رخ دیوانه فیلم ارائه شده ابوالحسن داودی در جشنواره است که به مناسبات بچه‌های امروزی و نسل جدید می‌پردازد و با یک نگاه اجتماعی و کارشناسانه روابط میان آن‌ها را تحلیل می‌کند.

فیلمی برای انحطاط اخلاقی دخترها و پسرها
به گزارش گلستان 24، فیلم "رخ دیوانه" داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند. مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هرکدامشان رقم می‌زند.
 
ابوالحسن داوودی در این فیلم با توجه به موضوع فیلم از بازیگران جوان استفاده کرده است. در این فیلم طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش و امیرمحمد زند ایفای نقش می‌کنند.
 
فیلم "رخ دیوانه" به صورت اپیزودیک با شروعی خوب و مناسب مخاطب را به خود جذب می‌کند و با ریتم قابل قبول بیننده را با خود همراه می‌کند. داستان فیلم با طرح اتفاقات مختلف و جذاب حس همدلی و همراهی مخاطب را بر می‌انگیزد. از لحاظ ریتم به حال و هوای امروز نزدیک است و اساساً با فیلمانهٔ خیلی جذابی طرف هستیم. فیلمنامه یک بستر قصهٔ اصلی دارد و مجموعه ای خرده داستان و در مجموع تماشاگر را ارضاء خواهد کرد. 
 
در شروع فیلم افکت‌های کامپیوتری خوبی استفاده شده که با فضا و داستان فیلم کاملاً همخوانی دارد. استفاده از این افکت‌ها در تیتراژ و عنوان بندی پایانی فیلم نیز وجود دارد که بسیار مطلوب و مورد پسند است. اینکه عنوان بندی پایانی فیلم با کادرهای شبکه‌های اجتماعی بازیگران و عوامل فیلم را مهرفی کرده خیلی با فضای فیلم هماهنگی دارد. این فیلم به مناسبات بچه‌های امروزی و نسل جدید می‌پردازد و با یک نگاه اجتماعی و کارشناسانه روابط میان آن‌ها را تحلیل می‌کند. 
 
 
از لحاظ محتوی ایرادات بسیاری به فیلم وارد است. 
1-شخصیت‌های اصلی فیلم طی یک قرار اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی با هم آشنا شده و دور هم جمع می‌شوند. قرارها و دوستی‌های اینترنتی و ارتباط و دوستی دختر و پسر با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور سازگاری ندارد. نشان دادن این مدل روابط و دوستی باعث قبح شکنی این رفتار ناپسند در جامعه می‌شود.اینکه جوانان وابسته به شبکه‌های اجتماعی شده و ارتباط با نامحرم نوعی رفتار طبیعی نشان داده شود مطلوب جامعهٔ ما نیست.
 
2- در حالیکه نورپردازی بسیار مناسب و فیلم‌برداری و کادربندی خوب به جذابیت فیلم افزوده اما قبح شکنی دیگر فیلم سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر توسط شخصیت‌های زن فیلم است. در چندین صحنه از فیلم طناز طباطبائی را در حال سیگار کشیدن می‌بینیم. حتی کار به جایی می‌رسد که در مقابل دوربین و بصورت کاملاً واضح مصرف مواد مخدر توسط این کاراکتر به تصویر کشیده می‌شود. متاسفانه این رفتار نا شایست در بسیاری از فیلم‌ها وجود دارد که باعث قبح شکنی این عمل ناپسند در جامعه می‌شود.
 
3- فیلم "رخ دیوانه" برخلاف دیگر فیلم‌های اپیزودیک از شخصیت پردازی خوب و مناسبی برخوردار بوده شخصیت‌های باورپذیر که هر یک به تنهایی چالش جدید و جذابی در فیلم ایجاد می‌کنند. این شخصیت پردازی‌های مطلوب با بازی‌های خوب و درخشان بازیگران جوان به خصوص بازی زیبای ساعد سهیلی به جذابیت فیلم کمک کرده، اما شوخی‌های لفظی مبتذل بین دختران و پسران و استفاده از الفاظ رکیک و ناپسند در ابتدای فیلم بین شخصیت‌های اصلی فیلم اتفاق می‌افتد. به تصویر کشیدن این صحنه‌ها و این شوخی‌ها و الفاظ شایسته فرهنگ و سینمای ایران نیست. فیلمنامه به خودی خود کشش و جذبه دارد و نیازی به این صحنه و دیالوگ برای جذب مخاطب نیست.
 
 
استفاده از طناز طباطبائی برای شخصیت دختر معتاد فیلم ناخودآگاه ذهن را به نقش او در فیلم "مرهم" سوق می‌دهد با این تفاوت که در این فیلم شخصیت او یک دختر پولدار است. طناز طباطبائی امتحان خود را برای ایفای نقش یک معتاد در فیلم مرهم به خوبی پس داده بود و استفاده از او برای این نقش انتخاب خوبی است.
 
نکتهٔ دیگر این فیلم پایان نه چندان مناسب اما جذاب فیلم  است. در حالی که در دقیقه‌های پایانی تماشاگران منتظر یک پایان شیرین و شاد است اما فیلم مثل بسیاری از فیلم‌های امروز پایان تلخی دارد. پایان تلخی که به گونه ای مد این روزهای سینمای ایران شده است.
 

دانلود تیزر "رخ دیوانه" | دانلود فیلم
 

ارسال نظر

آخرین اخبار