راه‌های جلوگیری از نفوذ فرهنگی

همه جنگ‏‌های تاریخ، در واقع، جنگ فرهنگی و جنگ ارزش‌‏ها بوده است؛ ماجرای نفود روحانیون یهودی در جمع علمای اسلامی برای تحریف قواعد اسلامی و در نهایت داستان غم‏انگیز و عبرت‏آموز مسلمانان در اندلس نمونه های تهاجم فرهنگی است.

واکاوی نفوذ لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن در ایران/سابقه تاریخی تهاجم فرهنگی

به گزارش گلستان24؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دو روز پیش با اعضای ستاد کنگره‌ شهدای استان چهارمحال و بختیاری‌ تاکید کردند: "ما مواجهیم با یک حمله‌ی همه‌جانبه‌ی فرهنگی و اعتقادی و سیاسی اعلام نشده، لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همه‌ی ابزارها حمله کرده برای سست کردن اعتقادات دینی و سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها و جذب جوان‌ها برای مقاصد خودشان."  

 نفوذ فرهنگی

ایشان همچنین یادآور شدند: "در مقابل حمله‌ی فرهنگی و اعتقادی دشمن کارهایی دارد انجام می‌گیرد لکن بیش از اینها باید کار بشود، اینکار هم به عهده‌ی دولتی‌ها است هم مردمان مؤمن، هم مسئولین رسمی و غیررسمی، یک کار همین احیاء مفهوم شهادت و ارزش شهادت و ارزش شهید است.‌"

مقام معظم رهبری در دیدار ماه قبل خود با فرماندهان و کارمندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این موضوع اشاره کردند و فرمودند:"...نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند...."

مسئله نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن و لزوم واکنش کافی در مقابل این اقدامات از موضوعات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب بوده است. این nv حالی است که امروزه با توجه به رشد فکری و آگاهی عمومی ملت های جهان، نفوذ و سلطه از راه لشکر کشی های نظامی به روشی منسوخ بدل شده است. به همین سبب نیز، الویت در نفوذ و سلطه بر کشورها، به روش های فرهنگی و سیاسی داده شده است. لذا تبلیغات سیاسی و مذهبی، استفاده ابزاری از شبکه های رسانه ای و مجازی، سوء استفاده و تبلیغ از طریق انجمن ها و نهاد های مختلف به عنوان بهترین راه نفوذ در جوامع در حال توسعه و استحالة درونی آنان در دستور کار قرار دارد. در این راه ارزش های غربی، ارزش های مترقی جلوه داده می شود، تا در نهایت این ارزش ها، جایگزین معیارها و ارزش های بومی و ملی ملت ها شوند. لذا عمل جایگزینی فرهنگ بیگانه با فرهنگ خودی به شکلی عامدانه در جریان است تا ملت­ها و جوامع را نسبت به فرهنگ خود بیگانه و مطیع غرایز بیگانگان کنند. این مسئله ای است که رهبر معظم انقلاب آن را تهاجم فرهنگی و ابزار نفوذ دشمن می نامد و آن را مهمتر از نفوذ امنیتی و اقتصادی بر می شمرد.

*****سابقه تاریخی تهاجم فرهنگی

این نگرانی دارای بنیان های محکم و تاریخی طولانی است، مسئله ای تازه نیست که در قرن بیستم و با پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمده باشد، بلکه پیشینه‏ای به درازای تاریخ دارد. چرا که همه جنگ‏های تاریخ، در واقع، جنگ فرهنگی و جنگ ارزش‏ها بوده است. در طول حیات اسلام نیز این قاعده وجود داشته است، دشمن بارها از این ابزار استفاده کرده است. ماجرای نفود روحانیون یهودی در جمع علمای اسلامی برای تحریف قواعد اسلامی و در نهایت داستان غم‏انگیز و عبرت‏آموز مسلمانان در اندلس نمونه های تهاجم فرهنگی است.  

اما در دوران استعمار، قدرت‏های جدید غربی که به منابع دست نخورده‏ای برای استحکام و گسترش نظام سرمایه‏داری خود نیاز داشتند، به تسخیر سرزمین‏های دیگر روی آوردند و کشورهای آفریقایی و آسیایی را زیر سلطه خویش گرفتند. آنها برای تثبیت سلطه خود زدودن "موانع فرهنگی" را در دستور کار خود داشتند. لذا ساختن مدرسه‏ها به سبک غربی، وارد کردن کالاهای ساخت فرنگ و نیز راه انداختن جریان‏های سیاسی و مذهبی از جمله اقدامات آنان برای مقابله با "فرهنگ بومی" این جوامع بود. با همین سازوکار بود که بهره کشی بی سابقه تاریخی از ملت های تحت سلطه آغاز شد. اما مانع عمده ای که در سر راه آنها برای نفوذ در سرزمین‏های اسلامی وجود داشت، فکر دینی و فرهنگ اسلامی بود که هیچ گونه نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب را تحمل نمی‏کرد. و امروز در اوج قدرت و سلطه  غربی ها در جهان، همچنان سر منشاء اعتراضات بر علیه است.

***** تهاجم فرهنگی در ایران

کشور اسلامی ما نیز از جمله کشورهایی است که آماج این تهاجم فرهنگی بوده و هست. اگرچه تهاجم فرهنگ استکبار جهانی به ایران، پیشینه‏ای دراز دارد، اما تحول بخش فرهنگی در جامعه ایران، به طور مشخص از زمان رضاخان شروع می شود و مبارزه با حجاب و ترویج بی‏حجابی، جلوگیری از برگزاری مجالس مذهبی و سوگواری اهل بیت(ع)، در انزوا قرار دادن روحانیت و خلع لباس آنان، برگزاری مراسم‏های سیاسی به شیوه غربیان، بستن مدرسه‏های علوم دینی و... اموری هستند بود که برای استحاله فرهنگی در دستور کار قرار می گیرند.

 با سقوط رضاخان و در دوره محمد رضا شاه دستورالعمل‏های دیکته شده پیشین پیچیده‏تر و متفاوت‏تر از گذشته به اجرا درمی آیند. عوامل استکبار این بار در کنار غیر عقلانی جلوه دادن ارزش‏های ملّی - اسلامی، از سیاست نرمش با مخالفان بهره جسته و طبق فرهنگ تحمیلی و وارداتی به راه اندازی و گسترش تفریح‏گاه‏ها، روزنامه‏ها، مجله‏ها، رادیو و تلویزیون، مدارس، دانشگاه‏ها، کاباره‏ها، دانسینگ‏ها و دیگر مراکز تأثیرگذارنده پرداختند. این بار احساس خطر مردم به اندازه‏ای بود که مقاومت، بیداری و خیزش مردم مسلمان ایران را در پی داشت که در نهایت به سرنگونی و فروپاشی حکومت پهلوی انجامید.

*****پیروزی انقلاب اسلامی

استکبار جهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت از دست دادن منافع خود و با هدف از میان بردن آرمان‏های اسلامی و نیروهای انقلابی، از شیوه‏های گوناگونی همچون: محاصره اقتصادی، سیاسی، نظامی و انواع شیوه‏های فشار و ترس و تهدید و ... استفاده کرد و چون هیچ کدام از این راه‏ها نتوانست او را در رسیدن با اهداف پلیدش یاری کند، تهاجم فرهنگی را به عنوان تنها راه سازوکار موثر، در دستور کار خود قرار داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیةاللَّه خامنه‏ای در این باره می‏فرماید: "دشمن با یک محاسبه فهمید که جمهوری اسلامی را با تهاجم نظامی نمی‏شود از بین برد. محاسبه قبلی آنها غلط از آب درآمده بود. همین طور دیدند با محاصره اقتصادی هم نمی‏شود کاری کرد... لذا فهمیدند که باید عقبه ما را بمباران کنند...عقبه ما در مبارزه ملت ایران با قلدری استکبار جهانی، عبارت از فرهنگ ما بود. منطقه عقبه ما عبارت از اخلاق اسلامی، توکّل به خدا، ایمان و علاقه به اسلام ...."

لذا واقعیت این است که امروز فرهنگ الهی و اسلامی کشورمان مورد تهاجم فرهنگ مادی غرب قرار گرفته است. هدف غرب نیز بیگانه کردن مردم از فرهنگ خودی و کشاندن به سوی سراب فرهنگ غربی است. لذا فاجعه زمانی خواهد بود که فرهنگ یک ایرانی، فرهنگ "از اینجا رانده و از آنجا مانده" باشد. دشمن تلاش دارد؛ در درجه اول ارزش ها و اعتقادات ایرانی، اسلامی را از فرد ایرانی بگیرد و بعد با یک آشفتگی و هرج و مرج فکری حتی مانع نهادینه شدن حداقلی از قواعد و قوانین صرفا مادی غرب در افراد ایرانی گردد. تحت تاثیر همین مسئله است طیفی از فساد اجتماعی و سیاسی با حمایت های دشمن شکل گرفته است و اگر مدیریت نشود می تواند بحران آفرین و نابودگر باشد.

امروز نسل جوان ما تحت تاثیر سیل تبلیغات دشمن در تکاپوی یافتن پاسخ مناسبی به سوالات و ابهامات خود است. اگر پاسخ‏های درستی به او داده نشود، دیگران با ارائه پاسخ‏های انحرافی هدف فوق الذکر را عملی خواهند کرد. با این هدف است که غرب، هر ساله مبلغ هنگفتی صرف مدیریت و هدایت افکار عمومی و آموزش مدیران و دست اندرکاران آن در عرصه جهانی می‏کندطوری که بر اساس آمار یونسکو، جریان انتقال اخبار از این کشورها به ملت‏های تحت سلطه، صد ها بار بیشتر از انتقال بالعکس اطلاعات است. بیشتر کشورهای تحت این نفوذ قرار داشته و با اخبار و اطلاعات نادرست به بازی گرفته شده، و دچار "فریب تبلیغاتی" می‏شوند.

به گفته فیلیپ بونونسکی( نویسنده آمریکایی )جهان سرشار از کتاب‏هایی است که عاملان "سیا" نوشته و منتشر کرده‏اند. افزون بر این، سازمان سیا، در کشورهای گوناگون بنگاه‏های انتشاراتی و شبکه‏های توزیع کتاب و روزنامه دایر کرده است. مهم‏ترین و بزرگ‏ترین خبرگزاری‏ها در جهان، یونایتد پرس و آسوشیتد پرس(آمریکا)، رویتر (انگلیس)، تاس (شوروی سابق) فرانس پرس (فرانسه)، روزانه میلیارد ها کلمه به اقصی نقاط جهان مخابره می‏کنند. مجموعه این دستگاه‏ها، مؤسسه‏ها و امکانات باعث شده است که یک نویسنده آمریکایی، ماشین، تبلیغات آمریکا را نیرومندترین شبکه "شتشوی مغزی" جهان بداند.

با این حال کسی منکر تبادل اطلاعات و تبادل فرهنگی نیست. اما بایستی میان دو مقوله تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی تفاوت گذاشت. در حالی که در تبادل فرهنگی، گزینش، تحلیل و تولید فرهنگی در دستور کار قرار دارد، در بحث تهاجم فرهنگی تحمیل ، تخریب و تسلیم فرهنگی مطرح است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیةاللَّه خامنه‏ای در این زمینه می‏فرماید: "ما ایرانی هستیم؛ باید بگردیم همان چیزی را که متعلّق به خود ماست پیدا کنیم. البته این به این معنا نیست که زیبایی‏های دیگران را یاد نگیریم. انسان هر چیز خوب و زیبایی را از دیگران می‏آموزد، اما خوب است آن را در فرهنگ خودش حل کند و از آن استفاده کند." اساس سخنان ایشان نیز این است که نگذاریم فرهنگ غرب را به ما تزریق کنند، خودمان از فرهنگ خوب غربی استخراج کنیم.

سراج 24

 

ارسال نظر

آخرین اخبار