موتور جستجوی ایرانی «یوز» به آدرس www.yooz.ir امکان جستجوی صفحات وب را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است و صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخش خصوصی در سازمان فناوری اطلاعات ایران به بهره برداری رسید.

موتور “یوز”، جستجوگری ایرانی!

تا کنون بار ها اخبار زیادی در مورد جستجوگر تمام ایرانی منتشر شده است. تا کنون نیز صحبت از چندین تیم و چندین نسخه جستجوگر شده که می توان به پارسی جو و گرگر اشاره کرد. امروز شاهد این بودیم که از مرورگر ایرانی با نام “یوز” رونمایی شد. به نظر می رسد که این موتور جستجو شباهت بسیار زیادی به گرگر که چند وقت پیش وارد فاز آزمایشی شد دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این موتور جستجوی ایرانی بدانیم.

به گزارش گلستان 24 ، موتور جستجوی ایرانی «یوز» به آدرس www.yooz.ir امکان جستجوی صفحات وب را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است و صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخش خصوصی در سازمان فناوری اطلاعات ایران به بهره برداری رسید.

موتوریوز

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی با بیان اینکه ۸۵ درصد ترافیک هدفمند در اینترنت توسط موتورهای جستجو ایجاد می شود، از رتبه ششم  ایران در میان کشورهای دنیا در استفاده از موتور جستجوی گوگل خبر داد. نقوی با بیان اینکه ایرانی ها روزانه ۲۵ میلیون بار از گوگل بازدید می کنند، خاطر نشان کرد: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و چین در این رتبه بندی در رده های ۱۰ به بعد قرار دارند.

وی تاکید کرد: هم اکنون در بین ایرانی ها، گوگل نه تنها ستون فقرات اینترنت بوده، بلکه ستون فقرات زندگی ایرانی ها شده است.

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی تصریح کرد: برای جلوگیری از حرکت در فضای کاملا تاریک وب و استفاده از موتور جستجوی گوگل پروژه ایرانی موتور جستجوی «یوز» طراحی و ایجاد شده است تا کاربران ایرانی بتوانند درخواست های خود را در این فضا دنبال کنند.

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی با بیان اینکه در راه اندازی موتور جستجوی بومی «یوز»، ۹ جویشگر خارجی مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: این پروژه در گام نخست یک‌میلیارد صفحه فارسی را پوشش می دهد، در همین حال افزایش پوشش زبان های فارسی، عربی و انگلیسی به ۶ میلیارد صفحه و بدست آوردن ۲۰ درصد جستجوی تحت وب در کشور از جمله اهداف این پروژه در گام دوم خواهد بود.

Screenshot from 2015-02-15 20:53:38

نقوی اضافه کرد: افزایش پوشش صفحات فارسی، عربی و انگلیسی به ۲۴ میلیارد صفحه و به دست آوردن ۳۰ درصد جستجوی کشور و توسعه تدریجی سرویس های ارزش افزوده، گام سوم این پروژه خواهد بود. مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی با بیان اینکه در مرحله نخست ۲۰ سرویس برای این پروژه تعریف شده است، قابلیت ایندکس ۱۰ میلیارد صفحه، بی‌درنگ بودن ارائه نتایج، پاسخ هوشمند و سرویس های دانلود، ویدئو و ترجمه را از دیگر قابلیت های این پروژه عنوان کرد.

اکنون باید در عمل مشاهده کرد که این موتور جستجو چه میزان کاربردی خواهد بود. مسلما در همان ابتدا کسی از آن انتظار نخواهد داشت که با گوگل رقابت کند اما از “یوز” انتظار می رود که در جستجوی صفحات فارسی نتایج خوبی را به کاربر ارائه دهد. خوشبختانه صفحه ی ترنجی را که پیدا کرد! امتحان بقیه ی صفحات فارسی را به شما کاربران گرامی واگذار می کنیم.

نظر شما چیست؟ به نظر شما آیا “یوز” آینده ی روشنی خواهد داشت؟ 

ارسال نظر

آخرین اخبار