اينجا گميش تپه جايي كه بيشتر از همه جاي ايران هواي جيب شاه دامادها را دارند.

در گمیش تپه بیشتر از همه جای ایران هوای جیب داماد را دارند+تصاویر

 ازدواج هاي بي تكلف و سنتي از ويژگيهاي عيني و بارز مردم تركمن است ، در اينجا مردم نه به حرف و شعار بلكه به صورت صد درصد عملي و واقعي دست عزيزان خود را با كمترين هزينه و تكلف هاي غير ضرور با سادگي و صفا در دست هم مي گذارند واز صميم قلب با توكل بر خدا خوشبختي را برايشان آرزو مي كنند.

به گزارش گلستان 24،  مهريه در ميان شهرهاي تركمن نشين استان گلستان ، در نوع خود بي نظير و متفاوت است.

اينجا شعار كي مهريه رو داده و كي گرفته معنايي ندارد ، اتفاقا مهريه هاي نجومي هم هيچ تعريفي ندارد.

در فرهنگ مردم تركمن ، مهريه معمولا براي همه دختران شهر غني و فقير به يك ميزان و بر اساس عرف آن شهر است و معمولا ميزان مهريه توسط امام جمعه هر شهر تعيين مي شود.

مهريه در همان ابتداي وصلت ، توسط داماد و طي تشريفات خاص به همراه ريش سفيدان فاميل به پدر عروس داده مي شود و او نيز بر حسب توان خود مبلغي به آن اضافه مي كند و جهيزيه عروس را خريداري مي كند .

اين سنت زيبا و پسنديده ، ما را به ياد ازدواج پربركت و آسماني حضرت علي (ع) و فاطمه (س) مي اندازد كه مولا زره خود را مي فروشد و پيامبر گرامي با آن حداقل وسايل يك زندگي ساده را تهيه مي كند.

مهريه دختران گميش تپه اي فقط يك ميليون و 800 هزار تومان است 

جالب است بدانيد مهريه دختران گميش تپه اي فقط يك ميليون و 800 هزار تومان است و اين ميزان در ساير شهرها متفاوت و معمولا كمي بيشتر است ، به طور مثال در شهر مجاور بندرتركمن اين مبلغ 3 ميليون تومان است.

تدابير زيركانه براي ازدواج پسران با دختران همشهری

نكنه ظريف اينجا است كه مهريه يك ميليون و هشتصدي فقط مختص دختران گميش تپه اي كه با پسران همان شهر ازدواج مي كنند مي باشد يعني اگر يك داماد بندر تركمني از گميش تپه عروس انتخاب كند بايد همان 3 ميليون مهريه شهر خود را بدهد حتي اگر داماد گميش تپه اي از ديگر شهرها كه مهريه بالاتري دارند همسر انتخاب كند بايد مهريه را به نرخ شهر عروس پرداخت كند.

مي بينيد اين تدابير زيركانه براي تشويق جوانان به ازدواج با همشهريان خود است.

نه سالن، نه لباس عروس ميليوني و نه دستمزد هاي نجومي آرايشگران هيچ كدام

بيش از 90 درصد عروسي هاي جوانان گميش تپه در خانه ها و با سادگي و همت قوم و خويش و با يك پذيرايي ساده و سنتي برگزار مي شود.

جمعيت زياد ، ديگ هاي بزرگ ، چكدرمه ، بشمه ، سادگي ، صفا ،محبت ، رسم و رسومات زيبا ، كمك مالي به تازه داماد و ، شعر خواني و رقص خنجر و مسابقات كشتي و ... يك دنيا خاطره خوش همه را مي توان در يك عروسي سنتي تركمن يكجا مشاهده كرد.

در تمام شهرستان گميشان حتي يك هتل و يا سالن براي برگزاري مراسم عروسي وجود ندارد.

آنچه از همه چيز مهتر و با اهميت تر است اين است كه ميزان طلاق در بين مردم تركمن نسبت به ساير شهرهاي ايران خصوصا كساني كه مهريه هاي كمر شكن را تضمين خوشبختي فرزندان خود مي دانند در سظح بسيار پايين تري قرار دارد .

تصاويري كه در اين قسمت مشاهده مي كنيد كاملا واقعي و توسط خبرنگار ما در سال جاري گرفته شده است.

aros-13

aros2jpg

aros3

aros4

aros7jpg

aros8pg

aros9pg

aros10pg

aros-12

aros14

asos16

 انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار