کربلا - «این عشق مرز نمی‌شناسد» این جمله بیشتر کسانی است که خود را از راه‌های دور و نزدیک به کربلا رسانده‌اند.

عشقی که مرز نمی‌شناسد/ پیاده تا کربلا

به گزارش گلستان24، علیرضا نوری کجوریان: همین‌که پایشان به کربلا می‌رسد عطششان فرومی‌کشد، زمانهای زیادی است که برای چنین لحظه‌ای حسین حسین می‌گفتند و لحظه‌شماری می‌کردند.

پیاده تا کربلا

چشمانشان از اشک خیس شده، به گنبد طلایی و بین‌الحرمین که می‌رسند نجواکنان، یا حسین گویان بر سرو سینه می‌زنند، آن‌سوی حرم نیز گنبد سقا پیداست. به هر سوی چشم می‌گردانی، جمعیت خروشانی را می‌بینی که فقط عشق حسین (ع) آنان را به کربلا کشانده است. اگرچه گویش‌هایشان را نمی‌فهمی اما خوب می‌دانی چه می‌گویند، اینان دلشان یک بغل کربلا می‌خواهد.

دستار عربی بر سر دارد و سالهاست که خادمی حسینیه‌ای در کربلا را در کارنامه دارد، «ابو محسن» می‌خوانند او را، دستار از سر برمی‌دارد و می‌گوید: من ابو محسن هستم، ۸۱ ساله، خادم حسینیه محله جمعیه شهر کربلا.

از زیر عینک ته اسکانی‌اش مرا می‌نگرد، وقتی می‌پرسم، اینجا چه می‌کنی، دست‌وپاشکسته به فارسی می‌گوید: عشق حسین (ع) مرا به اینجا کشانده است.

سال‌ها خادم حسینیه‌ای است که حدود یک کیلومتر با حرم مطهر فاصله دارد، به گوشه‌ای می‌نشیند، قرآنی که در دست دارد را می‌گشاید و سوره‌ای قرائت می‌کند. ادامه می‌دهد ما مردم کربلا خدارا شکر می‌کنیم که میزبانی زائران امام را نصیبمان کرده است، اربعین فرصتی برای خادمی است.

از ظلم و جور صدام تا داعش

از ظلم و جور حکومت صدام می‌گوید و ادامه می‌دهد: در آن زمان، به‌راحتی نمی‌توانستیم زیارت و مراسم عزاداری برگزار کنیم زیرا صدام و حکومتش مخالفت می‌کرد و اگر به این مسائل نمی‌پرداختیم، کاری به کارمان نداشت.

دستانش را به هوا بلند و دعا می‌کند تا نسل داعش وداعشی ها نابود شود و با اشاره به انفجار چند روز گذشته در سامرا می‌گوید: خدا نسلشان را بردارد که مسلمان کشی به راه انداخته‌اند. ابو محسن را با همه خاطرات تلخ و شیرینش رها می‌کنیم، اینجا در بین‌الحرمین غوغایی به پا شده، هرگوشه که چشم می‌گردانی، گروه‌ها و هیئت‌ها مشغول  عزاداری هستند.

در وسط بین‌الحرمین جمعیت زیادی اطراف دو جوان جمع شده‌اند، صدای هق‌هق گریه‌شان با نوحه مداح فضای بین‌الحرمین را پرکرده است، می‌خوانند و به سینه می‌زنند.

در گوشه‌ای از بین‌الحرمین، چند پسربچه به هر زحمتی خود خودشان را از اصفهان به اینجا رسانده‌اند، کم سن و سال و دانش‌آموز، می‌گویند، چند روزی قید درس و کلاس را زده‌ایم تا در اربعین شرکت کنیم.

کوچک‌ترینشان «علی» نام دارد، چنان از عشق به امام حسین می‌گوید که انگار دنیا و عقبایش در این عشق خلاصه‌شده است.

کربلا روزبه‌روز به اربعین نزدیک‌تر می‌شود و سالهاست که نظاره عشق زائران به ارباب دل‌هاست و این عشق را می‌توان بین زائران کشورهای مختلف به نظاره نشست.

در آستانه اربعین، دسته‌های عزاداری کشورهای مختلف در کوچه‌پس‌کوچه‌های کربلا به راه افتاده است، هیئت‌های سوری، مصری، کویتی، بصره و ایرانی‌ها و مازنی‌ها. امسال قرار است بیش از ۳۵ هزار مازندرانی در اربعین حسینی در کربلای معلا شرکت کنند و در روزهای گذشته کاروان‌های زیادی از مازندران خود را به کربلا رسانده‌اند.

هشت موکب با ۲۲۰ خادم حسینی نیز مشغول خدمت‌رسانی به زائران در کربلای معلا هستند.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار