الیاس نادران در مسیر کربلا و نجف

زمانی که امام خمینی(ره) فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، تصور عده ای این بود که ایران باید عراق را اشغال کند و بعدازاین مسیر به قدس برسد ولی امروز به نظر من یکی از جلوه‌های بسیار زیبای فرمایش حضرت امام محقق شده است.

هر قدمی در مسیر اباعبدالله الحسین (ع)، دارای رویکرد سیاسی - معرفتی

به گزارش گلستان 24 :‌با نزدیک شدن به اربعین سرور و سالار شهیدان خیل کثیری از عاشق امام حسین علیه السلام راهی کربلای معلا شده‌اند تا در حماسه بزرگ پیاده‌روی اربعین شرکت نمایند. برخی از مسئولین و نمایندگان مردم در مجلش شورای اسلامی نیز در این راهپیمایی حضور بهم رسانده‌اند. الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی در مسیر کربلا در این خصوص گفت: پیاده‌روی باشکوه اربعین یک حرکت عمومی و جمعی است که اختصاص به هیچ مجموعه ای ندارد. همه بحمدالله در این راه خادم‌اند و باید همکاری کنند تا این حرکت ان شاءالله به نحو احسنت انجام گیرد.


این حرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من تصور می‌کنم اگر شرایط فراهم باشد حداقل ۳۰ میلیون ایرانی آمادگی دارند که برای اربعین به کربلا بیایند. همان‌طور که شرایط برای اهل عراق فراهم است و میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف عراق با حداقل امکانات در این مراسم شرکت می‌کنند، ملت ما هم مردم قانعی هستند و باید شرایط را برای حضورشان فراهم نماییم.


نظرتان را در مورد چشم‌انداز این حرکت عظیم بفرمایید، با توجه به اینکه تا چند سال گذشته تصور چنین رویدادی خیلی دور از ذهن بود.
خدا رحمت کند حضرت امام خمینی (ره) را آن زمانی که فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، تصور عده ای این بود که ایران باید عراق را اشغال کند و بعدازاین مسیر به قدس برسد ولی امروز به نظر من یکی از جلوه‌های بسیار زیبای فرمایش حضرت امام محقق شده، که ملت ایران و عراق ان شاءالله از همین مسیر اربعین حسینی راهی برای رسیدن به قدس و آزادی قدس شریف باز می‌کنند.


آیا این حماسه عظیم را یک حرکت سیاسی- دینی می‌بینید یا صرفا یک حرکت فرهنگی است؟
به‌طورکلی هیچ حرکت مربوط به قیام اباعبدالله غیرسیاسی نیست. منتها باید این سیاست مبتنی بر یک مبانی معرفتی باشد تا ان شاءالله در جهت تنویر افکار عمومی و برای توسعه دین مورد استفاده قرار گیرد.


این حرکت چه پیامی برای رژیم صهیونیستی می‌تواند داشته باشد؟
همان‌طور که می‌بینیم وحشت فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها در پی دارد. البته به نظر من نه فقط اسرائیل بلکه تمام کسانی که در منطقه قصد مقابله با اسلام راستین، نشر معارف دین و اهل‌بیت رادارند، این حرکت آن‌ها را به واهمه می‌اندازد.


به نظر من تمامی کسانی که مسئولیت دینی دارند می‌توانند از این فرصت برای آگاهی بخشی، افزایش معرفت الهی و ولایی کردن مردم استفاده کنند. اگر آگاهی بخشی در مورد کنه قیام اباعبدالله و ذات زیارت امام حسین (ع) در اربعین به‌درستی انجام پذیرد خود ملت به راه می‌افتند و همان‌طور که در هشت سال جنگ تحمیلی به پیروزی رسیدند می‌توانند ان شاءالله قدس را نیز آزاد سازند.

 در کنار هر حرکت راستین، حرکت‌های انحرافی هم ممکن است به وجود بیاید، نظرتان در مورد آسیب‌های این جریان چیست؟


کاملاً همین‌طور است. دشمنان این ملت، دشمنان دین و معارف اهل‌بیت و دشمنان اباعبدالله حتماً سعی می کنند که بدل بزنند، همان‌طور که اسلام انگلیسی را راه انداختند و یک حرکت‌های انحرافی برای بد جلوه دادن قیام اباعبدالله، زائران و مداحان و روضه خوان‌ها هم انجام دادند.


اما ملت ما بحمدالله بیدارند و عملکرد دشمنان راه به‌جایی نخواهد برد، کما اینکه در این ۱۴۰۰ سال هم خیلی تلاش کردند که قیام امام حسین (ع) را به انحراف بکشند و از آن بهره‌برداری سو کنند ولی به لطف خدا هیچ‌وقت موفق نشدند و بعدازاین هم موفق نخواهند شد.

نادران
ظاهراً کشور عراق طبق توافقات انجام‌گرفته، روزانه از هر مرز پذیرای پانزده هزار زائر است. درحالی‌که شاهد حضور بیش از سی هزار زائر در هر روز از مرزها هستیم. در رابطه با این مسئله نظرتان را بفرمایید.
اگر از قبل پیش‌بینی می‌شد که چنین استقبالی از ناحیه مردم وجود دارد و با دولت عراق هماهنگی لازم انجام می‌گرفت، پذیرش زائر روزانه تا سقف صد هزار نفر هم به‌سادگی ممکن بود.
البته سال گذشته هم شاهد چنین ازدحامی بودیم!


بله پارسال هم این اتفاق افتاد و باید برای امسال تدابیر بهتری اندیشیده می‌شد. بحمدالله دولت عراق محبت کرد و بحث ویزا را منتفی نمود و وقت زائران در مرز کمتر گرفته می‌شود. ولی برای تردد به داخل عراق می‌بایست هماهنگی‌های بهتری انجام می‌شد. از کانکس‌های موقت و نیروی اضافه استفاده می‌شد و همچنین وسایل حمل‌ونقل باید فراهم می‌شد تا افراد را تا محل معینی برسانند و ازآنجا مردم خودشان پیاده می‌رفتند.
بحمدالله استقبال مردم فوق‌العاده است و مهم این است که دولت و مجلس و نهادهای حکومتی باید بتوانند خودشان را همپای مردم با شرایط تطبیق دهند.


آیا در رابطه با بحث حمل‌ونقل  نگرانی ای وجود دارد؟ به نظر شما چه تدابیری می تواند اندیشیده شود تا زائران با خیال آسوده از مرزها بازگردنند.
ما آن‌قدر وسایل نقلیه عمومی بلا استفاده در کشور داریم که اگر آن‌ها را ده تا بیست روز در اختیار زائران اباعبدالله قرار دهند هیچ لطمه ای به حمل‌ونقل داخلی کشور هم وارد نمی‌شود.


چه اقداماتی از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه انجام خواهد گرفت؟
ما تلاشمان را می‌کنیم و تابه‌حال هم سعی کردیم به وظیفه‌مان عمل کنیم. بعدازاین هم وظیفه‌داریم این مسیر را تسهیل کنیم. ان شاءالله که بتوانیم این وظیفه را به‌درستی انجام دهیم.
 دولت، مجلس و نهادهایی که مسئولیتی دارند باید تقاضای مردم را به‌درستی اجابت کنند. به‌موقع تصمیم‌گیری کنند. در این رابطه بحث لغو روادید، افزایش ظرفیت‌های تردد، امکانات برای نقاط اسکان تا قبل از رسیدن به نقطه صفر مرزی و ... مطرح است که باید حل شوند.

*منبع: فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار