هیئت ها فرصت و مکان خوبی هستند تا انسانها جذبشان شوند و در آن با مضامین بلند زندگانی اهل بیت(ع) و سیره معصومین آشنا شوند.

مداحی ها باید هدفمند باشند

به گزارش گلستان 24، هیئت ها فرصت و مکان خوبی هستند تا انسانها جذبشان شوند و در آن با مضامین بلند زندگانی اهل بیت(ع) و سیره معصومین آشنا شوند. در هیئت غالباً دو مراسم وجود دارد، سخنرانی و مداحی. اما مداحی در میان اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان طرفداران زیادی دارد پس چه بهتر و هوشمندانه تر است اگر بتوان تمامی قیام ائمه و اهدافشان و اهداف امروز اسلام را در مداحی به نحوی زیبا بیان کرد.

انتخاب شعر در مداحی بسیار مهم است. بطوریکه با انتخاب یک شعر مناسب و تاثیرگذار گاهاً می توان در چند بیت تمامی گفته های چند شب منبر و سخنرانی را به مخاطب انتقال داد. شعرها نباید صرفاً خوش آهنگ باشند، بلکه علاوه بر آن باید معنی و مفهوم مناسبی هم داشته باشند.

در مداحی وقتی داستان مظلومیت ائمه به صورت شعر با طنین زیبا خوانده شود، مخاطبین پی به ظلمی که به آنها شد هم می برند. در شعرها باید مسائل روز هم گنجانده شود، مثلاً در مورد سوریه و یمن و نیجریه و کشتار شیعیان در جهان خوانده شود چرا که ظلم به اسلام و مسلمین هنوز هم ادامه دارد و هنوز هم جریان کفر در حال سر بریدن شیعیان است.

که اینگونه بصیرت افزایی هم می شود. در واقع مخاطب نوعی ارتباط ذهنی برقرار می کند بین عاشورای 61 هجری و یا زندگی هر یک از ائمه و وضعیت امروز جهان. گاهی شعرها و صوت های مداحی ها بصورت تقلیدی از روی یک ترانه خوانده می شود.

این درست نیست، چرا که جایگاه مداحی و ترانه کاملاً متفاوت است و سبک مداحی باید رعایت شود. اغلب این نوع آهنگ ها را به خاطر تاثیر گذاری روی شور مخاطبین استفاده می کنند. تا برای چند دقیقه گرمای سینه زنی را زیاد کنند اما این تاثیر زودگذر است و مانا نیست. و در واقع شعور مخاطب را درگیر نمی کند.

امام خامنه ای درباره شعر مداحی ها توصیه می کنند به اینکه:

«شعر شما باید خوب، محکم، قوی، خوش مضمون و قانع‌کننده باشد. گاهى قصیده‌اى که شما مى‌خوانید، به اندازه‌ی چند منبرِ یک منبرىِ خوش بیان تأثیر مى‌گذارد. گاهى یک بیت شعرِ بجا به قدر یک کتاب قیمت دارد. اینها آسان و مجانى به‌دست نمى‌آید. انسان باید زحمت بکشد، کار و تلاش کند، شعر خوب را بیابد، آن را حفظ کند و بخواند.»

مداحی ها باید دین و سیاست را عجین کنند. دین و سیاست جدا از هم نیستند. ائمه در مخالفت با سیاست مستکبرانه زمان خود شهید شدند، کسانی که مسند خلافت را از ولی خدا گرفتند و بر مردم ظلم روا داشتند و روز به روز از اسلام بیشتر زاویه پیدا کردند.

مداحی ها هم باید سیاسی باشند تا گریه های سیاسی هم باشد. گریه هایی که درک کند امروز باید شمر و یزید زمان را مورد هدف قرار داد وداستان امروز مسلمانان نیجریه ادامه داستان مظلومیت امام در کربلاست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار