پرونده جشنواره موسیقی فجر گلستان با برگزاری یک شب خاطره انگیز و با اجرای ویژه استاد جواد داوری بسته شد.

ملودی جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان به نُت آخر رسید

به گزارش گلستان24،ختتامیه جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان با اجرای چهارگروه موسیقی و اجرای ویژه استاد جواد داوری شامگاه پنجشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد. این برنامه از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه با اجرای میدانی گروه موسیقی سیستانی هامون به سرپرستی محمد نوری و مدیریت محمدشاهی پودینه آغاز شد. این گروه پنج بخش را به اجرا گذاشتند که شامل چوب بازی، بازی دو چوبه، رقص محلی با لباس، رقص پا و رقص شمشیر آیتم‌های اجرایی این گروه بود.

گروه هامون از سال ۷۸ به سرپرستی محمد نوری و مدیریت محمدشاهی پودینه فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه چهارمین حضور خود را در جشنواره موسیقی فجر تجربه می‌کنند.

بعد از اجرای میدانی نوبت به آغاز رسمی برنامه اختتامیه رسید. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان سخنران این برنامه بود. حجت الاسلام علی اصغر فضیلت سخنان خود را با تبریک دهه فجرآغاز کرد و گفت: این برنامه با نام دهه مبارک فجر آغاز شد چون پیروزی انقلاب برکات بسیاری برای کشور داشته است.

فضیلت ایجاد آشتی بین دین و دنیا، آشتی دین و سیاست، آشتی بین دین و دانش و آشتی بین دین و هنر از جمله موسیقی که در خدمت تعالی انسان باشد و ما را به خوب دیدن و نیکی دیدن خوبی‌ها ترغیب کند را از برکات این دهه برشمرد.

افزایش نشاط و شادی راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی است

وی در ادامه دستاورد مهم دهه فجر را آشتی بین دین و نشاط و شادمانی عنوان و اظهار کرد: یکی از وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که با استفاده از ظرفیت تشکل‌های موسیقی با تهاجم فرهنگی مقابله کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیوه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی را افزایش نشاط و شادی در جامعه دانست و افزود: جامعه شاد جامعه مقتدری است که می‌تواند از تمامیت خود دفاع کند و یکی از شیوه‌های کاهش تهاجم فرهنگی کاهش افسردگی، خمودی و بیماری است.

حجت الاسلام فضیلت هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای هنری و زمینه برای بروز استعدادها، حمایت از این استعدادها، ایجاد رقابت هنری با سایر گروه‌ها و صیانت از سرمایه‌های هنری عنوان کرد.

بعد از سخنرانی مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان گلستان نوبت به اجرای گروه خاطره‌ها با سرپرستی سهیل سرکرده رسید. اعضای این گروه سهیل سرکرده رئیس انجمن موسیقی استان گلستان، محمود گلی عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان، ملیکا سرکرده و سیاوش مهرابی هستند.

ناگفته نماند اعضای این گروه سال‌های قبل در گروه‌های مجزا تجربه حضور در جشنواره فجر را داشتند ولی امسال با نام گروه خاطره که چند ماه از تشکیل آن می‌گذرد برای بار اول در جشنواره موسیقی فجر گلستان شرکت کردند.

گروه خاطره با اجرای سه قطعه زیبا به کار خود در جشنواره موسیقی پایان داد. نوبت به اجرای ویژه رسید و چون از قبل در برنامه اعلام نشده بود باعث شگفتی حضار شد. اجرای استاد جواد داوری بزرگ مرد موسیقی استان گلستان که نامش افتخار آفرین این مرز و بوم است.

داوری پس از ۳۲ سال به تالار بازگشت

استاد داوری به آخرین اجرای خود در تالار فخرالدین اسد گرگانی اشاره کرد و گفت: ۳۲ سال پیش آخرین اجرای خود را در این تالار برگزار کردم و امروز بعد از ۳۲ سال دوباره به روی صحنه این تالار آمدم در حالی که بسیاری از دوستان و همکارانم دیگر در کنارم نیستند.

داوری که غمی در صدایش موج می‌زد اجراهای امشب خود را تقدیم به عزیزی کرد که کمتر از یک سال است جمعشان را ترک کرده است. همراهی اجرای استاد داوری دو نوازی سنتور و تنبک بود که به همراه وحید لطفی اجرا شد.

در پایان اجرای استاد داوری از وی و چند تن از بزرگان موسیقی استان تجلیل شد. ابوالفضل امیرلطفی، عبدالله میرزا زنجانی، زهرا امینی و سیدحمزه حسینی تجلیل شدگان امشب بودند. نوبت به اجرای گروه کوبه‌ای موسیقی روزبه به سرپرستی محمود پهلوان نژاد رسید این گروه کوبه‌ای دو اجرا در قالب گروه ۱۱ و ۲۵ نفره اجرا کردند.

حُسن ختام برنامه اختتامیه اجرای کنسرت گروه پارسیان بود .

پرونده جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان روز جمعه با اجرای مهدی احمدوند در دو سانس به صورت کامل بسته می‌شود.

نظرسنجی از تماشاچی‌ها خبر از نمره قبولی این جشنواره می‌دهد. اکثر شرکت کنندگان در این جشنواره معتقدند جشنواره موسیقی آوای فجر امسال که برگزاری آن به بخش خصوصی واگذار شده بود متفاوت‌ترین جشنواره طی این سال‌ها بوده است. برخی حضار حضور استاد جواد داوری را نقطه عطف این جشنواره می‌دانستند و برخی گله مند بودند نحوه اطلاع رسانی برای تمامی برنامه‌ها یکسان نبود.

تنوع قومیتی گلستان تنوع اجراهای موسیقی را می طلبید

محمود گلی عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان گلستان که سابقه ۱۵ سال فعالیت هنری در کارنامه خود دارد در رابطه با تفاوت جشنواره موسیقی فجر امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سال‌های پیش برنامه ریزی‌ها از سمت تهران انجام می‌شد و بیشتر گروه‌های بومی محلی در این جشنواره حضور داشتند اما امسال برای اولین بار بازبینی درخواست‌ها توسط خود ما انجام شد.

گلی در ادامه به چند قومیتی بودن استان گلستان اشاره کرد و گفت: ما اقوام مختلف با سلیقه‌های مختلفی در هنر داریم طبق تفکر عموم مردم سعی شده گروه‌هایی انتخاب شوند تا تمامی اقوام از آن بهره مند شوند.

این عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان در ادامه اظهار کرد: همیشه گروه‌های موسیقی پاپ و معروف با استقبال خوبی رو به رو می‌شوند اما ما سعی کردیم انتخاب گروه‌ها به گونه‌ای باشد که جنبه فرهنگی آن هم حفظ شود.

محمود گلی با بیان اینکه تمام تیم اجرایی هدفشان این بود که بهترین برنامه را ارائه کنند گفت: با بررسی عملکرد این جشنواره و رفع ایرادها می‌توان در سال‌های بعد جشنواره‌ای با کیفیت بالاتر ارائه کرد.

این جشنواره در کنار کم و کاستی‌ها با تلاش بی وقفه عوامل اجرایی  به خوبی هر چه تمامتر برگزار شد و امیدواریم سال‌های بعد با برنامه ریزی دقیق‌تر شاهد برگزاری هرچه با شکوهتر این جشنواره‌ها باشیم.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار