نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی که سومین دوره آن روز چهارشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید، گام موثری برای حمایت از موسسات و شرکت های دغدغه مند در عرصه فضای دیجیتال است.

تقویت رسانه های انقلاب برای مقابله با نفوذ

به گزارش گلستان24،اگر جهان در قرن بیستم از مرز زایش پدیده ای چون سیستم های دیجیتال گذر کرد و راه به پیوند جنین هایی همگرایی انسان با تکنولوژیک زد، حالا در هزاره جدید همه چیز در همزیستی میان آدمیان با ابزاری که می توان عنوان موجودی حیات یافته بر آن نهاد، به سر می برد و در این میان آن چه موجب بسط دیدگاه های آدمی با خلایقی ماشینیستی می گردد انتقال داده ها از ساختمان مرکزی ذهن آدمی بوده که دنیایی مواج از داده ها و ستانده ها را شکل می دهد.

چرخش پُر جنب و جوش اطلاعاتی که هر صدم های ثانیه را به تماشای نظرگاه آدمیان در هر گوشه از نقاط کره خاکی به دنبال داشته تا دیگر چشم ها هم در تب چشم زدن از تاب مسابقه انتقال اطلاعات بیفتند! اما به راستی چه میزان از این خروجی های اطلاعاتی از پدافندهای خبری که به دلیل بی مرزی و استقلال کاربران فاقد قواعد دنیای حقیقی می باشند، قابلیت و ارزش وام گیری و در واقع بهره مندی را دارند؟!

پاسخی که در طول چند سال گذشته به انحای مختلف می توان نتیجه آن را با اتفاقات رخ داده در جهان دریافت کرد. انواع حوادث و رخدادهای شکل یافته در طول سالیان گذشته مبنی بر انحرافات اخلاقی و تلخ کامی های روابطی خونین یافته از بی بند و باری، سوغات جهان سودازده ای است که در پی گسترش تمدن و مدرنیته شهری و افزایش توان تفکری افراد بود!

اما نتیجه حاصله به جای بزرگراهی منتهی به بهشتی برین تبدیل به کوچه ای تنگ و باریک از اخلاق گریزی شد و در این جا جان کلام نطفه خود را شکل می دهد که آن چه پیش از دستیابی به هر گونه سلاحی می بایست مورد نظر افراد قرار گیرد، نحوه برخورداری از آن ابزار و مصالح می باشد که می تواند همچون شمشیر دو لبه ای برای آدمی باشد.

امروزه در بمب تکنولوژیک و در میان انواع نقشه های شوم سران مستکبر برای زدودن مرزهای انسانی و دینی در کشورهای مختلف و به خصوص در جوامع مسلمان ما ماندیم و انواع پدیده های نوظهوری که هر روز همراه با بیداری چشمان خود را به رخ می کشند و باید دانست که راه برخورد با این مظاهر بشری و یافته های علمی نه نقاب کشیدن بر رخسارشان، بلکه تامل و تفکر در جهت برخورد و نحوه رویارویی با آن خواهد بود. از این رو در برابر هژمونی کشنده مستکبرین نیاز است تا با نگاهی متفکرانه به دنبال تزریق اندیشه هایی همراستا با اصالت و دیانت خود باشیم و ضمن توجه به دغدغه های فرهنگی در باب جبهه معرفتی انقلاب اسلامی به مقابله با ضربه های طراحی شده از سوی سیاستمدارانی درنده خو در عرصه فرهنگی برآییم.

آن چه مهم است به خدمت گیری ابزارهای تکنولوژیک و دستاوردهای عرصه دیجیتال برای رسیدن به اهدافی ارزش مدارانه در عرصه فرهنگ بوده و هر نوع عقب نشینی در این عرصه موجب پیش روی گام های دشمنان در میعادگاه جهان سایبری خواهد بود.چنان که بیل‌گیتس،موسس شرکت مایکروسافت درباره مواجهه با ماشینیسم نفوذ یافته در زندگی امروز طی نوشته ای عنوان کرد:«نقش رایانه در زندگی بشر شگفت انگیزاست، اما مهم این است که رایانه در زمره ارزشهای انسانی تعریف شود.» متاسفانه آن چه در زندگی امروز برخی از مردمان ایران که هنوز معلق میان سنت و مدرنیته هستند، قابل مشاهده می باشد وادادگی و اسیر شدن و در واقع در خدمت جهان تکنولوژی درآمدن بوده و از این رو رویه ای معکوس از حقیقت ماجرا رخ داده است. از سویی برنامه های فرهنگی موثری در جبهه جنگ نرم جهت برخورد با ویروس های ضد فرهنگی با وجود تاکیدات رهبری رخ نداده است و این در حالی است که ازابتدای سال 2005، مراکزآموزش مهارتهای IT با هدف آموزش شهرنشینی الکترونیک، مهارتهای IT و کاربری رایانه ایجاد شده اند اما در واقع چندان کارآمد در احوال به هم ریخته موجود نبوده اند.

برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی که سومین دوره آن روز چهارشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید، گام موثری برای حمایت از موسسات و شرکت های دغدغه مند در عرصه فضای دیجیتال بوده که شامل عرصه های مختلف جهان الکترونیک و تکنولوژیک بوده است و راهی است برای عرض اندام متقابل مردم و فعالان عرصه دیجیتال و فن آوری های علمی و مسیری برای سامان دهی وضعیت به هم ریخته در فضای مجازی. و در این راستا امید بر آن است تا با تقویت برنامه هایی این چنینی در میان ناکارآمدی بسیاری از دستگاه های فرهنگی به مقابله با انواع نفوذهای رخ داده در فضای دیجیتال و فن آوری شتافته تا از قافله روزگار جا نمانیم.

منبع:سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار