نمازگزاران، پس از انجام مراسم نماز عید و برگشتن به منزل با یکایک اعضای خانواده دست داده و عید را تبریک می گویند و سپس به منظور ذبح قربانی (احیای سنت پیامبر عظیم الشان حضرت ابراهیم خلیل الله) به سراغ آن می روند.

گزارش تصویری/ نحر شتر به مناسبت عید قربان در بندرترکمن

به گزارش گلستان24، به نقل از آوای ترکمن ، برای این منظور ابتدا چاله ای در گوشه حیاط کنده و مقداری نمک و زغال در وسط آن قرار می دهند. آنگاه حیوان را کنار چاله آورده رو به قبله و با نام خدا ذبح را شروع می کنند.

برای ذبح قربانی ابتدا کسی که قربانی را سر می برد باید از صاحب آن لفظاً اجازه و وکالت بگیرد وبرای این که کار صاحب قربانی یکدست خود را روی حیوان نهاده و بطور شفاهی و شخصاً وکالت می دهد.

ذبح قربانی توسط مردخانه و یاقصاب و با کمک وهمیاری تمامی اهل منزل صورت می گیرد وهر کس بنا به فراخور توان خود کمک می کند.

پس از پوست کندن قربانی و قطعه قطعه کردن گوشت آن، مقداری از گوشت را به صورت خام به فقرا و محتاجان،مقداری را هم بصورت غذای نذری پخته و بین همسایگان و آشنایان تقسیم می کنند و باقیمانده را نیز برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می دهند.

در ترکمن صحرا؛هر خانواده ای معمولاً یک تا سه قربانی ذبح می کند وهرکسی که استطاعت مالی داشته باشد، در این امر مهم و واجب مذهبی شرکت می کند، گاهی اوقات به جای گوشت گاو، گوساله، وحتی شتر نیز قربانی می شود که این کار نیز قوانین شرعی خاصی دارد. گاو، گوساله و یا شتر را 7 نفر بطور اشتراکی خریده و پس از قربانی کردن، گوشت آن را(حدالامکان تمام اجزا) به طور مساوی بین خود تقسیم می کنند که این عمل در بین ترکمن ها «اوله» گفته می شود.

انتهای پیام/

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار