مصیب کوهی مشایخ، در گفت و گو با گلستان24؛

اولین کارم در خصوص اعتکاف بود که با دوربین هندی کم سونی آن را ساختم و بازیگرش هم خودم بودم.

حضور فیلم سازان گلستانی در جشنواره ها کمرنگ است/ اولین ساخته ام درباره اعتکاف بود

گلستان24، در یک گفت و گوی اختصاصی، پای صحبت های مصیب کوهی مشایخ، عکاس، فیلم ساز، فیلم نامه نویس و فعال فرهنگی شهرستان مینودشت، نشسته است که در زیر می خوانید:

 

سلام. لطفا خودتون رو برای ما معرفی کنید؟

سلام وعرض ادب و احترام دارم خدمت همه مخاطبینی که این گفتگو را می خوانند و عرض تسلیت دارم به مناسبت فرا رسیدن ماه سراسر شور و شعور و احساس و تدبیر و بصیرت برای همه مسلمانان و محبین عزیز، مصیب کوهی مشایخ هستم. متولد استان گلستان، شهرستان مینودشت.

 

 

فعالیت شما در چه حیطه ای است و چه شد که به این عرصه قدم گذاشتید؟

 دانش آموخته در زمینه های عکاسی ، فیلم سازی و فیلم نامه نویسی هستم. البته عرصه بیشتر فعالیت هایم در قالب مستند سازی و کلیپ بوده و تجربه فیلم های داستانی را هم دارم.

از همان دوران راهنمایی به کارهای هنری علاقه مند بودم و هستم و از داستان نویسی قدم در این عرصه نهادم. داستان هایی که شاید از نگاه عده ای خوب بود و از نگاه عده ای مبتدی کار. البته من به کارهایی که انجام می دادم با افتخار می نگرم.

در کاهای هنری باید صبور و دارای حوصله فراون باشید و از شکست نترسید هر چند که به نظر من در کارهای هنری، اگر در حیطه شرع قدم برداریم، شکست وجود ندارد.

 

مصیب کوهی اقا سید باقر جشنواره فیلم عمار14

 

از چه سالی فعالیت هایتان را شروع کردید؟

در واقع از همان دوران راهنمایی که خدمتتان گفتم.

در ابتدا مجموعه داستان هایی کوتاهی می نوشتم، اما خداوند متعال توفیق داد در یک دوره از مسابقاتی که ستاد اقامه نماز کشور با عنوان نویسندگان جوانان و نوجوانان که هر ساله برگزار می نماید شرکت نمایم. 

البته تاکنون 4 الی 5 نمایشگاه اختصاصی عکس، در شهرستان گنبد کاووس با موضوع عکاس های مکه و مدینه منوره و یک نمایشگاه اختصاصی با مجموعه عکس هایی با سوژه های متفاوت در خانه هنر و اندیشه قم هم برگزار کرده ام. در جشنواره استانی قم نیز عکس هایم به مرحله داوری و انعکاس درنمایشگاه راه یافته اند.

 

تا به حال چه فیلم ها و مستندهایی ساخته اید؟

فیلم هایی اعم از تجربی و به صورت جدی همراه با دوستان، قبل از اینکه در موسسه تولیدات رسانه ای "مٌبشر فیلم"  فعالیت داشته باشم ، مشغول ثبت و ضبط بودیم.

البته اولین کارم در خصوص اعتکاف بود که با دوربین هندی کم سونی آن را ساختم و بازیگرش هم خودم بودم. زحمت تصویر برداری آن را هم پسر دایی ام آقای عقیل شه مرادی کشیدند. تدوینش را هم خودم انجام دادم اگرچه متاسفانه در اثر حادثه ای هارد سوخت و کلی زحمات از بین رفت، اما آن تجربیات که حاصل شده بود در روح و جسمم اندوخته شد و حالا هم امیدوارم خداوند متعال توفیق دهد در این عرصه تبلیغی و فرهنگی و مذهبی که داریم موفق شویم.

یک مستند 90 دقیقه ای با موضوع جریانات خاورمیانه و نقش آمریکا در منطقه ساختم و عنوان این فیلم را هم" آمریکای جنایتکار هیچ غلطی نمی تواند بکند را قرار دادم " .  عمده موضوعات این فیلم در خصوص بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی و نقش آمریکا در خصوص جنایت منطقه می باشد. این فیلم را سال قبل به جشنواره عمار فرستادم

 

مصیب کوهی اقا سید باقر جشنواره فیلم عمار15

 

کار فیلم مستند" نخهایی که برای خداوند بافته می شوند" با مدت زمان 12 دقیقه ، با موضوع پیرزنی که دستمال بافی سنتی دارد را نیز انجام دادیم که الحمدلله در سومین جشنواره بین المللی فیلم عمار به بخش مسابقه راه یافت و در سینماهای کل کشور از جمله سینما 22 بهمن گرگان، سینما فلسطین تهران ، و در شهرهای مینودشت و گنبد و قم و کاشان و زاهدان و همدان و شهرهایی دیگر اکران شد.

چند کلیپ ساخته ام که دو تای آن ها از شبکه استانی صدا و سیمای قم پخش گردیده است. یک کلیپ در خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و کلیپی کوتاه در خصوص مادر یک شهید گمنام  که هر چند کار کوتاه است اما برای آن برای ضبط بعضی از نماها به استان همدان رفتم و تجربیات زیادی را کسب کردم.

یکی دیگر از کارهایم با عنوان" اشک های روشن" که ضبط آن در سال 91 ، در شهرستان گنبد کاووس در مکان مزار شهدای امام زاده یحیی بن زید با کمک دوستانم در " انجمن فیلم وعکس شهرستان مینودشت" انجام شد.

موضوع این فیلم کوتاه درخصوص ارادت اهل سنت عزیز به امام حسین علیه السلام است. در خصوص خواهر یک شهید بزرگوار از خانواده محترم اهل سنت است که خاطره ای از شفا یافتن یکی از اقوامش را برایمان تعریف کرد . این مستند هم در کشور با استقبال خوبی در بخش اکرانهای مردمی فیلم عمار داشت.

یک مستند دیگر هم با عنوان " در مسیر عاشقی " که موضوع آن پیاده روری اربعین است  ساختیم که سال گذشته در روز اربعین از صدای و سیمای قم پخش شد.

یک مستند 70 دقیقه ای هم ساخته ام با عنوان " پرنده ها فدراسیونی ندارند" با موضوع ورزش پالاگرایدر که در آن طی گفتگویی ، این ورزشکاران از مشکلات خود گفتند. این مستند هم در شهرستان مینودشت به تصویر کشیده شده است.

کارهای دیگری هم بوده که به همین فعلاً بسنده می نمایم.

 

مصیب کوهی اقا سید باقر جشنواره فیلم عمار1

 

لطفاً درباره جشنواره فیلم مردمی عمار و فیلم آقا سیدباقرکمی توضیح بدهید؟

جشنواره عمار بعد از فتنه های سال 1388 منافقین داخلی و خارجی شروع به کار کرد و با بخش های مختلف و با موضوعاتی همچون  جنگ نرم، تاریخ انقلاب ، فتنه 88 ، اقتصاد مقاومتی ،بیداری اسلامی ، نقد درون گفتمانی و با موضوعاتی از جمله استکبار ستیزی فعالیت خوبی را آغاز کردند.

این جشنواره  ویژگی هایی از جنس اخلاص ،شجاعت ،شهامت ، حق طلبی ، استقلال طلبی و ایستادگی در مبارزه با ظلم و استکبارستیزی دارد و یکی از اهدافی را که دنبال می کند همان آگاهی بخشی به مردم است. جشنواره عمار تاکنون توانسته در داخل از کشور و خارج از کشور مخاطبین زیادی را جذب نماید.

علاقه مندان  می توانند به سایت  عمار فیلم به نشانی   www.ammarfilm.ir  مراجعه نمایند و اطلاعات لازم را در خصوص اکران ها و جشنواره کسب نمایند.

در خصوص مستند"آقا سید باقر" ، هر انقلابی به دنبال اهدافی است که به آسانی بدست نمی آیند.

سوژه ای که انتخاب کردیم، خاطرات حضرت حجت الاسلام والمسلیمن حاج آقای سید باقر موسوی امام جمعه محترم و مردمی گالیکش می باشد که از شخصیت های مبارز و انقلابی این منطقه می باشند. عمده فعالیت های ایشان از سال 1342 هم زمان با سخنرانی امام خمینی رحمه الله در قم شروع شده و قطعاً خاطرات انقلابی و زحمات این مردم و منطقه باید به تصویر کشیده شود.

چنین شخصیت هایی گنجینه هایی هستند که باید خاطرات و زحمات آنها ثبت و ضبط شود و تا آنجایی که من مطلع شدم متاسفانه نهادی تاکنون برای ثبت خاطرات انقلابی ایشان تلاشی انجام نداده است.

لازم است ما هوشیار باشیم و لازمه این هوشیاری ها کسب تجربه و شنیدن خاطرات جذابی همچون خاطرات حاج آقای  موسوی امام جمعه محترم و مردمی شهرستان گالیکش است که تاپای جان از اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند و سرانجام هم پیروز شدند. زحمات این عزیزان باید حفظ شود و در اذهان مردم جامعه ما ماندگاری شود.

ان شاءالله در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار امسال در بخش تاریخ انقلاب شرکت خواهم داشت و ثمره اش به نام استان گلستان خواهد بود. زحمت کشانی همچون آقا سید باقر موسوی در این استان حضور دارند و امیدوارم این مستند باعث شود تا دیگر عزیزان در دیگر شهرستان های این استان هم شناخته شوند.

من همین جا اعلام می کنم که با کمک دوستان حاضریم این خاطرات را ثبت نماییم بدون اینکه چشم داشت مادی در خصوص فیلمسازی داشته باشیم .  هر خواننده محترم که این گفتگو را می خواند می تواند  از طریق خبر گزاری شما با ما در ارتباط باشد و ما حاضریم با همکاری " موسسه تولیدات رسانه ای مٌبشر فیلم " خاطرات هم استانی های عزیز را ثبت و ضبط نماییم.

 

مصیب کوهی اقا سید باقر جشنواره فیلم عمار13

 

آیا مسئولین استان از فعالیت های شما حمایت می کنند؟

هر بزرگواری که بخواهد با آن ها همکاری داشته باشیم در خدمتشان هستیم، اما تاکنون هیچ گونه تماسی از مسئولین استان در این چند سال نداشته ایم. شاید کوتاهی از ما بوده باشد. بهر حال ما وظیفه خود می دانیم که قدم هایی هر چند ناچیز در حفظ و نشر اهداف انقلاب اسلامی داشته باشیم.

 

فیلم سازی استان در چه سطحی قرار دارد؟

تا آنجایی که من اطلاع دارم دوستانی و عزیزانی در استان فعالیت دارند ولی متاسفانه در جشنواه هایی که ما حضور داشتیم از استان گلستان حضور بسیار گمرنگ است.

انشاءالله با تلاش و جدیت هنردوستان و هنرمندان شاهد شکوفایی آثاری از استان گلستان در کشور و در سطح جهان باشیم. البته این نکته را هم باید متذکر شد که هنر فلیم سازی علاوه بر علاقه و دغدغه مندی صبر و حوصله را هم می طلبد و همچنین امکانات که باید بعضی از ارگانهای خاص باید حمایت کنند.

 

فیلم ها چه تاثیری در فرهنگ جامعه ما دارد ؟

رسانه ها اعم از نوشتاری و تصویری نقشهای اساسی در فرهنگ یک جامعه را ایفا می نمایند در واقع آنها شکل دهنده اساسی در خلق و خوی انسانها هستند. در واقع رسانه ها جزئی از سبد کالای روزانه ما شده اند. در واقع نقش اساسی در شکل گیری یک اجتماع دارند و قطعاً فیلم به عنوان یک منبر مجازی تاثیر بسزایی در افکار انسان ها دارد.

غربی ها با همین ابزار قدرتمند توانسته اند خیلی از اندیشه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اشان را به مردم شان تزریق فکری نمایند. فیلم تاثیر گزارترین ابزار رسانه ای در میان مردم یک جامعه می باشد .

 

برای کسانی که به این حیطه علاقه مند هستند چه پیشنهادی دارید؟ چگونه وارد این راه شوند وپیشرفت کنند؟

البته ما هم به عنوان یک هم استانی، به عزیزانی که تمایل دارند وارد این عرصه شوند در ابتدا می گویم که نیت ها را پاک نمایند و تلاش ، صبر ، جدیت و توکل بر خداوند را از یاد نبردند.

کاری که می سازید شاید به لحاظ فرم و محتوا چندان قوی هم نباشد ، شاید تمسخرهایی هم صورت بگیرد اما نباید ناراحت شوید و با توکل بر خداوند انشاءالله با جدیت ادامه دهید و مطمئن باشید با تلاش و جدیت موفق خواهید شد.

 

مصیب کوهی اقا سید باقر جشنواره فیلم عمار12

 

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

ان شاءالله امیدوارم که خداوند متعال توفیق عنایت فرماید در عرصه کارهای فرهنگی و هنری با جدیت ادامه دهم و بتوانم خدمتی به جامعه نمایم .

 

حرف آخر؟

ضمن تشکر از شما زحمتکشان در عرصه اطلاع رسانی، امیدوارم شما خبرنگارها هم با شهامت و جدیت در این عرصه باشید و به کارخودتان ارزش قائل شوید که وظیفه ای سخت در جهت نشر صحیح اخبار و صداقت در موضوعات خبری دارید.

امیدوارم که مردم جامعه ما با وحدت در کنار همدیگر از آرمانهای انقلاب اسلامی دفاع و پاسداری نمایند. صادقانه و خالصانه به فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی گوش فرا دهیم.

برای همه خدمتگزاران به این نظام موفقیت را از خداوند متعال خواستارم. یا علی مدد

 

ارسال نظر

  • مهمان
    0

    بنام خدا با سلام و تشکر
    لطفا در پایین سوال اول این متن را قرار دهید :
    درکارهای هنری باید صبور و دارای حوصله فراون باشید و از شکست نترسید هر چند که به نظر من در کارهای هنر شکست وجود ندارد، البته در یک صورت هنر وادی برای شکست انسانها می شود در صورتی که ما شرع مقدس را در رفتار و اندیشه هایمان که مسلمان هستیم را رعایت نکنیم در این صورت هنر باعث شکست و نابودی ما خواهد بود.

آخرین اخبار