پیاده روی اربعین؛مدرسه عشق

برخی از پیاده روی این‌گونه تعبیر می‌کنند که مانند بهشت است، هرچه بخواهی به بهترین شکل در اختیار شماست.دشمن از این پیاده روی می‌ترسد، نزدیکی قلوب مؤمنین برای دشمن خطرناک است. کافی است این جمعیت بیست میلیونی مسیرش را به سمت اسرائیل کج کند، نه با سلاح حتی با دست خالی و سنگ، اسرائیل در یک چشم به هم زدن نابود خواهد شد. دشمن از همین می‌ترسد.

فضای پیاده روی اربعین یک فضای تربیتی ست تا زیارتی

176599_811

 

اربعین فرصتی برای اعلام همبستگی با عاشوراست.دراربعین با حسین هم پیمان می شوی که راهش را ادامه دهی، حسین تجسم امر به معروف و نهی از منکر است. نماز یعنی حسین و حسین با نمازش شناخته می شود.برای شرکت در پیاده روی اربعین مقدمات می خواهد اولین گام صیقل دادن دل است. سپس نیت خالص که در مسیر اربعین حسین،  با جسمت حرکت کنی اما روحت را پاک گردانی جسم تو روحت را صیقل می دهد.

اصلی‌ترین درس عاشورا «امامت» است نه عبادت

حجت الاسلام علیرضا پناهیان می گوید: اگر میلیون‌ها دلار برای کارهای مختلف فرهنگی خرج کنیم، یک‌درصد زیارت اربعین، فایده و اثر ندارد! هرکسی می‌خواهد حرم امام حسین(ع) را با معرفت بیشتر زیارت کند، باید به این راز و حقیقت و گوهر مرکزی توجه کند! پیاده‌روی اربعین  رازِ این‌همه التهاب در عزاداری و این‌همه ثواب برای زیارت حسین(ع) این است که به «امامِ» ما بی‌احترامی و ظلم شده. اصلی‌ترین درس عاشورا «امامت» است نه عبادت! عبادتی که در نتیجۀ امامت و ولایتمداری نباشد، عبادت دروغین خواهد بود، اربعین دارد امامت را جا می‌اندازد! وقتی امامت جا افتاد، اخلاق و عبادت هم درست می‌شود؛ وقتی امامت جا افتاد، جامعۀ بشری نجات پیدا می‌کند! اربعین  پادگان تربیت سربازانِ امامت است. با سفر اربعین، پیوند خودتان را با «امامت» تقویت کنید. ظلم‌ستیزی و  دفاع از مظلوم، دو تا از فوائد مهم عزاداری و زیارت حسین(ع) است.

پناهیان با اشاره به فوائد اربعین می افزاید:یکی دیگر از فوائد مهم عزاداری و زیارت حسین(ع) و به‌ویژه زیارت اربعین، اتحاد و  مودّتی است که بین مؤمنین ایجاد می‌شود. ایثارگری و سخاوت از آثار دیگر است.به نظر وی از برکات زیارت حسین(ع) آثار  معنوی و رابطۀ خوب با خداست. جامعۀ ما به این آثار معنوی نیاز دارد،اما بالاتر از همۀ این فوائدِ ملموس، یک رازی هست که همان حقیقتِ محوری رابطۀ ما با امام حسین(ع) است.

فضای پیاده روی اربعین یک فضای تربیتی ست تا زیارتی

به نظرحاج حسین یکتا فضای پیاده روی اربعین، یک فضای تربیتی ست تا زیارتی!!یعنی برا ی زیارت می رویم ولی تربیت می شویم !!همانطورکه در8سال دفاع مقدس برای جهاد در راه خدا می رفتیم، اما تربیت می شدیم !آخرشم اگر تربیت کامل بود. شهید می شدیم!!درسفراربعین تربیت می شوی، تا سفرت را با معرف بیشترطی کنی !!!قدم زدن خیلی اثر دارد.احساس می کنی یک قدم،یک قدم جلو می رویم،تربیت گام به گام انجام می شود.همانطور که رزمنده ای که زیاد اعتقاد قوی نداشت وقتی واردمیدان جنگ می شد.با اون زجه ها، بی خوابی ها، غواصی رفتن ها و... تربیت می شد وبه "ریاضت حقه "می رسید.شهادت حاصل تربیتش بود.

پیاده روی اربعین؛مدرسه عشق

یکی از زائرین می گوید: من قبلا بدون پیاده روی هم برای زیارت آمدم اما الان دراین مسیر متوجه میشم اون زیارت کامل نبود.با پیاده روی کامل می شود!!وقتی بدون مقدمات وارد حرم می شوی احساس می کنی آماده نبودی!! وقتی داخل حرم هستی دنبال روضه خوان می گردی تا برات روضه بخوانند،وقتی پیاده مسیر رو آمدی، خودت میشی روضه خوان،آماده هستی برای زیارت،با هرقدم که برمی داری، یک قدم آماده می شوی برای زیارت، مقدمات زیارت، رفتن با پای پیاده است.زائر دیگری معتقد است.پیاده رفتن برای زیارت، بیشتر شبیهه مدرسه است. وی می گوید: من اسم این مدرسه را "مدرسه عشق" می نامم!!در اول سفر همه عشق را دارند اما در مسیر و مدرسه عشق یاد می گیری که چطور این عشقو بروز بدی.

نخستین زیارت امام حسین (ع‌) در نخستین اربعین، توسط جابر بن عبدالله انصاری صورت گرفته است و از آن پس ائمه اطهار علیهم السلام که از هر فرصتی برای رواج زیارت امام حسین (ع‌) بهره می‌گرفتند، آن‌روز را که نخستین زیارت در آن انجام شده‌، به عنوان روزی که زیارت امام‌حسین (ع‌) در آن مستحب است‌، اعلام فرمودند.

پیشینه پیاده روی اربعین به اهل بیت علیهم السلام و علما بازمی گردد و در اصل پیاده روی اربعین یک حرکت جدید نیست. نقطه شروع پیاده روی اربعین بازگشت کاروان امام حسین (ع) در اربعین به صحرای کربلاست که بعدها توسط شیعیان این راه ادامه پیدا کرد.در این پیاده روی با صحنه‌هایی روبرو می‌شوی که در هیچ جا نده اید. می‌بینید التماس می‌کنند تا از پذیرایی آن‌ها استفاده کنید، افرادی که کفش‌ها را واکس می‌زنند، پاشویه می‌کنند و یا با دست و دستگاه مشت و مال می‌دهند، هیچ کدام در هیچ جای دیگر قابل مشاهده نیست. این یک معجزه است که بعد از چند قرن این چنین این عشق هر روز بیشتر می‌شود.

فواید پیاده روی تألیف قلوب مؤمنین

امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرمایند: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حج مقبول برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد.

ازجمله فواید پیاده روی تألیف قلوب مؤمنین است، دیدن صحنه های بی نظیر همراهی و کمک در پیاده روی از این جمله است.همچنین آمادگی جسمانی زائر و تحمل سختی‌های راه است که خیر و برکات بسیاری دارد. ما باید تمام سال زحمت بکشیم و برای پیاده روی اربعین آماده شویم.

زیبایی‌های پیاده روی، همان ویژگی‌های جامعه مهدوی است. ایثار و همدلی، وجود امنیت روانی بالا. رخ ندادن فاجعه های بهداشتی در آن وضع بهداشتی، خود یک معجزه است که اطراف مسیر پر از زباله است و تراکم بسیار جمعیت، ظروفی که به خوبی شست‌وشو نمی‌شوند و ... اما نه تنها یک فاجعه بهداشتی پیش نمی‌آید، بلکه از سطح معمولی نیز پایین‌تر است.

نزدیکی قلوب مؤمنین برای دشمن خطرناک است

برخی از پیاده روی این‌گونه تعبیر می‌کنند که مانند بهشت است، هرچه بخواهی به بهترین شکل در اختیار شماست.دشمن از این پیاده روی می‌ترسد، نزدیکی قلوب مؤمنین برای دشمن خطرناک است. کافی است این جمعیت بیست میلیونی مسیرش را به سمت اسرائیل کج کند، نه با سلاح حتی با دست خالی و سنگ، اسرائیل در یک چشم به هم زدن نابود خواهد شد. دشمن از همین می‌ترسد.

بی تردید پیاده روی اربعین نیز از علائم ظهور صغری و بستری برای ایجاد یک جامعه معنوی و مناسب برای ظهور امام عصر (ع) است.

 سفراربعین،  پاک‌کنندۀ روح از آلودگی‌هاست

سفرِ کربلا به خصوص اگر با پای پیاده باشد، سفر پاک‌کنندۀ روح از آلودگی‌هاست، باید این سفر را سفرِ پاکی‌ها ببینیم تا بهرۀ بیشتری از آن ببریم. اثر امور معنوی بر روح انسان باید گقت هرچه معرفت و درکِ بیشتری داشته باشیم اثرِ بیشتری بر روح ما خواهند داشت.احساس زیبای دیگری که زائرین کربلا دارند، احساس شرمندگی نسبت به اباعبدالله(ع) است/ وقتی می‌بینیم که حسین(ع) برای آمرزش ما چه هزینۀ سنگینی پرداخته است، شرمنده می‌شویم

اربعین؛ قبله گاه استغفارکنندگان

بدرقه زائران این حماسه بزرگ نیز می‌تواند بر گسترش پیاده روی اربعین تأثیر مثبت بگذارد. بسیار خوب است که هیئات مذهبی و مردم عزیز برای بدرقه زائران کربلا که پیاده در اربعین به این مکان مقدس مشرف می‌شوند، برنامه ریزی کنند. بنابراین مسیر و مقصد عشق کربلاست. حسین (ع) تنها قبله و تکیه گاه مظلومان و محرومان نیست !!بلکه قبله گاه استغفارکنندگان هم می شود.امروز ها مردم فوج فوج درمسیر حرکت حسین(ع) گام برمی دارند و در خلوت خود به آنچه که در مسیر زندگی انجام داده اند می اندیشند. حساب و محاسبه اعمال دارند. پیاده روی  در مسیر کربلا فرصتی می شود تا قبل روز جزا  به محاسبه اعمالت بپردازی و یک فرصت دوباره است که کربلا در مسیرش به تو هدیه می دهد. تا بشویی هر آنچه  که غبار و سیاهی بر دلت نشسته!!زائران اربعین سلام ما را بپذیرید و قدردان لحظه لحظه گام هایتان باشید.التماس دعا!!!انتهای پیام /

رقیه بشارت نیا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار