جمعه های دلواپسی

رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله فرمود: اى سلمان او (قائم) را تو و کسانى که مثل توأند و آن‌هایى که او را با حقیقت معرفت،دوستش دارند،درک خواهید کرد.

چه کسانی قرار است به یاری امام عصر(عج) بشتابند؟/ رجعت هفتاد هزار صدیق پس از مرگ

 پروردگارا! امروز و هر روز با تو و حجت تو (عج) پیمان وفاداری می بندم و تا زمانی که هستم، بر سر پیمانی که بسته ام، می مانم....

خداوندا ! مرا از یاوران و همراهان و مدافعین حجتت (عج) قرار بده. از آنان که مشتاق برآوردن دستورات آن بزرگوار (عج) هستند.

همانان که مطیع و مدافع و سر به فرمان اویند و آرزومند شهادت در رکاب آن حضرت (عج).

خدایا! اگر مرگ بین من و ظهور آن امام (عج) جدایی انداخت، وقتی به او اذن ظهور دادی، مرا کفن پوش و سلاح بر دست، از قبر بیرون آور تا لبیک گوی دعوتش باشم....(۱)

سازمان امام مهدی (عج)

سازمان آن حضرت متشکل است از فرشتگان و اجنه، اصحاب و یاران حضرت (عج)

یاران امام عصر - ارواحنا له الفداء - به چند گروه تقسیم می‌شوند:

۱-یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.

۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه - ارواحنا فداه - از قبرها برمی‌خیزند.

۳-یارانی که همراه حضرت عیسی‌علیه السلام از آسمان فرود می‌آیند. (۲)

***

یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه - ارواحنا فداه - از قبرها برمی‌خیزند:

رجعت

در بسیاری از روایات، ائمه معصومین‌علیهم السلام از زنده شدن گروهی از مردگان هنگام ظهور حضرت مهدی‌علیه السلام سخن گفته‌اند. برخی از مردگان به اذن خداوند زنده می‌شوند و مدّتی جهت بهره جستن از حکومت امام عصرعلیه السلام در سایه حکومت آن حضرت زندگی خواهند کرد.

اما آیا زنده شدن مردگان ممکن است؟ آیا تاکنون مرده‌ای زنده شده است؟ علّت زنده شدن آنها چیست؟

زنده شدن مردگان نه تنها عقلاً محال نیست، بلکه واقع شده است و قرآن نیز در چند آیه، به این موارد اشاره فرموده است، ازجمله می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ وَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ»( بقره/ آیه ۲۴۳)؛ آیا نگاه نمی‌کنید به سرنوشت کسانی که از شهرهایشان خارج گردیدند، در حالی که هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنان گفت: بمیرید، سپس همه را زنده گردانید.

آیات ۲۶۰و۲۵۹سوره بقره هم به این موضوع اشاره دارد.

مرحوم طبرسی در مجمع البیان، در تفسیر آیه «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ»( نمل/ آیه ۸۳) می‌فرماید: «بنابر روایات فراوان از ائمّه‌علیهم السلام، خداوند هنگام ظهور و قیام حضرت مهدی‌علیه السلام، گروهی از شیعیان و پیروان را که از دنیا رفته‌اند، زنده می‌گرداند تا به ثواب یاری آن حضرت بشتابند و در دولتش اظهار شادمانی و سرور و خوشحالی بنمایند.

همچنین خداوند عدّه‌ای از دشمنان خود را زنده می‌گرداند، تا به وسیله حضرت مهدی‌علیه السلام از آنها انتقام گرفته شود... و هیچ عاقلی شک ندارد که این کار مقدور خداوند متعال و غیر محال است و خداوند شبیه همین را در امّت‌های گذشته انجام داده و قرآن در موارد متعددی در این باره سخن گفته است.(۳)

زنده شدن مؤمنان و منتظران 

در زیارت امام زمان علیه السلام می گوییم: و اگر قبل از ظهورت، مرگ من فرا رسد به وسیله تو به خدای تعالی توسل می کنم که بر محمّد و آل محمّد درود بفرستد و برای من، بازگشت در ظهورت و رجعت در دورانت را قرار دهد.(۴)

از امام صادق علیه السلام روایت کرده اندکه فرمود: هـر کـس خـدای را، چـهـل بـامـداد بـا ایـن واژه هـا و جـمـلات نیایش کند و با این دعای عهد، خـالصـانـه و صـادقانه با خدای خویش عهد بندد، از یاران قائم ما خواهد بود. پس اگر پـیش از ظهور آن گرامی از دنیا برود خداوند او را از آرامشگاهش برانگیخته و به هر واژه ای از دعـایـش ، هـزار پـاداش بـه او ارزانـی داشـتـه و هـزار لغـزش را از پـرونـده عمل او پاک خواهد ساخت.(۵) 

مفضّل مى‌گوید: روزى نزد حضرت صادق علیه السّلام از «قائم علیه السّلام»و کسانى که به انتظار مردند،یادى کردیم آن حضرت فرمود:«هرگاه«قائم»قیام کند به نزد قبر مؤمن مى‌آیند و به او مى‌گویند:اى فلانى!صاحب تو ظهور کرده،اکنون اگر مى‌خواهى برخیز و بر او ملحق شو و اگر مى‌خواهى هم‌چنین در کرامت حق بمان.» (۶)

[البته تعداد منتظران در مقایسه با دیگر مردم جهان،خیلى کم و حتّى از خود شیعیان نیز،درصد منتظران کم است. (۷)]

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: «أرواح مؤمنین در جنان(رضوى)به زیارت آل محمد علیهم السّلام مى‌روند و با ایشان از خوردنى‌ها و نوشیدنى‌ها استفاده مى‌کنند و در مجالس آن‌ها حاضر مى‌شوند و با ایشان صحبت مى‌کنند تا روزى که«قائم ما علیه السّلام» قیام کند خداوند آن‌ها را برمى‌انگیزاند،پس با آن حضرت همراه مى‌شوند و دسته دسته او را لبیک گویند.(۸)

عبد الکریم خثعمى گوید که امام صادق علیه السّلام فرمود:  وقتی قیام«قائم»نزدیک شد،ماه جمادى آخر و ده روز از رجب،براى مردم،باران مى‌بارد که؛مانند آن را ندیده‌اند پس خداوند با آن باران گوشت‌هاى مؤمنان و بدن‌هاى آن‌ها را در قبرهایشان مى‌رویاند!
و گویا مى‌بینم آن‌ها ازسوى«جهینة»(سرازیر)مى‌شوند درحالى‌که خاک سرهایشان را مى‌تکانند(پاک مى‌کنند).(۹)) 

رجعت هفتاد هزار صدیق

حضرت باقر علیه السّلام فرمود:«هنگامى که«قائم علیه السّلام»ظهور کرد، داخل کوفه شود، خداوند برانگیزاند براى او از پشت کوفه، هفتاد هزار صدیق. (۱۰) (به احتمال قوى آن‌ها از وادى السّلام برمى‌خیزند.) 

سلمان فارسی

رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله فرمود: اى سلمان او (قائم) را تو و کسانى که مثل توأند و آن‌هایى که او را با حقیقت معرفت،دوستش دارند،درک خواهید کرد. 

سلمان گوید:خدا را شکر زیاد کردم و در برابر رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله ایستاده و گفتم:حالا براى سلمان مهم نیست مرگ را ملاقات کند یا مرگ او را فراگیرد.(۱۱)

مفضّل

در اثبات الهداة از کسانى که به خصوص اسم برده شده است یکى مفضّل است.  حضرت صادق علیه السّلام به او فرمود: «تو و چهل و چهار نفر با «قائم» خواهید بود تو سمت راست «قائم» به امر و نهى مشغول مى‌شوى. مردم در آن روز بیش از امروز از تو فرمان مى‌برند.(۱۲)

عبدالله بن شریک عامری، داود رقی و... 

امام باقر علیه السّلام فرمود: «گویا مى‌بینم عبد اللّه بن شریک عامرى را که عمامۀ سیاه بر سر دارد و دو طرف آن را میان دو شانه‌اش آویزان و در جلوى روى«قائم»با چهار هزار نفر از دامنۀ کوه بالا مى‌رود و مکرر تکبیر مى‌گویند.»(۱۳)

احمد بن محمد مى‌گوید حضرت امام صادق علیه السّلام به (یکى از اصحاب بنام)داوود رقى که در حال راه رفتن بود نگریست و فرمود:هرکس خوشحال مى‌شود به یکى از یاران«قائم»نگاه کند،به این شخص بنگرد. 

در جاى دیگر فرمود وى (داوود) را در میان خود بمنزلۀ مقداد به شمار آورید.(۱۴) 

اصحاب کهف

امیر المؤمنین علیه السّلام در خطبه‌اى فرمود: «ایشان با سگشان برمى‌گردند، از ایشان است مردی که به او (ملیخا) گویند و دیگرى حملاها و این دو شاهد خواهند بود براى«قائم»و امر وى را تسلیم مى‌شوند،پس«قائم علیه السّلام»یکى از آن‌ها را به جنگ روم مى‌فرستد و او بدون فتح برمى‌گردد، پس دیگرى را بفرستد و او فاتحانه برمى‌گردد.(۱۵)

قائم علیه السّلام به آن‌ها سلام مى‌کند،پس خداوند آن‌ها را زنده مى‌کند سپس به خوابگاهشان برمى‌گردند تا روز قیامت.(۱۶) 

اصحاب حضرت موسی علیه السلام

امام صادق علیه السّلام فرمود: «هرگاه«قآئم آل محمد»قیام نماید،بیرون آورد از پشت کعبه(در روایتى از پشت کوفه و این أظهر است)بیست و هفت نفر را پانزده نفر از قوم موسى که مردم را به حق هدایت مى‌کردند و به حق عدول مى‌دادند و هفت نفر از اصحاب کهف و یوشع بن نون وصى موسى و مؤمن آل فرعون و سلمان فارسى و مالک أشتر و ابودجانه (۱۷)

زنان رجعت کننده

در دلائل الإمامة نام عدّه‌ای از زنان آمده است که برای یاری رساندن به امام زمان‌علیه السلام زنده می‌شوند. مفضّل گوید: امام صادق‌علیه السلام فرمود: «سیزده زن همراه قائم آل محمّدعلیهم السلام خواهند آمد.

عرض کردم: برای چه کاری؟ فرمود: «به مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت، همان‌گونه که همراه رسول خداصلی الله علیه وآله بودند.»

عرض کردم: آنها را برایم نام ببرید. حضرت فرمود: «قنواة دختر رشید هجری، امّ ایمن، حبّابه والبیه، سمیّه مادر عمار یاسر، زبیده، امّ خالد احمسیه، امّ سعید حنفیه، صیانه ماشطه و امّ خالد جهنیه.»(۱۸)

در روایات از بازگشت شهیدان نیز سخن گفته شده.

امام باقر علیه اسلام در گفتگویی که با زراره داشت، ضمن اینکه بین مرگ طبیعی و کشته شدن در راه خدا فرق گذاشت، به وی فرمود: چنین نیست هرکس کشته می‌شود، با آن که در رختخواب مرده باشد، یکسان باشد. همانا هرکس در دنیا کشته شود، ناچار باید برگردد تا مرگ را بچشد.(۱۹)

هم چنین اهل ولایت و معرفت و به فرموده پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم: هرکس ایمان محض داشته باشد، او نیز باز خواهد گشت.(۲۰)

....ادامه دارد.

منابع:

۱-ترجمه فرازی از دعای عهد
۲- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲
۳-همان ،پ ۳۵ ص۸۱به نقل از مجمع البیان، ج ۷، ص ۳۶۷
۴- مفاتیح الجنان،اعمال سرداب مقدس
۵-امام مهدی (عج)، از ولادت تا بعد از ظهور ص۵۲۴
۶- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ، ج ۲،ص ۹۴به نقل از معجم أحادیث امام المهدى:۳۳۲/۳ ح ۸۷۶؛بحارالأنوار:۷۶/۵۳ ب ۲۹ ح ۸۱
۷-همان ج۲ ص۹۴
۸- الارشاد:ص ۳۴۲؛بحار الأنوار:۹۰/۵۳ ب ۲۹ ح ۹۴ و ۲۹۱/۵۲ ب ۲۶ ح ۳۵
۹- معجم أحادیث امام المهدى:۳۲۴/۳ ح ۸۶۷؛بحار الأنوار:۳۹۰/۵۲ ب ۲۷ ح ۲۱۲
۱۰- بحار الأنوار:۸۴/۵۳ باب الرّجعة ح ۸۶ 
۱۱-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) به نقل از دلایل الإمامة:ص ۲۳۷؛المحجّة فى ما نزل فى القائم الحجّة:ص ۲۹۸و بامداد بشریت پ۳۶ به نقل از دلائل الامامه ص۲۳۷
۱۲-معجم أحادیث امام المهدى:۳۳۲/۳ ح ۸۷۶؛بحار الأنوار:۷۶/۵۳ ب ۲۹ ح ۸۱
۱۳- معجم أحادیث امام المهدى:۳۳۳/۳ ح ۸۷۷؛بحار الأنوار:۷۶/۵۳ ب ۲۹ ح ۸۱
۱۴- جامع الرّواة:۳۰۸/۱؛تنقیح المقال:۴۱۴/۱؛زندگانى امام زمان:ص ۱۶۷
۱۵- منتخب الأثر:ص ۱۶۵؛الزام النّاصب:ص ۱۷۷؛یوم الخلاص:ص ۲۱۶
۱۶- منتخب الأثر:ص ۱۶۵؛الزام النّاصب:ص ۱۷۷؛یوم الخلاص:ص ۲۱۶
۱۷- دلائل الإمامة:ص ۲۴۷
۱۸-بامدادبشریت ،محمدجوادطبسی،ص۸۱،پ۳۵به نقل ازدلائل الامامه ص۲۶۰
۱۹- تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۱۲ و بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۲۹ 
۲۰- دلائل الامامه ص۲۳۷

/جهان نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار