شبکه‌های سیما مدت کوتاهی است فعالیت‌های نوروزی خود را آغاز کرده‌اند؛ فعالیت‌هایی که در رأس آنها برنامه تحویل سال و انتخاب تهیه‌کننده و مجری برای این برنامه‌ها است.

تلویزیون با کدام چهره‌ ها سال تحویل می‌گیرد؟

به گزارش گلستان 24، بر اساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران لحظه تحویل سال ۱۳۹۴ هجری شمسی به ساعت رسمی ایران ۲ و ۱۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه روز شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ هجری شمسی مطابق ۳۰ جمادی‌ الاول ۱۴۳۶ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۱۵ میلادی خواهد بود.


 همواره از سال‌های گذشته شبکه‌های سیما برای ساعات نزدیک به تحویل سال، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند که شبیه ماراتن سریال‌های نوروزی و رمضانی، رقبای خاص خود را دارد و اکثر مجریان و برنامه‌سازان علاقه دارند در چنین لحظاتی روی آنتن زنده باشند.
 


 

از سوی دیگر هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و دیگر چهره‌های مورد پسند مردم نیز، گرچه شاید در طول سال علاقه‌ای به حضور تلویزیونی و ظاهر شدن در برنامه‌های مختلف نداشته باشند، اما در ساعات جابجایی سال کهنه و نو، راحت‌تر به رسانه ملی می‌آیند تا در کنار مردم باشند. ضمن اینکه درصد تماشای این برنامه‌ها نیز بسیار بالا است.

امسال نیز با وجود تغییر مدیریت در رسانه ملی و تغییر و تحولات گسترده‌ای که در ساختار فعالیت‌ها و شبکه‌ها رخ داده، برنامه‌های تحویل سال سر جای خود هستند و شبکه‌های سیما، از اواسط همین ماه، برنامه‌ریزی‌های خود برای نوروز را آغاز کرده‌اند.

شبکه یک با سیدعلی ضیاء

شبکه یک سال گذشته برنامه تحویل سال خود را به تهیه‌کننده‌ای جوان به نام احسان ارغوانی سپرده بود و مجری اصلی این برنامه نیز اشکان خطیبی بود. در کنار او مجریان دیگر شبکه یک همچون بهرام شفیع، اقبال واحدی، پدرام کریمی، نیلوفر امینی، ندا ملکی، مبینا نصیری و... نیز اجرای بخش‌هایی از برنامه را برعهده داشتند.

امسال اما یک جابجایی مهم در گروه اجتماعی این شبکه رخ داد و فضل‌الله شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، به شبکه یک آمد. با این تغییر همانطور که پیش‌بینی می‌شد و حتی در گفتگویی با محمد احسانی مدیر شبکه یک، از او هم سوال کردیم، چهره‌های شبکه سه کم کم به شبکه یک خواهند رفت.

به این ترتیب اصلی‌ترین طرح تحویل سال ۹۴ در شبکه یک به صورت مشترک به سیدعلی ضیاء و نوید محمودی اختصاص دارد و ضیاء اجرا را نیز برعهده خواهد داشت.

قرار است در این برنامه با مهم‌ترین چهره‌های تاثیرگذار سال ۹۳ در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، هنری و ... گفتگو شود و چیز دیگری از جزئیات آن نمی‌دانیم.

شبکه دو با آزاده نامداری و بیژن بیرنگ

اما شبکه دو سیما نیز که سال گذشته طرح مجتبی کشاورز را به عنوان تهیه‌کننده تحویل سال پذیرفته بود و ویژه برنامه‌اش را با حضور زوج فرزاد حسنی و آزاده نامداری روانه آنتن کرده بود، امسال دو طرح را برای این مناسبت در دست بررسی دارد.

نخستین طرح متعلق به آزاده نامداری به عنوان تهیه‌کننده در گروه اجتماعی شبکه دو سیما است که بنا شده اجرای آن به بیژن بیرنگ سپرده شود. این برنامه ۱۰ ساعت پخش زنده خواهد داشت و در صورتی که این طرح تصویب شود، حضور یک بانوی تهیه‌کننده در برنامه تحویل سال، احتمالا به ایجاد فضای متفاوتی خواهد انجامید.

البته در شبکه دو طرح دیگری نیز از گروه تاریخ برای بررسی پیشنهاد شده است که تهیه‌کننده‌ای به نام محمدحسین رضوی پای کار است و در مقدمات انتخاب مجری و حال و هوای برنامه به سر می‌برد.

احسان علیخانی باز هم در شبکه سه

شبکه سه سیما امسال نیز همچون سال گذشته، بی حرف پیش و بررسی پیشنهاد دیگر مشتاقان، احسان علیخانی را به عنوان تهیه‌کننده و مجری برنامه تحویل سال انتخاب کرده و او مدتی است پیش تولید برنامه‌اش را نیز آغاز کرده است.

علیخانی از نیمه اسفند سال گذشته برنامه «۲۰ ستاره» را با اجرای محمدرضا حسینیان تهیه کرد که در آن مردم سه نفر از بهترین‌های حوزه‌های گوناگونی چون اجرا، تهیه‌کنندگی، سریال‌سازی، بازیگری و... را که در طول ۲۰ سال گذشته در شبکه سه فعالیت کرده‌اند انتخاب کرده‌اند و نتیجه انتخاب مردم، در ویژه برنامه تحویل سال با نام «سه ستاره» به عنوان مهمانان ویژه برنامه روی آنتن ظاهر شدند. خود علیخانی و علی ضیاء دو تن از مجریانی بودند که مردم در کارنامه ۲۰ ساله شبکه سه به عنوان بهترین‌ها انتخابشان کرده بودند.

شبکه پنج بازگشت به گذشته

شبکه تهران که حالا دیگر به عنوان شبکه پنج شناخته می‌شود، سال گذشته طرحی نو درانداخت و در یک اقدام بی سابقه، یک برنامه تولیدی را که ۱۲ قسمت سریال در دل آن وجود داشت به عنوان برنامه تحویل سال تولید کرد.

برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی رامبد جوان که ۱۲ قسمت سریال در قالب آن از صبح روز ۲۹ اسفند تا شب اول فروردین روی آنتن رفت و آفرین عبیسی، بهرام شاه محمدلو، امید روحانی، فرزین صابونی، سعید چنگیزیان، فریبا کامران، خسرو پسیانی و کاظم سیاحی از جمله بازیگران بخش نمایشی این برنامه بودند.

امسال اما شبکه پنج، دوباره به روال سابق برنامه‌های تحویل سال برگشته و تهیه‌کنندگی ویژه برنامه‌اش را نیز محمد قنبری برعهده خواهد داشت؛ فردی که برنامه‌های رضا رشیدپور همچون «شب شیشه‌ای» و «مثلث شیشه‌ای» را تهیه کرده و تحویل سال ۹۲ را نیز با اجرای علی ضیاء روی آنتن فرستاد./مهر

او هنوز مجری برای برنامه‌اش در نظر نگرفته اما شهاب حسینی از جمله گزینه‌های وی است که معلوم نیست می‌تواند این بازیگر را برای بازگشت به صحنه اجرا راضی کند یا خیر.

دیگر شبکه‌های سیما نیز به روال هر ساله خود برنامه‌هایی برای تحویل سال خواهند داشت که در گزارش‌های تکمیلی و با آشکار شدن جزئیات بیشتر از این برنامه‌ها درباره آنها نیز خواهیم نوشت.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار