حیا به ما نمی گوید کور شو!یا زیبایی هایت را کور کن!می گوید:نگاه و زیباییهایت را حراج نکن.هیچ وقت اشیای گرانقیمت را به معرض حراج نمی گذارند.حیا کالای وجود انسان را قیمتی می کند و به نگاه ارزش می دهد.

این کار آخر و عاقبت ندارد

به گزارش گلستان 24، چشم دریچه حسّاسی است که اگر انسان مراقب نباشد، یک نگاه آلوده و نفوذ آن در دل، موجب انحراف جنسی می شود. اوّلین خاکریز و سدّ عظیم حیا و عفت با همین نگاه های ساده، شکسته می شود. چه بسا یک نگاه طوفان بر پا بکند و موجب عشق های نامشروع شده و هزاران بلا و گرفتاری به دنبال خود بیاورد. از این روی اسلام معتقد است که باید روابط نامشروع از همین مرحله نخست کنترل شود.

 

جاسوس دل زنان

 

روانشناسان چشم را «جاسوس دل» معرفی کرده اند. ریشه بسیاری از مفاسد، درگیری ها و ازدواج های ناخواسته و تحمیلی ناشی از همین امر است. نگاه ها زمینه ساز دل بستن ها، بروز شیدائی ها و در نهایت رسوائی ها هستند. چشم می بیند، عاطفه تحریک می شود، آدمی را به حرکت در می آورد و آنگاه بیا و تماشا کن و نکته مهمتر این است که بین چشم چرانی فرقی بین زن و مرد نیست.

مَثل کسی که از ابتدا مراقب چشم خود باشد مانند کسی است که افسار اسبی را در دست داشته باشد و آن اسب بخواهد وارد دالانی تنگ و کم عرض شود، و او به راحتی افسار را گرفته و مانع گردد. ولی کسی که مراقب نگاهش نیست به کسی می ماند که افسار را رها کند تا آن حیوان وارد چنین مکانی شود و بعد بخواهد آن را بیرون بیاورد.

قرآن کریم مرد و زن مسلمان را پیش از دعوت به عفّت جنسی، به عفّت چشم دعوت می کند.

 

عواقب چشم چرانی بانوان

 

چشم چرانی در بین دختران جوان موجب اتلاف وقت و انرژی و عدم تمرکز در کارها و مانع بسیاری از فعالیت ها می شود (مثلاً اُفت تحصیلی). چرا که انسان را مثل یک فرد معتاد بدنبال خود می کشد .صحت فراست و حواست را از انسان می گیرد و قلبی که می توانست تجلی معلومات همانگونه که هستند باشد حال دچار تیرگی و تاریکی می شود. کسی که چشم خود را کنترل نکرد، قلبش مکدر و تاریک می شود و دروازه های علم و معرفت به رویش بسته می شوند. ‏در چشم چرانی، دختر بعلت فطرت ذاتی و عرف جامعه، قادر به ابراز نیاز و بیان احوالات درونی و احساسات عاطفی خود نیست. بنابراین نگاه برای او اسارت است و حسرت در پی دارد. برای همین شخص دچار سرخوردگی، افسردگی و پرخاشگری می شود که این حالات در صورت تداوم مخرّب روح و جسم او خواهند شد و اثر نامطلوبی بر مراکز عصبی خواهند گذارد و بهداشت روانی فرد را که پایه هر پیشرفتی است به خطر می اندازد.

اگر همین نگاه در زنان متاهل رشد و نمو پیدا کند بی میلی نسبت به همسر و زندگی را در پی خواهد داشت تا جایی که زن دچار لغزش می شود و در حالت دیگر پایه های یک خانواده سست و متلاشی می گردد و بی بند و باری ، ولنگاری ، ناهنجاری و فساد و ابتذال در اجتماع رواج پیدا می کند. در حالی که می تواند به راحتی با چند نسخه ی ساده مانند کنترل نگاه، قانع بودن و… روحیه تنوع طلبی را از خود دور و زندگی سالمی را اداره کند.

حیا به ما نمی گوید کور شو! یا زیبایی هایت را کور کن! می گوید: نگاه و زیبایی هایت را حراج نکن. هیچ وقت اشیای گرانقیمت را به معرض حراج نمی گذارند. حیا کالای وجود انسان را قیمتی می کند و به نگاه ارزش می دهد و می گوید:

نگاهت را بی حساب خرج نکن و جالب آن که این طور نگاه ها سپر محکمی است در مقابل دیگران. وقتی انسان نگاهش را کنترل کند ، با این عملش به طرف مقابل هم تلقین می کند که تو هم باید اینطور باشی و لباس حیا را به نگاهت بپوشانی.

باحجاب

ارسال نظر

آخرین اخبار