به مناسبت نهمین سالگرد شهادت حاج رضوان؛

مرد سایه، مغز متفکر حزب الله، اسطوره جهاد و مقاومت و عامل دو پیروزی بزرگ مقاومت در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶، لقب‌های شهید عماد مغنیه فرمانده جهادی این حزب است؛ کسی که سید حسن نصرالله خون او را عاملی برای نابودی اسرائیل دانست.

«عمادِ مقاومت»؛ شهیدی که خونش عامل نابودی اسرائیل است

به گزارش گلستان24، حاج عماد مغنیه معروف به حاج رضوان فرمانده جهادی حزب الله لبنان بود که در 12 فوریه سال 2008 در حمله تروریستی سرویس های جاسوسی غربی  و اسرائیلی در دمشق به شهادت رسید.

یکی از چهار شهید حزب الله در سوریه

او در کنار شهید سمیر القنطار، جهاد مغنیه و مصطفی بدر الدین یکی از چهار فرمانده ارشد حزب الله بود که در چند سال اخیر در خاک سوریه و در نزدیکی دمشق ترور شدند به این معنی که وجه مشترک هر چهار ترور، اجرای آن به واسطه جنگنده‌های اسرائیلی و از طریق حملات هوایی و وقوع آن در خاک سوریه و در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور بوده است.

اسرائیل گمان می کرد می‌تواند با ترور مغنیه در  سوریه روابط حزب الله  و دمشق را تیره کند اما  با تدبیر حزب الله چنین نشد.

وقتی موساد متوجه شد که عماد مغنیه قرار است عازم دمشق شود، در سطح بسیار گسترده ای به تکاپو افتاد تا از تمام منابع خود از جمله سرویس های اطلاعاتی بیگانه جزییاتی را در این خصوص به دست آورد و سوال های متعددی را مطرح کرد از جمله اینکه:

آیا مغنیه واقعا به دمشق می آید؟ در این سفر چه هویتی خواهد داشت؟ با چه خودرویی می آید؟ کجا اقامت می کند؟ چه کسی همراه اوست؟ چه زمانی به نشست قریب الوقوع بین مسئولان سوری و ایرانی خواهد رسید؟ آیا مسئولان سوری از آمدنش خبر دارند؟ آیا حزب الله در جریان این سفر برنامه ریزی شده او قرار دارد؟

عماد مغنیه، مغز متفکر حزب الله

عماد مغنیه در سال 1962 میلادی  (1341 هـ- ش) در روستای طیر دبا از توابع صور، به دنیا آمد. خانواده وی متشکل از پدر، مادر و جهاد و فؤاد دو برادر وی بود که هر دو قبل از شهید مغنیه به شهادت رسیدند.

عماد هنوز به 17 سالگی نرسیده بود که برای خدمت به آرمان مقدس فلسطین در سنگرهای مختلف از جمله فتح و امل بر ضد رژیم صهیونیستی به جهاد پرداخت و در اوایل دهه هشتاد میلادی به «نیروی 17 » شاخه نظامی جنبش آزادی‌‌بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه به شمار می آمد که هدف از تشکیل آن حفاظت از مبارزانی مانند ابو عمار، ابو جهاد و ابود ایاد بود.

او از همان زمان در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان نقش اساسی داشت.

نبرد رودر رو با اشغالگران صهیونیست

عماد پس از تأسیس حزب‌الله لبنان به جمع آنان پیوست و از بین تمام فعالیت‌ها نبرد و جنگ رو در رو با اشغالگران صهیونیست را برگزید. او پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله  سپس به عنوان مسؤول عملیات ویژه حزب انتخاب شد.

اسارت عماد مغنیه؛ مرد سایه

شهید عماد مغنیه که به دلیل دوری از رسانه‌ها به «مرد سایه» در مقاومت اسلامی شهرت یافت و بسیاری او را مغز متفکر حزب‌الله قلمداد می‌کردند، در پاییز 1362 در جریان عملیاتی علیه آمریکا در کویت به اسارت درآمد اما موفق به رهایی شد و پس از آن بود که سازمان جاسوسی آمریکا به شخصیت واقعی او پی برد و سخت در صدد دستگیری او در لبنان و خاورمیانه برآمد.

شهید مغنیه در فهرست افراد تحت تعقیب اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت و برای کشتن او پنج میلیون دلار جایزه گذاشته شده‌ بود. همچنین حاج رضوان در 20 سال گذشته از هدف‌های اصلی سرویس‌های امنیتی آمریکا بود تا جایی که  سیا 25 میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود، در نظر گرفته بود.

عماد در نبردهای حزب الله با ارتش اشغالگر اسراییل در سال 2000 که ثمره آن  آزادی جنوب لبنان بود، نقش معجزه‌آسایی داشت و در همین عملیات‌ها بود که برادرش «جهاد مغنیه» به شهادت رسید.

سپس در جنگ معروف به جنگ 33 روزه، اوج رشادت و تدبیر وی برای همه به ویژه دشمن اسرائیلی روشن شد تا جایی که اسرائیل برای جبران این شکست مفتضحانه در صدد عملیات تروریستی علیه حاج عماد برآمد.

نقش او در پیروزی های مقاومت تا جایی بود که دبیر کل حزب الله در این باره گفت: ما افتخار پیروزی در جنگ تابستان 2006 را به یک شخص خاص اختصاص نمی دهیم، زیرا این پیروزی حاصل مقاومت گروهی بود اما حاج عماد در پیروزی نخست و دوم نقش اساسی و محوری ایفا کرد و اگر زنده بود نمی گفتیم وی رهبر دو پیروزی است.

طرح ترور رسمی اسرائیل علیه عماد مغنیه در سال 1996

رژیم صهیونیستی در سال 1996 طرح ترور رسمی و اعلام شده‌ای را برضد شهید عماد مغنیه در بیروت به اجرا گذاشت که منجر به شهادت برادرش فواد شد و از آن پس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل با تلاش برای شناسایی مغنیه و زیرنظر گرفتن تحرکات او در صدد ترور او بودند که درنهایت این نقشه در سال 2008 در سوریه به اجرا و منجر به شهادت او شد.

واکنش حزب الله؛ آنها را نگران باقی بگذارید

دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل و سرویس های اطلاعاتی بین المللی و منطقه ای هم پیمان آن معتقدند حزب الله در جستجوی واکنش مناسب به ترور مغنیه در کشوری است که دستگاه امنیتی ضعیفی داشته باشد تا بتواند به راحتی وارد آن شد اما هیچ کس جز رهبران حزب الله از واقعیت واکنش به ترور عماد مغنیه خبر ندارد.

در این میان سخنان سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه «آنها را نگران باقی بگذارید» از فضای قبل از واکنش حکایت دارد و در جنگ روانی بخشی از واکنش محسوب می شود و این سوال ها را مطرح می کند که آیا حزب الله عملا به فکر واکنش است؟ واکنش ان کجا، چگونه و چه زمانی خواهد بود؟

همچنین وعده  دبیر کل حزب الله به رژیم صهیونیستی در مورد اقدامات «پیروان و دانش آموختگان» عماد مغنیه نشان می دهد که هدف او از این اظهارات این است که مغنیه برای نسل های پس از خود مکتبی را برای فعالیت های مقاومت تاسیس کرده و به جا گذاشته است.

نصرالله تأکید کرد گرچه شهادت وی غمی بزرگ برای حزب‌الله لبنان بود، اما تأثیری در روند حرکتی این جنبش ندارد چرا که این فرمانده شهید زیرساخت‌های لازم برای موفقیت حزب‌الله در هر جنگ آینده و مقدمات ورود این حزب به الجلیل در درگیری‌های زمینی پیش رو را فراهم کرده بود.

تحقق آرمان های شهید مغنیه؛ برگ برنده حزب الله در جنگ سرد علیه اسرائیل

نکته قابل توجه اینکه در طول هشت سال پس از شهادت عماد مغنیه، حزب‌الله لبنان آرمان‌های او را محقق کرده و موازنه‌های برتری در برابر دشمن صهیونیستی را یکی پس از دیگری به ثمر رسانده است.

در این خصوص تقابل موازی و برابر با حملات موشکی اسرائیل، تخریب متقابل زیرساخت‌های سرزمین‌های شمالی در هر جنگ احتمالی، تهدید به ورود به منطقه الجلیل در صورت آغاز نبرد زمینی دشمن و پیام‌های عملیات جدید مقاومت در مزارع شبعا شامل تغییر قواعد بازی با دشمن صهیونیستی از جمله برگ‌های برنده‌ای است که مقاومت در جنگ سرد بر ضد دشمن صهیونیستی به دست آورده است.

ترور رزمندگان مقاومت معادله چند مجهولی اسرائیل

برتری و توانمندی حزب الله در طول این هشت سال مسیری را پیمود که دیگر اسرائیل نه تنها برای آغاز هر جنگ احتمالی، هزاران محاسبه را در نظر می گیرد، بلکه برای برنامه‌ریزی ترور رزمندگان مقاومت نیز باید معادله‌های چند مجهولی متعددی را رمزگشایی کند، چرا که دبیرکل حزب‌الله لبنان در یکی از سخنرانی ها خود وعده داد حزب الله حق دارد با هر عملیات امنیتی اسرائیل، واکنش نظامی از خود نشان دهد و اسرائیل می‌داند که نصرالله این وعده را محقق خواهد کرد.

حزب الله پس از عماد مغنیه توان نظامی را محقق کرد که به قول نصرالله در مخیله هیچ کس نمی‌گنجد، دیگر سخن از موشک‌های نقطه زن قدیمی شده و اکنون حزب الله موشک‌هایی با قدرت تخریب بسیار بالا در اختیار دارد که می‌تواند همه سرزمین های اشغالی را در نوردیده و با دقت بسیار بالا اهداف مورد نظر در بانک اهداف حزب الله در سرزمین های اشغالی را در تیررس قرار دهد.

به هر حال حدس و گمان های مطرح شده  در خصوص واکنش حزب الله بر این اساس است که پاسخ آن به نحوی نخواهد بود که جنگ سراسری در منطقه شکل بگیرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه پس از ترور شهید مغنیه، مصطفی بدرالدین مسئولیت هدایت و راهبری شاخه نظامی حزب الله را در سوریه برعهده گرفت و در پی ترور او دبیرکل حزب الله در یک سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس تاکید کرد: انتقام بزرگ ما برای خون سید مصطفی بدرالدین با حفظ مقاومت اسلامی و گسترش و حمایت از آن و همچنین ادامه حضور در سوریه و گسترش آن خواهد بود.

روحیات عماد مغنیه؛ علاقه به سرودهای انقلابی

حاج عماد به سرودهای انقلابی مارسل خلیفه علاقه فراوانی داشت و بسیار دوست داشت به این سرودها گوش بدهد زیرا بیانگر مسائل ملت و سرزمین فلسطین بود.

موسیقی بخش مهمی از زندگی او را تشکیل می داد و نه تنها به این سرودها گوش می داد بلکه در بسیاری از کارهای هنری مشارکت داشت که نمونه آن مشارکت در گروه «افتخار از آن شهدای سپتامبر» بود.

همچنین او به سرودهای ایرانی علاقه زیادی داشت و در جریان سفرهایش به سوریه همواره به آن گوش می داد و کسانی که درآخرین سفرش به سوریه با او بودند روایت می کنند وی به یک قطعه هنری با صدای محمد اصفهانی تحت عنوان «امشب  در سر شوری دارم» گوش می داد و در ترجمه آن به عربی گویی وضعیت درونی خود را پیش از شهادت شرح می داد و این قطعه  برایش آواز خداحافظی بود تا جایی که می گفت: امشب یک چیز دارد، عاطفه و اندیشه، گویی من از این دنیا دورم».

علاقه به سریال های طنز و کمدی

وی به سریال های کمدی به ویژه کارهای طنز آمیز  یاسر العظمه هنرمند سوری علاقه داشت و به طور کلی هنر سوری مورد توجه وی بود.

اما خالد تاجا بازیگر مشهور سوری در مورد آشنایی اش با حاج عماد روایت می کرد: من پس از 12نوامبر 2008 یعنی پس از شهادتش او را شناختم؛ هنگامی که به دستاوردهای نظامی و فرماندهی او جنگ 2000 و 2006 پی بردم یک قصیده تحت عنوان «پس از آنکه رفتی به ما گفتند چه کسی بودی» سرودم.

این هنرمند سوری که محمود درویششاعر بلند آوازه فلسطینی وی را  آنتونی کویین عرب می نامید، از سید حسن نصرالله خواست بعضی از وسایل شخصی شهید را به او بدهد و دبیر کل حزب الله نیز مصحف مخصوص حاج عماد و شال مشکی اش را به او داد.

ناگفته‌های شخصیت و زندگی حاج عماد؛ معمایی سوال برانگیز

شهید مغنیه در طول زندگی و پس از شهادتش همچنان معمایی زیبا است که حس کنجکاوی بسیاری را زنده می کند؛ کسانی که به دنبال پی بردن به زوایایی جدیدی از حاج عماد و علایق و خواسته هایش هستند زیرا او تصویر متفاوتی از فرماندهان نظامی جهان عرب را ترسیم کرد و با دستاوردها و معماهایش اسطوره جادویی  مقاومت باقی خواهد ماند.

به عبارت بهتر مغنیه در حالی به فیض شهادت نائل آمد که هنوز مردم به خوبی او را نشناخته و اسرار زیادی از او همچنان پنهان مانده است و پس از شهادت بود که مردم دریافتند او همان فرمانده نظامی مقاومت و مغزمتفکری بود که پیروزهای متعددی را برای مقاومت به ارمغان آورد.

سید حسن نصرالله پس از شهادت مغنیه گفت: خون حاج عماد مغنیه موجودیت اسرائیل را نابود می کند.به این ترتیب مردم دریافتند حاج رضوان همان رئیس شورای جهادی و فرمانده نظامی مقاومت و عقل متفکری است که پیروزی های مقاومت را به ثمر می نشاند و گوهر جهادی حزب الله بود و او بود که نصرالله از او تحت عنوان فرمانده دو پیروزی یاد کرد و او بود که سالها زندگی کرد بدون اینکه کسی بداند عماد مغنیه کیست، زیرا کسی جرأت نداشت خزانه اسرار او را فاش کند.

روابط مغنیه با تهران و تسلط به فارسی

حاج عماد مغنیه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تهران رابطه داشت و فارسی را با لهجه فصیح یاد گرفت و به گفته افرادی که با وی دیدار داشتند، فارسی را خوب و فصیح صحبت می کرد.

مغنیه بسیار به رهبر انقلاب نزدیک و علاقمند بود و به تحلیل ها و نظرات ایشان در مورد حوادث مختلف اطمینان داشت و در  تمام دیدارهای حساسی که ایرانی ها با همپیمانان راهبردی منطقه‌ای به ویژه سوری ها داشتند، مغنیه نقش مترجم را بازی می کرد.

شهید مغنیه سفرهای زیادی به ایران داشت و برای تحصیل دروس اخلاق و عرفان بارها به ایران و شهر قم سفر کرده بود.

روایت یک مقام ایرانی از همسفر شدن با شهید عماد مغنیه

یک مقام ایرانی می گوید: « در سال 2003 ، با شهید مغنیه، به جبهه جنوب لبنان رفتیم، اوهمزمان با رانندگی مواضع حزب الله و اسرائیلی ها را برای ما تشریح کرد.از جمله اینکه توضیح می داد رزمندگان حزب الله، چگونه کوه ها را می شکافند و سکوهای موشکی را درون آن قرار می دهند که آماده شلیک شود.

زمانی که ادامه بخشی از این سفر با خودرو ممکن نبود، پیاده شده و وارد جاده ای شدیم که از بین بمب های خوشه ای عبور می کرد و نکته قابل توجه اینکه عماد مغنیه با شجاعت این راه پر از مین راه را ادامه می داد.

رفتارهای محتاطانه مغنیه

معروف است که این چریک استثنایی خاورمیانه هیچ گاه از دری که وارد می‌شد، بیرون نمی رفت و به طور مرتب اتومبیل شخصی‌اش را تغییر داده و هیچ گاه قراری را با تلفن یا موبایل هماهنگ نکرد. همچنین گفته می‌شود دستگاه‌های اطلاعاتی بیش از 40 کشور عربی و غربی در پی به دست آوردن نشانی از وی بوده و در این راه ده‌ها میلیون دلار هزینه کردند. وی علاوه بر عربی و فارسی به زبان فرانسه نیز تسلط داشت.

دشمنانش او را روباه، ساحر، معما، شبح، استراتژیست، مغز متفکر نظامی و شخصیت شماره دو حزب‌الله لقب داده‌ بودند.

دوستان عماد از وی به عنوان فرماندهی شجاع، متواضع، خلاق، بی‌ادعا، از جان گذشته و شهادت‌طلب یاد می‌کردند که به سرعت نبوغ خود را نشان داد و در امور سازماندهی و نظامی و عملیاتی علیه اشغالگران طرح‌های تازه‌ای ارائه کرد.

از نظر اسرائیلی و آمریکا، مغنیه در پس تمام عملیاتی قرار داشت که موجب کاهش نفوذ آنان در منطقه شد و باوجود این هیچ کس نمی توانست اثری از او به دست آورد زیرا مغنیه همچون شبح بود و پس از هر عملیاتی هیچ اثری از خود به جا نمی گذاشت و از خبرنگاران و گفت وگوهای تلویزیونی پرهیز می کرد.

به نوشته کتاب « عملیات بزرگ موساد اسرائیل»  هرچند سرویس اطلاعاتی غرب همواره در جریان فعالیت های او بود اما هیچ گاه نمی توانست اثری از او پیدا کند و به محل اختفای او پی ببرد.

اسرائیلی ها و آمریکایی ها مرا بزرگ می کنند

شهید مغنیه در یکی از صحبتهایش گفته بود: «اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها خیلی مرا بزرگ می‌کنند و مسئولیت بسیاری از عملیات‌ها و حوادث را به من نسبت می دهند، گویی فکر می‌کنند کلید امور جهان در دست من است، تنها بخشی کوچک از مجموعه جهادی حزب‌الله هستم که در راه آرمان‌های مقدس مقاومت انجام وظیفه می‌کنم».

افشای همکاری سیا و موساد در ترور عماد مغنیه

یوسی میلمان کارشناس امنیتی اسرائیلی با اشاره به همکاری امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در زمان باراک اوباما، از همکاری مشترک سیا و موساد در ترور عماد مغنیه پرده برداشت.

وی توضیح داد: در زمان ریاست جمهوری اوباما، عملیات مشترک سیا و موساد افزایش یافت و هدف از آن نابودی برنامه اتمی ایران بود به اضافه اینکه روابط ارتش اسرائیل و آمریکا نیز در این دوره بهبود یافت و آموزش ها و رزمایش های مشترک نیروی دریایی و یگان های ویژه و نیز سامانه دفاع هوایی بخشی از این روابط بود.

به گفته میلمان بر اساس تحقیقاتی که دو روزنامه «واشنگتن پست» و «نیوزویک» منتشر کرده‌اند در فوریه 2008 یعنی چند ماه پس از ورود «بارک اوباما» به کاخ سفید، اوباما با هماهنگی مان سیا و موساد برای عملیاتی مشترک در ارتباط با مغنیه موافقت کرد.

میلمان  همچنین فاش کرد که میان این دو سازمان اطلاعاتی توافق‌های همکاری طولانی‌مدتی وجود داشت که شامل عملیات مشترک تبادل اطلاعات و تحقیقات به ویژه در مبارزه با تروریسم بود اما این اولین عملیات ترور مشترک با همکاری سیا و موساد به شمار می آمد.

این کارشناس مسائل امنیتی اسرائیلی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری اوباما مجموعه اشتباهاتی رخ داد که مهم ترین آن شیوه مدیریت جنگ در سوریه بود که «ننگین و شرم آور» بود.

تلاش مغنیه برای آزادی اسرا

شهید مغنیه در اعزام نیرو به سرزمین های اشغالی برای رویارویی با رژیم اشغالگر تردید نمی کرد اما چنانچه هر یک از رزمندگان مقاومت به اسارت گرفته می شدند، تمام تلاش خود را می کرد که هر چه سریعتر از بند رها شوند.

به عنوان مثال اسرائیل دست کم دو بار موفق شد تعدادی از رزمندگان مقاومت را شناسایی و دستگیر کند که البته این اقدام یا با کمک مزدورانی که در داخل نهادهای فلسطینی نفوذ کرده بودند صورت می گرفت یا از طریق اشتباهاتی که خود نیروهای مقاومت مرتکب می شدند اما به هر حال شهید مغنیه اجازه نمی داد آنان زمان طولانی در زندان اسرائیل بمانند و همواره تلاش داشت با به اسارت گرفتن سربازان دشمن، زمینه ای برای آزادی نیروهای مقاومت فراهم کند.

شهید مغنیه از زبان أم عماد

ام عماد، مادر این شهید مقاومت درباره فرزندش گفت: امام خمینی قدس سره الشریف از عماد مغنیه به عنوان یکی از فرزندان خود یاد کرد و امام خامنه ای نیز در مورد ایشان گفت: در جریان جنگ 2006 برای پیروزی حاج عماد و حسن نصرالله دعا کردم و امروز آرزو می کنم وی روز قیامت شافع ما باشد».

ام عماد با یادآوری روزهای محرم و کودکی حاج عماد گفت: ما مجلس عزاداری ایام محرم را در منزل برگزار می کردیم و یک نفر ذکر مصیبت می خواند، اما شهید مغنیه به این شیوه اعتراض می کرد و همواره تاکید داشت زندگی امام حسین (ع) ابعاد گسترده وعمیق تری از ذکر مصیبت دارد از همین رو مشتاق بود کتابهای مربوط به امام حسین (ع) و نهضت حسینی را مطالعه کند و مدت ها در جستجوی پی بردن به دلیل شهادت این امام و هدف از انقلاب عاشورا بود و با هیمن روحیات در مسیر جهاد در راه خدا علیه اسرائیل گام برداشت و در 13 سالگی وارد جنگ علنی و مداوم علیه اسرائیل شد و البته مهم ترین دغدغه اش نابودی اسرائیل و کمک به مظلومان در فلسطین بود و تلاش می کرد همانگونه که امام حسین (ع) در برابر ظلم ایستاد، او نیز در دفاع از مظلومان علیه ظلم به پا خیزد.

مادر شهید مغنیه در مورد دیدارهای خانواده با پسرش گفت: عماد به دلیل اینکه از سوی کشورهای مختلف تحت تعقیب قرار داشت، دائم در حال نقل مکان بود  و نمی توانست  یک جا بماند و ما نیز زیاد او را نمی دیدیم تا جایی که یک بار یک سال کامل او را ندیدیم و 25 سال در همین وضعیت به سر برد.

اجازه ندادم اسرائیل احساس پیروزی کند

شب یکشنبه شهید عماد به منزل ما آمد و شام را با هم صرف کردیم و تا پاسی از شب بیدار بودیم تا اینکه منزل ما را ترک کرد و یک روز بعد یعنی دوشنبه تصاویر انفجار در سوریه را در تلویزیون دیدیم و این خبر پخش شد: انفجار در سوریه، یکی از فرماندهان مقاومت را هدف قرار داد.

پس از شنیدن این خبرتلویزیون را خاموش کردم، صبح روز بعد یا سه شنبه حاج علی عمار آمد و گفت حاج عماد در این انفجار مجروح شده است و انشاءالله خوب خواهد شد، اما از او خواستم صریح باشد و واقعیت را به من بگوید و او نیز خبر شهادت فرزندم را به من داد. ابتدا باور نمی کردم اما نماز خوانده و اندکی با خود خلوت کردم و بعد از آن بود که احساس کردم اگر ضعف نشان دهم، اسرائیل احساس پیروزی خواهد کرد از همین رو تصمیم گرفتم مانند حضرت زینب (س) قوی و شجاع باشم و البته این لطف و کمک خداوند بود.

نگرانی روزافزون اسرائیل پس از شهادت عماد مغنیه

به گفته فواد لحام کارشناس مسائل اسرائیل، چه بسا مهم ترین توصیفی که برخی مسئولان موساد در مورد شهید مغنیه داشتند این بود که وی یکی از خطرناک ترین دشمنان اسرائیل و باهوش ترین و سرسخت ترین آنان بود.

به گفته لحام، مئیر داگان رئیس سابق موساد ترور عماد مغنیه را بزرگترین جایزه سرویس اطلاعاتی اسرائیل در طول چند دهه دانست و از او تحت عنوان خطرناک ترین شخصیتی که اسرائیل شناخته است، یاد کرد زیرا توانست حزب الله را از یک سازمان چریکی به یک سازمان نیمه نظامی تغییر دهد که می تواند وارد جنگ شود.

وی یادآور شد که بنی گنتس رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت،« فرمانده عماد مغنیه توانست جهش منحصر به فردی ایجاد کرده و قواعد بازی در خاورمیانه را تغییر دهد زیرا افکار و تاکتیک ها  و نیز عقاید نظامی جدیدی را وارد ساختار مبارزه ای حزب الله کرد».

مغنیه از زبان رسانه های اسرائیلی

لحام تاکید کرد بیشتر رسانه های اسرائیلی روزی که عماد مغنیه ترر شد، در پوشش خبری خود از  او به عنوان دشمن خطرناک اسرائیل یاد کردند ویکی از خبرنگاران مشهور اسرائیل در این باره گفت: مغنیه مرد شماره یک تماس و هماهنگی حزب الله با جمهوری اسلامی ایران بود.

در یک گزارش تلویزیونی اسرائیلی نیز از شهید مغنیه به عنوان «مردی که توانست قوانین بازی در خاورمیانه را تغییر دهد» یاد شد.

لحام تاکید کرد، رسانه ها، سیاستمداران، موساد و نظامیان و همه در اسرائیل در مورد یک حقیقت اتفاق نظر دارند و آن اینکه حاج عماد مغنیه شخصیتی مبتکر بود و خواب آرام را از اسرائیل ربوه و امنیت و ارتش آن را نگران کرده بود.

پس از ترور مغنیه اسرائیل به حالت آماده باش کامل در آمد و حتی سفارت ها و نهادهای اسرائیلی در بیشتر نقاط دنیا دروضعیت آماده باش قرار گرفتند.

وضعیت آماده باش امنیتی اسرائیل در داخل تا جایی پیش رفت که محافظت از شخصیت های سیاسی و فرماندهان کنونی و سابق نظامی تشدید شد و از جمله این افراد گابی اشکنازی رئیس سابق ستاد ارتش مائیر داگان بود زیرا بنابر گزارش های امنیتی اسرائیل بیم آن می رود که به دست حزب الله ترور شود.

از همان لحظات نخست اعلام شهادت عماد مغنیه سید نصرالله تاکید کرد که واکنش حزب الله به ترور او در چارچوب جنگ باز خواهد بود و متعهد شد که خون او اسرائیل را نابود خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که واکنش حزب الله در چارچوب مجموعه اقدمات کامل و غیرقابل پیش بینی خواهد بود وبسیاری این سخن نصرالله را که پاسخ ترور عماد مغنیه فقط یک اقدام انتقام جویانه نخواهد بود، درک نکرده و مفهوم آن را متوجه نشدند حال آنکه دبیر کل حزب الله تاکید کرد که واکنش به این ترور مقدمه ای برای تغییر ریشه ای در مسیر رویارویی با اسرائیل خواهد بود و اسرائیل نیز به نوبه خود در انتظار واکنش غیرقابل پیش بینی است و می داند که این واکنش در لحظه ای خواهد بود که کاملا از هرگونه پاسخ به آن ناتوان می ماند.

وحشت اسرائیل از مغنیه در زمان حیات و شهادت

در حالی که کارشناسان نظامی اسرائیلی تاکید دارند انتقام حزب الله از خون شهید مغنیه مقدمه جنگ آینده خواهد بود و موجودیت اسرائیل را تهدید خواهد کرد، به نظر می رسد شهید مغنیه توانسته است در زمان حیات و پس از شهادت موجب ترس و وحشت این رژیم شود آن هم در حالی که اسرائیل بعد از 25 سال تعقیب توانست این فرمانده مقاومت حزب الله را که پرونده از دستاوردهای نظامی ارزشمند به جا گذاشته است، ترور کند.

حسن نصرالله در مراسم تشییع این شهید بزرگوار از تاریخ آغاز سرنگونی اسرائیل پس از شهادت مغنیه سخن گفت و خطاب به جمعیت عظیم شرکت کنندگان در این مراسم اظهار داشت: اگر خون سید عباس موسوی اسرائیلی ها را از لبنان بیرون راند، خون شهید مغنیه آنان را از هستی ساقط خواهد کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار