حجت الاسلام احمدی، درباره نگاه امام (ره) و رهبری به محرم؛

اگر این معارف شناخته نشود، خرافات وارد برنامه های عزاداری خواهد شد.

مکتب محرم، مکتب عملی توحید است

حجت الاسلام والمسلمین احمدی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، درباره محرم و صفر در نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می گوید: از منظر امام (ره) و مقام معظم رهبری، محرم و صفر عامل حفظ مبانی وحیانی و مکتب اسلام است به طوری که در کلام صریح حضرت امام (ره) آمده است: « این محرم و صفر است که اسلام را حفظ کرده است». لذا باید محرم و صفر را پاس بداریم.

وی با اعتقاد به این که پاسداشت محرم به شناخت آن است، می گوید: اگر محرم را بشناسیم، می توانیم با استفاده از آن به عنوان یک کانون بزرگ و دانشگاهی بی بدیل، با معارف اسلام از همه جهات آشنا شویم. اگر معرفت پیدا نکنیم و تنها به جنبه احساسی محرم بپردازیم، قطعا روش ما دستخوش تغییرات خواهد بود.

احمد احمدی  محرم، مکتب عملی توحید13

عضو سابق هیات علمی دانشگاه امام حسین ، با بیان این که "مکتب محرم، مکتب عملی توحیدی است"، می گوید: در طی تاریخ، عالمان دینی به معارف عاشواریی و ماه محرم تاکید کردند. اگر این معارف شناخته نشود، خرافات وارد برنامه های عزاداری خواهد شد. به تعبیر شهید علامه مطهری، تحریف متوجه محرم خواهد شد و نه تعریف به معنای معرفت.

احمد احمدی  محرم، مکتب عملی توحید1

وی با اشاره به این که تحریف به معنای واژگون و وارونه جلوه دادن است، ادامه می دهد: این که حقیقت هدف را معکوس جلوه دهیم، تحریف است. ما باید به حقیقت قیام اباعبدالله پی ببریم. همانگونه که در کلام خود ایشان آمده است، « هدف من برای نجات امت جدم رسول الله و امر به معروف و نهی از منکر است.» این کلام به ما گوشزد می کند که در تاریخ اتفاقی افتاده است. جابجایی منصب صورت گرفته است. منصبی که باید در اختیار پیامبر (ص) و آل او باشد، در دست امویان قرار گرفته است. امروز بناست یزید بجای پیامبر حکمران شود و این فلسفه وجودی مکتب حسین است که باید تبیین شود و نگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دقیقا همین است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، می گوید: البته باید به جنبه های احساسی عاشورا و محرم نیز توجه کنیم. به تعبیر حضرت امام (ره) «باید عزاداری سنتی برپا کنیم.» عزاداری های سنتی ما، عزاداری های غیر سنتی و آنچه که به امضای شریعت نمی رسد، مانند قمه زدن و آسیب زدن به خود را از بین می برد. این که تا پاسی از شب عزاداری کنیم و به معارف محرم و امام حسین (ع) توجه نداشته باشیم را از میان می برد.

حجت الاسلام احمدی ، معتقد است نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به محرم و صفر، به معنای محرم خالص مکتب حسین است، نه محرم وارداتی محرم که شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی خود آن را توضیح داده است.

احمد احمدی  محرم، مکتب عملی توحید12

وی می گوید: اگر راه امام حسین (ع) را بشناسیم، ایثار، فداکاری و زندگی موحدانه در جامعه حاکم می شود. اگر خواستگاه های امام حسین (ع) در اقدام او از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا تبیین شود، در روش و منش زندگی بشریت تغییر و تحول ایجاد خواهد شد. زیرا امام تنها حسین (ع) متعلق به مسلمین و شیعیان نیست. او متعلق به بشریت است. او آیینه تمام نمای کمالات الهی است. معدن رأفت و رحمت الهی است. به تعبیری کوتاه می توان گفت امام حسین (ع) قرآن مجسم و ناطق است. کما این که قرآن هم حسین صامت است. ما می توانیم با نگاه درست به عاشورا و کربلا ، راه و رسم زندگی حسینی را در محرم بیاموزیم. هدف ایشان اصلاح جامعه اسلامی و امت پیامبر (ص) است.

ارسال نظر

آخرین اخبار