مجوز هم صادر شد! صدایی هم درنیامد و امروز در جمهوری اسلامی نیز خوانندگی زنان به رسمیت شناخته شد...

خوانندگی زنان روی ریل مجوز

به گزارش گلستان 24، عدم نظارت و بی‌دقتی‌های مداوم مسئولان ذی‌ربط سبب شده تا در یک سال گذشته بارها شاهد اقدامات ضد فرهنگی و غیر ارزشی از آوازه خوانی زنان تا رقص های مختلط  به بهانه تئاتر باشیم و در این مدت بارها اقدامات حرمت شکنانه در صحنه تئاتر و کنسرت اتفاق افتاد که در این میان حتی با هدف امور خیریه نیز مجلس رقص نیز به پا شد!!

اما تذکرات چندباره دلسوزان فرهنگی جامعه در سالی که با نام فرهنگ نیز عجین شده است هیچ تأثیر نداشته و با بی‌اعتنایی مسئولان روبرو شده است تا در جدیدترین اقدام که بی‌حرمتی به اسلام و عقاید مردم به حد نهایت خود رسیده و برای خواننده زنی مجوز صادر می‌شود تا آلبوم خود را راهی بازار نماید! اما در کمال حیرت هیچ صدایی از هیچ نهادی بر نخواست.

نظر مسئولان ارشاد به خوانندگی زنان           

*علی جنتی وزیر ارشاد سوم آبان امسال که در حاشیه رونمایی از نهج‌البلاغه مطلی در دفتر خود در وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، درباره مسئله خوانندگی بانوان گفت: «اظهارنظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی خواننده زن در کنسرت‌ها وجود دارد اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد.»!

*در مهرماه امسال نیز داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی در مراسم چهاردهمین جشن خانه موسیقی ایران با پا گذاشتن روی ارزش‌های ملی و اعتقادی ایرانیان گفت: «هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام‌شده است به‌علاوه از خواسته‌های مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. فقها باید پاسخگو باشند که چرا می‌گویند موسیقی حرام است؟ دکتر شریعتی هم گفته است آیه‌ای در قرآن درباره حرام بودن موسیقی وجود ندارد.»

واکنش به خوانندگی زنان

* آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج از فقه خود با انتقاد از کسانی که خواهان ورود زنان به خوانندگی هستند، تصریح کرد: «برخی‌ها  جسور  شدند و از فقها تقاضای پاسخ دارند و ادعا می‌کنند که فقها بی‌اطلاع‌اند و چون ادعا دارند که جمعیت زیادی از کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند نباید برای خود فتوا صادر کنند... اخیراً برخی از تأسیسات زیرزمینی در وزارت ارشاد، حرف‌های  نامربوطی زده‌اند، وزارت ارشاد جلوی  آن‌ها را بگیرد، زیرا تکرار  این‌گونه حرف‌ها موجب  فاصله گرفتن مردم می‌شود.»

* حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به آیه ششم سوره لقمان می‌گوید: «از مصادیق روشن این آیه، موسیقی و غنا است و روایات بسیاری را داریم که ائمه معصومین (ع) این آیه را به غنا و نهایتاً موسیقی معنا کرده‌اند... کلمه الغنا حرام و الموسیقی حرام در قرآن نیامده است، اما آیه ششم سوره لقمان طبق نظر مفسران در طول زمان دلالت بر حرمت استغنا و موسیقی دارد... طبق نظر آسیب شناسان اجتماعی، ایجاد این‌گونه فضاها، غیر از کنار رفتن حیا در جامعه و دریده شدن حریم خانواده اثر دیگری ندارد... قطعاً صدای زن به‌عنوان خوانندگی، برای گوش کردن نامحرمان جایز نیست، مگر این‌که آقایان در اسلام چیزی خوانده باشند که ما آن را مشاهده نکرده‌ایم.»

* لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به گسترش روزافزون خوانندگی زنان در ماه‌های اخیر اظهار داشت: «دولت قسم یاد کرده است که از ارزش‌های اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کند و شخص آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد باید به‌صورت جدی با این هنجارشکنی خوانندگی زنان مقابله کند و ما انتظار داریم که دولت مصمم به برخورد با این اقدامات ضد فرهنگی در حال گسترش باشد...ما علاقه‌ای به استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد نداریم اما اگر این رویه وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داشته باشد از وظیفه خود کوتاهی نخواهیم کرد و حتماً با شخص آقای علی جنتی برخورد خواهیم...خوانندگی زنان ترویج فساد و بی‌بندوباری به اسم فرهنگ است که باید با آن مقابله جدی صورت بگیرد که اگر برخوردی نشود مردم خودشان برای حفظ ارزش‌های دینی حتماً با این هنجارشکنان فرهنگی مقابله خواهند کرد و وارد عمل خواهند شد تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی و اسلامی دفاع کنند.»

* سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «تک‌نوازی و خوانندگی زنان یکی از حرمت‌هایی است که در کشور شکسته شده و این موضوع ضد باورها و ارزش‌های دینی مردم ایران تلقی می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس‌جمهور نسبت به رواج این موضوع مسئول بوده و باید پاسخگو باشند... لذا اگر مسئولان مربوطه به دغدغه‌ها و خواسته‌های نمایندگان در این زمینه توجه لازم نکنند، مجلس از اختیارات و حدود قانونی خود برای حل و بررسی این مشکل استفاده خواهد کرد.

*البته واکنش‌های ذکرشده تنها بخشی از اعتراضات گسترده مسئولان به این موضوع بوده است که در اینجا مطرح‌شده است.

آوازه‌خوانی زنان در اسلام

اگر بخواهیم نگاه فقهی به آواز زن بیندازیم باید بگوییم تمامی فقها آواز زن را ـ اگر غنائی باشد ـ حرام دانسته‌اند. البته بعضی از فقها مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت‌الله گلپایگانی و... یک مورد را استثناء کرده‌اند و آن‌هم آواز زن است در شب عروسی، ـ نه در مراسم عقد یا مولودی‌ها ـ آن‌هم درصورتی‌که نامحرم صدایش را نشنود. و بعضی دیگر از فقها مانند آیت‌الله مکارم، آیت‌الله سیستانی و... هم گفته‌اند که حتی در شب عروسی هم برای زنان، آوازه‌خوانی جایز نیست. (۱) مرحوم آیت‌الله خویی نیز آوازه‌خوانی زن را با استفاده از روایت ابی بصیر به سه دسته تقسیم نموده است: ۱. آوازه‌خوانی در مجالس مختلط. ۲. آوازه‌خوانی در مجالس عروسی مخصوص زنان. ۳. آوازه‌خوانی در مجالس زنان در غیر عروسی. بعد ایشان فتوا دادند که غنا و آوازه‌خوانی زن فقط در مجالس عروسی زنان مجاز است. و قسم اول و سوم حرام می‌باشد. (۲)

بنا بر ادله و حکم فقهی بیان‌شده از جانب فقها، درنتیجه می‌توان گفت ممنوعیتی در شنیدن و گوش دادن به این نوع از آوازخوانی زن وجود ندارد؛ مشروط بر آن‌که با حرامی همراه نباشد و موجب مفسده نیز نشود، اما از آن‌جایی‌که غالباً و بنا بر طبع مردان و ذات هنر خوانندگی، شنیدن صدای زن برای مردان مفسده به دنبال دارد و بیم تحریک شهوات می‌رود، نمی‌توان به‌طورکلی و مطلق حکم به حلیت آن داد. همان‌طور که مراجع نیز یا از اساس آن را جایز ندانسته‌اند (۳) و یا قید کرده‌اند که این امر غالباً مبتنی بر مفسده است. (۴) این بدان معناست که نیت و هدف خواننده نیز هرچند خیرخواهانه، نمی‌تواند توجیه‌کننده و دلیلی بر جواز خوانندگی زنان یا استماع آن باشد؛ مگر آن‌که خواندن آن‌ها فقط برای زنان باشد و صدایشان به گوش مردان نرسد و با حرامی دیگر نیز همراه نباشد.

اما...

متأسفانه روز گذشته خبری با تیتر «خواننده زنی که مجوز گرفت» در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که سؤالات فراوانی در ذهن انسان به وجود می‌آورد که آیا مسئولان در حوزه تأیید آثار موسیقی از یاد برده‌اند که اینجا جمهوری اسلامی ایران است و برای برپایی قوانین اسلامی چه جوانانی با خون خود این درخت را آبیاری کرده‌اند؟ آیا نظارت بر آثار هنری با هدف این‌که مخالف با قوانین ملی و دینی ایرانیان نباشد، تا این اندازه سخت است؟ و آیا نمایندگان مجلس در این زمینه ورود خواهند کرد و از مسئولان ذی‌ربط ارائه توضیح را خواستار می‌شوند؟

 

 

***

1)       شرفخانی خویی، احمد، انسان، غنا موسیقی، چاپ ۱، قم: انتشارات مشهور، ۱۳۸۰، ص ۹۳ تا ۱۵۵.

2)        قره العین عابدی، سید محمد غنا در آیینه شفاف اهل‌بیت، چاپ ۱، قم: انتشارات استاد مطهری، ۱۳۸۲، ترجمه: سید محمدتقی حسینی منش، ص ۶۰.

3)       آیت‌الله بهجت، استفتائات، ج ۴، سؤال ۶۳۵۱ و ۶۳۵۲.

4)        آیت آ... خامنه‌ای، استفتاءات، سؤال ۱۱۴۵.

ارسال نظر

آخرین اخبار