخش صنایع دستی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برپا شده و در این بخش 28 استان کشور هنرهای دستی شاخص خود را به نمایش در آوردند.

مسئول برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: همچنین جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری 14 استان کشور در جشنواره اقوام ایران زمین در استان گلستان به نمایش در آمد.

وی افزود: این جشنواره با حضور 7 سفیر از کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان،عراق و هند برگزار شد.

نفرات و بخش‌های برتر جشنواره اقوام ایران زمین معرفی شدند

در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین نفرات و غرفه‌ها و موسیقی‌های برتر جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

در این مراسم گروه موسیقی آئینی تبریز و گروه موسیقی استان بوشهر به عنوان گروه‌های برتر معرفی شدند و از رحیمه رحیمی نیز به عنوان پیشکسوت برتر قدردانی شد.

همچنین خلیل گلزاری، کبوتر کاووسی و محمدرضا گلرد به عنوان غرفه های برتر نمایشگاه صنایع دستی اقوام کشور معرفی شدند و سیاه چادر استان خوزستان نیز به عنوان سیاه چادر برتر انتخاب شد.

از مسعود آفندی نیز به عنوان دهیار برتر در موضوع گردشگری روستائی تجلیل شد.

در مراسم پایانی گروه موسیقی استان بوشهر و موسیقی آئینی آذربایجان به عنوان گروه‌های برتر به اجرای برنامه پرداختند.

نهمین جشنواره اقوام ایران زمین با رویکرد مراسم سنتی ازدواج اقوام از 24 تا 27 شهریور در محل نمایشگاه بین‌المللی گرگان برگزار شد.

150غرفه صنایع دستی نیز در بخش صنایع دستی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برپا شده و در این بخش 28 استان کشور هنرهای دستی شاخص خود را به نمایش در آوردند.

همچنین جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری 14 استان کشور در جشنواره اقوام ایران زمین در استان گلستان به نمایش در آمد.

این جشنواره با حضور 7 سفیر از کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان،عراق و هند برگزار شد.

nilkooh459 1

nilkooh459 1

nilkooh459 1

انتهای پیام/نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار